راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شروع ثبت‌نام چرخه دوم در شتاب‌دهنده نوین‌تک

نوین تک / یک استارت آپ از یک احساس شروع می‌شود. از احساس وجود مشکلی در جامعه یا جهان، از احساس نبود چیزی که می‌توانست باشد اما نیست! و در روند تبدیل این احساس به یک کسب‌وکار بالغ و کسب درآمد، مراحل مختلفی را پشت سر می‌گذارد. در ابتدا بنیان‌گذار استارت آپ باید مطمئن شود احساسش درست است.

این مرحله سختی است چرا که احساس به خاطر احساس بودنش ما را ممکن است کور و یا متوهم کند. در این مرحله باید مطمئن شویم که مشکل درستی را در دنیا شناسایی کرده‌ایم، باید بررسی کنیم که آیا این نیازی که ما از آن حرف می‌زنیم توسط دیگران هم احساس می‌شود، آیا این کمبودی که ما دیده‌ایم برای دیگران نیز اهمیت دارد یا خیر و آیا اکنون زمان آن است که ما این مشکل یا کمبود را رفع کنیم؟ و سپس برای این مشکل یا کمبود، راه‌حلی طراحی کنیم که قابل پذیرش مشتری احتمالی ما باشد. در ادبیات کسب‌وکار ما به این مرحله Problem – solution fit می‌گوییم؛ یعنی تشخیص درست مشکل و طراحی راه‌حل مناسب آن. این مرحله به ندرت شامل کار فنی و عموماً شامل تحقیق، پرس‌وجو، گشتن در بازار و ایده‌پردازی است.

در مرحله بعد، باید به این فکر کنیم که چطور می‌توان از این راه‌حل کسب درآمد کرد و به این سؤال به ظاهر ساده پاسخ دهیم که چه کسی، بابت چه چیزی و چه میزان به ما پول می‌دهد! و طراحی مدل کسب‌وکار صورت می‌گیرد و در این مرحله است که بین یک استارت آپ و یک کسب‌وکار سنتی تفاوت ایجاد می‌شود. استارت آپ باید بتواند مدل درآمدی‌ای طراحی کند که اصطلاحاً گسترش‌پذیر و تکرارپذیر باشد یا به عبارت دیگر با افزایش مشتریان آن، درآمدش به صورت نمایی افزایش یابد.

احتمالاً همزمان یا بعد از این مرحله، کار فنی نیز آغاز می‌شود. تیم باید محصولی توسعه دهد که بتواند راهکار طراحی شده را به درستی به دست استفاده کننده برساند و این کار پر از سعی و خطا و امتحان کردن خواهد بود برای همین تیم با حداقل‌ها جلو می‌رود که به آن محصول، MVP یا حداقل محصول پذیرفتنی گفته می‌شود. کلیه این فرآیند Product – market fit نام دارد، یعنی بررسی مناسب بودن محصول برای بازار. بعد از جا افتادن محصول در بازار، زمان جذب سرمایه و رفتن از حداقل‌ها به سمت حداکثرهاست، در این مرحله، Scale یا گسترش صورت می‌گیرد.

روند ذکر شده مسیری پر خطر و طولانی است از این رو برای کاهش ریسک و زمان مسیر، شتاب‌دهنده‌ها به وجود آمدند. شتاب‌دهنده با پرداخت بخشی از هزینه مسیر به عنوان سرمایه بذری یا seed money و در اختیار قرار دادن فضای کار و امکانات اولیه سعی دارد بخشی از ریسک بنیان‌گذاران استارت آپ را برای خود بخرد. همچنین با ارائه تجربیات و آموزش‌ها و همراهی تیم‌ها سعی در شتاب دادن به روند حرکت آنها در این مسیر دارد و در نهایت به تیم‌ها کمک می‌کند تا برای گسترش خود سرمایه لازم را جذب کنند.

از آنجایی که زمان، فضا و بودجه شتاب‌دهنده‌ها محدود است معمولاً در دوره اصلی شتاب‌دهی خود نمی‌توانند تمام این مسیر را پوشش دهند و دوره اصلی شتاب‌دهی با تمرکز بر روی مرحله Product- market fit و توسعه مدل کسب‌وکار است.

در همین راستا شتاب‌دهنده نوین تک دومین دوره شتاب‌دهی خود را از ۳۰ تیرماه سال جاری به مدت ۶ ماه آغاز خواهد کرد و ثبت‌نام این دوره تا ۲۷ اردیبهشت از طریق کلیک بر روی این لینک خواهد بود و این دوره برای تیم‌هایی است که به شیوه‌ای اصولی از صحت و اعتبار ایده خود مطمئن شده‌اند و تولید محصول اولیه را آغاز کرده‌اند.

اما شتاب‌دهنده‌ها عموماً تیم‌های مراحل قبلی را نیز فراموش نمی‌کنند و برای این منظور دوره‌های پیش شتاب‌دهی برگزار می‌شود و در این دوره‌ها به تیم‌ها کمک می‌شود تا ایده خود را بررسی و اصلاح کنند. شتاب‌دهنده نوین تک دوره دوم بوت کمپ خود را برای این منظور در تاریخ ۲ الی ۲۸ خرداد برگزار می‌کند که زمان ثبت‌نام آن همزمان با دوره اصلی و از طریق ثبت‌نام در این لینک است.

در این رویداد ۱ ماهه سعی می‌شود تا تیم‌ها بتوانند با پایه‌های اصولی توسعه کسب‌وکار آشنا شده، ایده خود را بررسی و در صورت نیاز اصلاح کنند، مدل اولیه‌ای از کسب‌وکار خود پیدا کنند و ساخت محصول اولیه را آغاز کنند و در صورت علاقه به دوره شتاب‌ده‌ی وارد شده ادامه مسیر طولانی خود را آنجا طی کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.