راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ساده‌تر شدن درآمدزایی در آینده نزدیک با پنج تکنولوژی نوظهور

پیش‌بینی می‌شود با وجود پنج تکنولوژی نوظهور، پول درآوردن در پنج تا ۱۰ سال آینده برای مردم ساده‌تر شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران فرشته همیشه در مورد آینده تأمین مالی شخصی هیجان‌زده هستند. پیشرفت تکنولوژی‌های جدید از پول‌های مجازی تا کیف‌پول‌های دیجیتال مزایایی برای کسب‌وکارها ایجاد کرده است. همچنین فرصت‌هایی برای مردم عادی پیش می‌آید تا بتوانند بهتر پول درآورند. رویارویی با استارت‌آپ‌های تکنولوژی مالی افق‌های پیشرفت جدید و زیادی را پیش روی ما قرار می‌دهد. هر نوآوری که کیفیت زندگی، نحوه خرید و پرداخت ما را ارتقا می‌دهد، راهی به سوی این پیشرفت‌ها است. به همه این دلایل، پیش‌بینی می‌شود با وجود پنج تکنولوژی نوظهور، پول درآوردن در ۵ تا ۱۰ سال آینده برای مردم ساده‌تر شود. در ادامه این تکنولوژی‌ها معرفی می‌شوند.

 

1) بلاک‌چین و پول‌های مجازی

دنیای پول‌های مجازی هنوز خیلی متداول نشده است. اما شکی وجود ندارد که این نوع واحد پول می‌تواند روش‌هایی کاملاً جدید برای درآمدزایی در آینده ایجاد کند؛ روش‌هایی که امروز حتی نمی‌توانیم آنها را تصور کنیم. سیستم‌های پول مجازی چون غیرمتمرکز هستند، به ما امکان می‌دهند داده‌های خودمان را داشته باشیم. این یعنی دیگر فیس‌بوک به‌تنهایی روزانه ۴۳ دلار از کاربران خود کسب درآمد نمی‌کند، بلکه شما هم می‌توانید این کار را انجام دهید. در این صورت، دنیایی از احتمالات مختلف برای مردم عادی ایجاد می‌شود و منافعی که به دست می‌آید برای کسانی که صاحب کسب‌وکار خاصی نیستند هم ملموس است. تصور کنید در آمریکا زندگی می‌کنید و می‌خواهید برای خانواده خود در یک کشور دیگر پول بفرستید. با استفاده از ارزهای دیجیتال، دیگر لازم نیست درصد زیادی بابت کارمزد بپردازید و این پول به‌طور مستقیم و تمام و کمال به دست آنها می‌رسد. استفاده از این پول‌ها با تکنولوژی بلاک‌چین (پلت‌فرمی که امکان تراکنش‌های مالی آنلاین را فراهم می‌کند) تسهیل خواهد شد.

 

2) تکنولوژی‌های صوتی

طبق تحقیقی جدید، ظرف سه سال آینده حدود ۴۰ درصد مصرف‌کنندگان از دستیارهای صوتی به جای اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌ها استفاده خواهند کرد. تحقیق فورستر (Forrester) پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰ درصد خانه‌ها به اسپیکرهای هوشمند مجهز خواهند شد.

بانک‌ها هم فراهم کردن امکان اعلام صوتی دستورالعمل‌ها را به جای تایپ کردن یا مراجعه حضوری و پر کردن فرم برای مشتریان شروع کرده‌اند. مثلاً استفاده از سیستم اکوی شرکت آمازون (Amazon Echo) (یا هر سیستم سخنگوی هوشمند دیگر) در بانک‌ها به این معنی است که دستیار صوتی الکسا (Alexa) می‌تواند به مشتری اعلام کند چه زمانی تراز مالی افت کرده یا اینکه مثلاً مشتری در یک دوره زمانی خاص بیشتر از بودجه‌ای که در اختیار دارد هزینه کرده است.

 

3) پرداخت موبایل

خیلی از افراد دنیا این روزها از سیستم‌های خودکار برای پرداخت قبوض و وام و دیگر هزینه‌های مهم خود استفاده می‌کنند. دنیایی پیش روی ما است که در آن همه قبض‌ها و قسط‌ها به‌صورت اتوماتیک از کارت‌های بانکی ما پرداخت می‌شود. هر اقدامی که بتواند در روندهای گذشته پرداخت بدهی‌ها تغییر ایجاد کند و در وقت ما صرفه‌جویی کند و خطاهای ما را به حداقل برساند، یک پیروزی برای انسان محسوب می‌شود. پرداخت موبایلی با حداقل کردن خطای انسانی (در کنار کاهش مصرف کاغذ و انرژی) پاسخی به این موضوع است.

پرداخت موبایلی برای کسب‌وکارهای کوچک نیاز به مدیریت دقیق پول را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. کارمندی که در بخش اداری و پشتیبانی کار می‌کند، دیگر نیازی ندارد که صورت‌حساب‌ها را تک به تک پردازش کند. این باعث آزاد شدن وقت نیروی انسانی و ارائه خدمات بیشتر به مشتری و افزایش رضایت او می‌شود. به علاوه، نرم‌افزارهای تشخیص چهره که در گوشی‌های جدید آی‌فون هم به‌کار رفته، تراکنش‌های مالی را ایمن‌تر می‌کند و اعتبارسنجی مشتری را برای بانک‌ها راحت‌تر می‌کند. البته در این مورد شرکت‌ها هنوز محتاطانه رفتار می‌کنند. در چین، استفاده از نرم‌افزارهای تشخیص چهره افزایش یافته و این می‌تواند بر نحوه خرید، بانکداری، خورد و خوراک و رانندگی مردم تأثیر چشمگیری داشته باشد. در برخی بانک‌ها و دستگاه‌های ATM هم این فناوری به‌کار افتاده و دیگر نیازی نیست کارت بانکی خود را وارد کنید، بلکه چهره شما و یکسری داده‌های تشخیص هویت، همه آن چیزی است که لازم دارید. اگرچه نگرانی در مورد ایمنی این تکنولوژی هنوز وجود دارد، اما خیلی‌ها می‌گویند این روش بهتر از وارد کردن کارت و رمز است. کسانی که حساب بانکی آنها هک شده یا کارت‌های اعتباری آنها مورد سوء استفاده قرار گرفته این موضوع را به خوبی درک می‌کنند.

 

4) کیف پول‌های مجازی

همه ما بارها با این موقعیت مواجه شده‌ایم که هیچ پول نقدی در کیف پولمان نبوده و به‌خصوص نسل جدید که عملاً اصلاً پول نقد با خودشان حمل نمی‌کنند. حتی بارها به فروشگاه‌ها مراجعه کرده‌ایم و به‌دلیل نبود پول خرد برای مبلغ کمی مجبور شده‌ایم کارت بکشیم. وقتی اپلیکیشنی مثل Venmo وجود دارد که با آن می‌توانیم پول رستوران، تاکسی و جای پارک را تنها از طریق گوشی هوشمند خودمان بپردازیم، چندان نیازی به داشتن پول نقد وقت صرف کردن برای دریافت آن حس نمی‌شود. مهم‌تر از آن، هر تراکنشی که از این طریق صورت می‌گیرد، ۱۰۰ درصد پیگیری و به ما اطلاع داده می‌شود و به این ترتیب می‌توانیم مخارج‌مان را به‌طور دقیق کنترل کنیم.

 

5) تکنولوژی بیمه

ممکن است در مورد حاصل پیوند دوست‌داشتنی بیمه و تکنولوژی چیزهایی شنیده باشید که مشابه تکنولوژی مالی یک نوآوری مناسب برای مصرف‌کننده است. همزمان با رشد تکنولوژی بیمه (Insurtech) امیدها برای کاهش هزینه‌های مصرف‌کنندگان در این صنعت هم افزایش می‌یابد. سنسورهایی که درون خودروها تعبیه می‌شوند، عملکرد رانندگان بدون تخلف را ردگیری می‌کنند و به آنها پاداش می‌دهند. اگر رفتار رانندگی شما فوق‌العاده باشد، به این معنی است که باید حق بیمه کمتری بپردازید و این موضوع با گزارش‌هایی که سنسورها به شرکت بیمه‌گر شما می‌فرستند تأیید می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.