راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی روسیه برای کاهش وابستگی به سوئیفت راه‌حل جدیدی دارد

بانک مرکزی روسیه در راستای کاهش وابستگی به سوئیفت، در نظر دارد تا یک حوزه پرداخت واحد در اتحادیه اقتصادی اوروسیا ایجاد کند که تسویه‌حساب‌ها و انتقال اطلاعات مالی را بدون اختلال در سیستم‌های پرداخت انجام می‌دهد و با سوئیفت سازگار است.

به گزارش خبرگزاری فارس، درحالی که کارشناسان سیاسی و مالی در حال بررسی احتمال اجرای حذف روسیه از سیستم بانکی سوئیفت از سوی لندن هستند، بانک مرکزی روسیه در حال تحقیق در مورد راه‌حل‌های جایگزین است.

اولگا اسکوروبوگیتوا، معاون بانک مرکزی روسیه در کنگره اتحادیه بانک‌های روسیه گفت این بانک در نظر دارد تا یک حوزه پرداخت واحد بر پایه «بلاک‌چین» (blockchain) در اتحادیه اقتصادی اوروسیا ایجاد کند.

او توضیح داد: «ما اکنون در حال بحث در مورد احتمال ایجاد فناوری‌های جدید برای مخابره پیام‌های فرآیندهای پرداخت در داخل اتحادیه اقتصادی اوروسیا به عنوان یک زیرساخت چند ملیتی هستیم. این اقدام به ما این فرصت را می‌دهد تا با استفاده از فناوری دفترکل توزیع شده (distributed ledger technology) در سطح اتحادیه اقتصادی اوروسیا، تسویه‌حساب‌ها و انتقال اطلاعات مالی را بدون اختلال در سیستم‌های پرداخت موجود انجام دهیم.»

سیستم انتقال پیام‌ها بر پایه اطلاعات مالی در «فناوری دفترکل توزیع شده» با فرمت «سوئیفت» سازگار است. در مرحله نخست، این پروژه در قلمرو فدراسیون روسیه فعال خواهد شد اما در آینده، بانک مرکزی روسیه در نظر دارد تا از طریق این پلتفرم با بانک‌های اتحادیه اقتصادی اوروسیا نقل‌وانتقال داشته باشد.

«بلاک‌چین» تنها گزینه برای فرار از انزوای مالی نیست. بانک مرکزی روسیه قبلاً اقدامی پیشگیرانه با ایجاد یک سیستم ملی پرداخت انجام داده است. این سیستم دو سال است که فعالیت دارد و تا اول مارس امسال 402 شرکت‌کننده در آن ثبت نام کرده‌اند.

درحالی که این سیستم، سیستم مالی داخلی را در مواقع ضرورت پشتیبانی خواهد کرد اما به لحاظ کارکرد محدود است و اجازه انتقال پرداخت‌های بین‌المللی را نمی‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.