راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا ریپل می‌تواند به جایگاه اتریوم دست یابد؟

بهروز حمیدی؛ کارشناس حوزه بانکی / برای دومین بار، پیشنهاد توکن دار شدن ریپل از طریق ICO توسط افراد خارج از شرکت مطرح شده است. این پیشنهاد جالب در زمانی مطرح می‌شود که ریپل سعی در به دور ماندن از آشفتگی موجود در بازار ارزهای دیجیتال را دارد. ICO ها به عنوان سیستم‌های جدید بانکی می‌توانند در صورت موفقیت، توکن XRP را مانند اتریوم پر اهمیت سازند.

ریپل از لحاظ کاربرد می‌تواند اتریوم (نقش اتریوم) بعدی باشد

پلاتفرم دفتر کل XRP به صورت متن باز و غیر متمرکز است. به گفته سخنگوی شرکت ریپل همگان می‌توانند براساس نیازشان، آنچه را که نیاز دارند، بسازند. با این وجود ریپل علاقه تمایلی نسبت به سفارشی شدن موضوعات مطرح در دفتر کل ICO ها و تغییرات اعمال شده ندارد. این اعلام بی طرفی ریپل زمانی رخ داد که گروهی از هواداران ریپل نسبت به ارائه ICO به نام Allvor اقدام نموده‌اند که بسیار شبیه به اتریوم نیز است.

با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته در خصوص ERC20 به عنوان یک بسته قابل قبول در اجرا، بعضاً بعضی پروژه‌های ارزان قیمت نیز در این بستر تعریف شده‌اند. با توجه به رقابت در جذب سرمایه گذاران، اکثر کارآفرینان به دنبال بهترین راه برای ارائه ایده‌شان هستند. ریپل یکی از ارزهای دیجیتال است که به عنوان دغدغه سیستم بانکی سنتی بوده است. از این منظر ریپل می‌تواند به عنوان نقطه قوت خود استفاده کند. به لحاظ کنترل‌های صورت گرفته توسط ICO (حتی یک کنترل مختصر) در خصوص ارز دیجیتال و حجم بازار نیز، باز هم ریپل قابل قبول خواهد بود و باعت جذب سرمایه فراوان خواهد شد.

به گفته Cleyton Domingues، مسئول بخش مدیریت بنیان گذاران و سیاست گذاران عمومی در وزارت اقتصاد و دارایی کشور برزیل، ارز دیجیتال Allvor در دفتر کل ریپل توجهش به بازار تجارت‌های الکترونیکی خواهد بود. وی در کنار افرادی همچون Syval Peres و Leandro Goncalves معتقد است که ترکیب قوانین و پروتکل‌های سیستم بین المللی تجارت با دفتر کل XRP و با توجه به توانایی مرکز اطلاعات این سیستم بهترین روش به کار گرفته شده در تجارت جهانی با ارزهای دیجیتال تاکنون خواهد بود.

البته هم اکنون موضوعات و مشکلاتی فراوانی برای Allvor وجود دارد که می‌بایست به آنها پرداخته شده و به راه حل‌های قابل قبول رسید. صرف اینکه بگوییم سرعت تراکنش‌ها بسیار زیاد است کافی نیست بلکه می‌بایست زیر ساخت‌های جامع و کامل نیز وجود داشته باشند. تنها در این صورت است که می‌توان توکن ALV را به بازار عرضه کرد. همچنین با توجه به اساس XRP، ابتدا کاربران می‌بایست یک پروژه را براساس ارز ALV قبول کرده باشند که تبادلات براین اساس صورت پذیرد. در غیر این صورت ALV فاقد کاربری لازم می‌شود. در صورت ارائه هر ارزی، می‌بایست کاربردی باشد.

علاقه مندان به XRP به جنبه‌های Allvor نیز خواهند پرداخت. تعداد Allvor معادل تعداد XRP خواهد بود اما در صورتیکه تنها پنج درصد عرضه اولیه شود، این مقدار توسط دارندگان XRP به صورت Airdrop جذب خواهد شد و 95 درصد باقیمانده در این حالت رها شده، خواهد ماند؟! (نقل از کاربران)

فرض نمایید که شما اعلام نمایید که چقدر XRP دارید و حساب/ حساب‌های شما چیست. اگر شما از پراکسی استفاده ننمایید در این صورت می‌توانید آدرس IP خود را برای Allvor اعلام نموده و یا به منظور استفاده از اپلیکیشن و یا خواندن سند رسمی ایشان، ثبت نمایید. حتی ممکن است که از شما خواسته شود که اطلاعات بیشتری را نیز در اختیار Allvor قرار دهید و این در صورتی است که تبادل اطلاعات کنترل نشده است. (نقل از کاربران)

در پایان یکی دیگر از مشکلات Allvor در خصوص نقد شوندگی آن در تبادلات ارزی است. این موضوع در حالیست که ریپل زیر ساخت لازم برای تبادلات ارزها را در نظر گرفته است. اما فرض نمایید در زمان درخواست شما برای تبدیل ALV، هیچ فردی تمایل به معاوضه یا خرید نداشته باشد.

در تابستان سال گذشته، Jon Holmquist یک پروژه ضعیف را در سیستم اعلام کرد، و تنها با گذشت دو روز توسط سازمان‌های امنیتی آمریکا در حوزه مالی، پروژه بسته شد. در پاسخ وی به سرمایه گذاران اعلام نمود که براساس قوانین موجود از ادامه همکاری معذور است و هیچگونه فعالیتی بر مبنای توکن XRP انجام نخواهد داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.