راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هر روز پنج خودپرداز / سرعت راه اندازی خودپردازهای بیت‌کوینی (BTM)

محمدرضا مباشرفر؛ مشاور سرمایه گذاری در بازارهای مالی /  استقبال از رمز ارزها یا همان ارزهای دیجیتال در دنیا هر روز بیشتر می‌شود. شاید بتوان گفت که سال 2017 سال معرفی عمومی این تکنولوژی بود و رشد چشمگیری در آن به‌وجود آمد. پیش بینی می‌شود زنجیره‌بلوک تا سال 2025 به بلوغ خواهد رسید. الزام استفاده از این تکنولوژی بر هیچ شخص یا دولتی پوشیده نیست. اما دغدغه‌های پیش روی آن برای سرمایه گذاران و شرکت‌ها می‌تواند به عنوان یک چالش بزرگ در نظر گرفته شود. بعضاً از تهدیدهای پیش رو، فرصت جدیدی را خلق می‌کنند. فرصتی که شاید با حضور تکنولوژی‌های جدید بسیار کوتاه و از بین رفتنی باشد.

در حال حاضر کشورهای مختلفی بر روی استفاده از تکنولوژی زنجیره‌بلوک در حوزه‌های مثل حمل و نقل، رأی گیری، ثبت نام زمین، مزایده و مناقصه، بهداشت و درمان، گواهی تولد و پرداخت هزینه‌های عمومی سرمایه گذاری کرده و پروژه‌هایی در دست اجرا دارند. در این بین، بلاک‌چین بیشتر با عنوان ارزهای دیجیتال و به صورت خاص با بیت کوین معرفی شده است. جایی که افراد برای نقل و انتقال پول از این ارزها و همچنین برای سرمایه گذاری از آن استفاده می‌کنند. در حال حاضر حدود 1500 ارز دیجیتال شامل سکه و توکن وجود دارد. تعداد توکن های حاضر حدود 570 عدد است که از این میزان 480 توکن بر بستر اتریوم، قراردادهای هوشمندی را طراحی و عرضه کرده است. طبق پیش بینی‌ها در سال جاری میلادی حدود 3000 مورد ICO انجام خواهد شد. این مقدمه، دلیلی است برای حرکت شرکت‌هایی که زیر ساخت مناسبی را می‌توانند در اختیار توزیع و تبادل این ارزها در اختیار عموم مردم قرار دهند.

در حال حاضر، در هر روز به طور متوسط 5.86 خودپرداز ارزهای دیجیتال برای ارائه خدمت به مشتریان راه اندازی می‌شود که سهم آمریکا (1586) و کانادا (417) از تمام کشورهای بیشتر بوده و پس از آن اتریش، انگلیس، اسپانیا، روسیه و … هستند. در تاریخ 7 آوریل سال 2018 تعداد خودپردازهای ارائه کننده سرویس ارزهای دیجیتال در دنیا 2681 دستگاه می است. ضمناً آمار رسمی و ثبت شده مراکزی که خدمات خود را براساس این ارزها ارائه می‌کنند، حدود 40 هزار بنگاه اقتصادی است. شکل یک به رشد تعداد خودپردازهای ارائه کننده این سرویس از سال 2014 تاکنون اشاره دارد.

شکل یک – نرخ رشد تعداد خودپرداز (BTM) از سال 2014 تا کنون

سهم شرکت‌های ارائه کننده خدمات ارزهای دیجیتال بر روی خودپرداز به شرح شکل زیر است.

سهم راه اندازی خودپردازهای ارزهای دیجیتال به تفکیک هر قاره به شرح شکل زیر است. همانطور که مشاهده می‌شود، بیشترین سهم مربوط به آمریکای شمالی و اروپا است. البته میزان ICO ها در قاره آسیا در سال 2017 رشد چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته داشته و در حال حاضر بیشتر از سایر قاره‌ها است. این پتانسیل خوبی برای رشد ارزش بازار در سال‌های آتی خواهد بود.

قابل ذکر است که تعداد ICO هایی که در حوزه‌های ارتباطات، مالی، سرمایه گذاری و پرداخت فعال هستند بیشترین سهم را از بین سایر حوزه‌ها به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر شرکت‌های ارائه کننده نرم افزار و سخت افزارهای ATM و Kiosk در داخل کشور بر روی این تکنولوژی و بستر مبادلاتی آن به صورت جسته و گریخته فعالیت‌های انجام داده‌اند. اما تا کنون سرویس ای فعال نشده است. شایسته است با رویکرد راه اندازی ارز دیجیتال ملی که توسط وزیر مخابرات به آن تاکید ویژه‌ای شده، بستری لازم برای ایجاد کیف پول الکترونیکی ملی، استخراج و تولید، ایجاد و استفاده از زیر ساخت‌های موجود جهت تبادل آن ایجاد شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.