راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حسین‌زاده: توسعه بانکداری الکترونیکی به توسعه اقتصاد کشور کمک خواهد کرد

بانک ملی ایران در آستانه ورود به دوران جدید بانکداری دیجیتالی است، دورانی که در آن با بهره گیری از فرصت‌ها و توان حداکثری، می‌توان زنجیره خلق ارزش در نظام بانکداری و اقتصادی کشور را تکمیل کرد.

به گزارش بانک ملی ایران، برنامه محوری توام با پویایی و خلاقیت از مدت‌ها پیش برای تحول در بانک ملی ایران نهادینه شده است. یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی پیش روی بانک، تکمیل سبد خدمات مالی و محصولات جدید و نوین با هدف تامین نیازهای مالی بنگاه‌های اقتصادی و افزایش رضایت مشتریان در راستای ارزش آفرینی است. از دو سال پیش تاکنون روز به روز محصولات و خدمات مالی بانک با خلاقیت، نوآوری و پویایی کامل‌تر شده و اکنون بانک می‌تواند سطح گسترده‌ای از خدمات حضوری و غیرحضوری خود را به مشتریان ارائه دهد. بانک ملی ایران در این مدت با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در مسیر تحقق سیاست‌ها و راهبردهای توسعه کشور، گام‌های مهمی برداشته و در این زمینه با ارائه خدمات متنوع و معرفی محصولات نوین و روزآمد به مشتریان خود در سال اقتصاد مقاومتی، اقدامات، تحولات و دستاوردهای مهمی به دست آورد.

این اظهارات، بخشی از سخنان دکتر محمدرضا حسین‌زاده مدیرعامل بانک ملی ایران بود که در یکی از روزهای پایانی سال گذشته در گفتگویی که با وی انجام دادیم بیان کرد. مشروح گفتگوی ما را در ادامه می‌خوانید:

 

لطفا به عنوان نخستین سوال بفرمایید اقدامات و فعالیت های سال 96 بانک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بانک ملی ایران هم اکنون در دوره اوج اعتبار و بر قله اعتماد ایستاده است. در سال 96 فرآیند تقویت و توسعه محصولات و خدمات بانک با هدف نقش آفرینی برای خلق ارزش به مشتریان در شبکه بانکداری کشور و کسب سود مورد انتظار با قوت ادامه یافت. بانک در یکسال اخیر به پشتوانه دولت محترم و با ارائه راهبردها و تدابیرمناسب توانست از همه مشکلات و موانع عبور کند و با ارائه تسهیلات، خدمات نوین و محصولات روزآمد و کارآمد به مشتریان در نظام بانکداری، کارنامه درخشان و تلاش‌های قابل توجهی را از خود نشان دهد. بانک ملی ایران امروز توانسته بزرگترین سرمایه و دارایی خود را که اعتبار و اعتماد مشتریان است بیش از پیش حفظ کند و این به عنوان بزرگترین دستاورد، یکی از افتخارات و موفقیت های بانک به شمار می‌آید.

 

پس از اجرای توافقات برجام گشایش‌های خوبی به منظور توسعه ارتباطات و اطلاعات شبکه بانکی کشور با بانک و موسسات مالی در سطح جهان انجام شد، به نظر شما آیا بانک ملی ایران از این فرصت به وجود آمده سود برد؟

پیش از برجام، ارتباطات رسمی نظام بانکی با دنیا قطع بود و بانک‏ها با محدودیت‌های فراوانی برای تبادل و معاملات ارزی در سطح بین‌الملل مواجه بودند، اما بعد از برجام فرصتی ارزشمند برای بانک‌ها از جمله بانک ملی ایران به وجود آمد تا بتواند مجددا شبکه ارتباطات مالی بین الملل رسمی خود را با دنیا برقرار کند. بانک ملی ایران توانست از فرصت ایجاد شده و به دست آمده در دوران پسابرجام در مقوله مبارزه با پولشویی پیشگام و پیشرو باشد و با بیش از 15 واحد بانکی در اقصی ‌نقاط دنیا روابط کارگزاری و مشارکتی برقرار کند. همچنین بانک توانسته خدمات و معاملات بانکی ارزی را به سایر بانک های داخل از طریق واحد های بانکی خود در سراسر دنیا ارائه دهد. افزایش چشمگیر عملکرد بانک در روابط بین الملل در سال ۹6 نسبت به سالهای قبل، موید استفاده مطلوب بانک از فرصت پیش‏آمده در پسابرجام است؛ به‌گونه‌ای‌که در سال 96 حجم ضمانتنامه ها و اعتبارات اسنادی ارزی صادره مطلوب و قابل توجه بوده است.

 

چه برنامه‌ای برای حرکت به سوی کسب درآمد و دستیابی به سودآوری بیشتر بانک دارید؟

بنگاه‌های اقتصادی و موسسات اعتباری در شرایط کنونی برای رسیدن به سوددهی پایدار به سه عامل مهم رضایت مشتری، رابطه نظام مند و بازاریابی قدرتمند نیازمند هستند. بررسی و تحلیل ترازنامه بانک و ایجاد حساسیت نسبت به صورت‌های مالی برای کارکنان می‌تواند در نهادینه کردن فرهنگ سودآوری و اجرای دقیق و منسجم طرح‌ها و خدمات بانک مهم و اثرگذار باشد. در برنامه ریزی‌های صورت گرفته سال 97، کسب درآمد و سودآوری به عنوان دو شاخصه در ارزیابی‌های شعب سراسر کشور مطرح است تا شعبی که برای بانک سودآور هستند معرفی شوند چرا که معتقدیم شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور با وجود داشتن امکانات و تجهیزات مناسب، الگویی برای سایر شعب بانک‌های کشور است. با توجه به این موضوع انتظار داریم با اهداف تعیین شده و توان حداکثری همه شعب و واحدها، با برنامه ریزی‌های مناسب و بازاریابی مطلوب برای بانک سودآور باشند. ارتقای سودآوری و بهره وری از راهبردهای اصلی بانک است و همه کارکنان باید در مسیر اهداف تعیین شده برای ارتقای سودآوری با یک جهش پرشتاب حرکت کنند.

 

مستحضر هستید حرکت به سمت بانکداری نوین از مسیر بانکداری الکترونیک میگذرد. آیا بانکداری الکترونیک برای بانک ملی ایران فرصت های جهانی شدن را ایجاد کرده است ؟

امروزه بانکداری مدرن و نوین برای موفقیت در جلب مشتریان، نیازمند توسعه خدمات در حوزه بانکداری الکترونیک است. پاسخگویی به نیاز الکترونیکی مشتریان و فعالیت‌های آنها، امروز یک راهبرد اساسی و مهم در نظام بانکداری است. برای توسعه تجارت و ورود به بازارهای جهانی، داشتن نظام بانکی کارآمد و الکترونیک از الزامات اساسی به‌شمار می‌آید و استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در جهت ایجاد و توسعه بانکداری الکترونیک در نظام بانکی کشور حائز اهمیت است. طی سال‌ها برخی از روش‌های ارائه خدمات بانکداری نوین با وجود فین‌تک‌ها در نظام بانکی کشور مورد استفاده قرار گرفته است، اما به کارگیری این تکنولوژی‌ها کافی نیست چرا که نیاز مشتریان متنوع و روز به روز در حال افزایش است. بنا داریم در سال جاری برای توسعه و گسترش مناسب بانکداری دیجیتال و تجارت الکترونیکی در کشور بسترهای مناسب را فراهم کنیم. بانک ملی ایران توانسته است با برنامه ریزی‌های لازم در مسیر اهداف و برنامه‌های راهبردی در حوزه بانکداری الکترونیک حرکت کند و خوشبختانه اقدامات مناسبی در حوزه زیرساختی انجام داده است. کارکنان خلاق و نوآور بانک در سال 96 با تولید و ارائه محصولات متنوعی نظیر سامانه بام، پیام رسان بله و بانک آفیسر در این مسیر گام‌های مطلوب و مناسبی برداشته‌اند. ارائه خدمات مختلف در بازار الکترونیکی و سهولت دستیابی به اطلاعات موردنیاز، زمینه‌ساز اصلی بانکداری الکترونیک است و توسعه سریع در بانکداری الکترونیکی اگر به‌طور مناسب و به موقع باشد، به توسعه اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

 

با توجه به آنچه که بیان داشتید بانک ملی ایران همواره در سال 96 فعالیت‌های خود را در همه زمینه‌ها بسط و گسترش داده است. آیا در سال جدید نگاه حمایتی بانک در تأمین مالی طرح‌های تولیدی، پروژه‌های زیربنایی و زیرساخت‌های ملی استمرار دارد؟

بدون تردید یکی از راه‌های پیشرفت و رشد اقتصادی در کشور و از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و اهمیت دادن به آن است. به همین جهت ما اهمیت این موضوع را به خوبی می دانیم و همواره برای بهبود اوضاع تولید داخل و رشد اشتغالزایی تلاش کرده‌ایم. بانک‌ ملی ایران به سبب کارنامه درخشان خود در ارائه تسهیلات و تامین مالی طرح‌های تولیدی و حمایت از پروژه‌های عمرانی کشور همواره پیش قدم بوده است. بانک ملی ایران که به عنوان بازوی توانمند دولت شناخته شده است آماده ارائه هر نوع خدمات‌ و پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی و تولیدی، گشایش انواع اعتبارات‌ اسنادی، صدور انواع ضمانتنامه‌های ارزی و خدمات مربوط به صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی در جهت ارتقای صادرات و تولید کشور به تمامی صادرکنندگان، تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و مشتریان بانک است که با ارائه این خدمات زمینه تولید را در کشور محقق ساخته است تا موتور محرکه تولید که همانا نیروهای متخصص هستند به حرکت درآید. سال گذشته حوزه اعتبارات بانک با ارائه و تخصیص منابع به بخش‌های زیربنایی، عمرانی، مسکن، کشاورزی، صادرات و صنعتی کشور توانسته است حمایت‌ها و کمک‌های قابل توجهی در زمینه اشتغالزایی در کشور انجام دهد.

 

بانک چه برنامه‌ها و اهدافی برای سال 97 در اولویت دارد؟

قدم گذاشتن و حرکت در مسیر بانکداری دیجیتال، همسو شدن با استانداردهای منطبق با بانکداری جهانی و سرعت بخشی بر ارائه محصولات خلاق و نوآورانه از مهمترین راهبردها و ماموریت بانک برای سال جاری است. تلاش داریم که با هم افزایی و کمک شرکت‌های دانش بنیان داخلی در نیمه اول سال 97 محصولات و تجهیزات جدید و نوآورانه را در دومین «ملی شو» بانک ملی ایران رونمایی کنیم تا بانک را کارآمدتر و مدرن تر از قبل به مردم و مشتریان معرفی نمائیم. بانک در سال 97 فرآیند تقویت و توسعه محصولات خود را با هدف خلق زنجیره ارزش به مشتریان و تحصیل سود مورد انتظار همچنان با قوت ادامه خواهد داد.

 

بانک ملی ایران روزانه میلیاردها تومان به بانک های کشور بویژه بانک های خصوصی تسهیلات پرداخت می کند، لطفا بفرمایید این حمایت و اقدام با چه هدفی است؟

در سال های قبل از تحریم، بانک ملی ایران دراوج فعالیت های خود بود و با همه بانک های بزرگ دنیا همکاری داشت ، اما از زمان آغاز تحریم ها همه این دستاوردها از دست رفت و طی سال های گذشته با موانع و مشکلاتی مواجه شد، اما از سال 95 تاکنون با برنامه ریزی صحیح و دقیق و با ارائه محصولات جدید و جذاب توانست مشتریان بسیاری را جذب کند و این موضوع زمینه جذب منابع مالی ارزان قیمت را فراهم کرد. بانک ملی ایران با این افزایش منابع که در سایه اعتبار و اعتماد مردم کسب کرد به منظور رشد و شکوفایی اقتصاد کشور، در بازار بین بانکی به بانک های دیگر کشور تسهیلات پرداخت می کند. عمده مشتریان ما بانک های خصوصی هستند و ما همیشه در کنار این بانک ها بوده ایم و خیلی علاقه مند هستیم که با بخش خصوصی تبادلات، تعاملات و معاملات بیشتری داشته باشیم.

 

باتوجه به ارزیابی های انجام شده، آیا فروش و واگذاری اموال تملیکی بانک در مسیر مطلوبی است؟

یکی از برنامه های امسال که با همکارانم به جد پیگیر بودیم، فروش اموال ملکی و واگذاری اموال تملیکی بانک بود. در سال  96 به دلیل کاهش رونق بازار مسکن موانعی برای فروش داشتیم اما در سال جاری تلاش برای فروش و واگذاری املاک بانک ادامه دارد تا بانک ماموریتش را که بانکداری و خدمت به مشتریان است به نحو مطلوب انجام دهد. هم چنین با تمام توان در حال فروش و واگذاری شرکت های تحت پوشش به بخش خصوصی هستیم.

 

در سال جدید اگر سخنی با کارکنان بانک دارید، بفرمایید؟

کارکنان پرتلاش و سخت کوش بانک ملی ایران همواره با اقدامات شایسته و فعالیت های تاثیرگذار خود در رشد نظام بانکداری و توسعه اقتصادی کشور سرنوشت‌ساز بودند. کارکنان بانک بارها در همه زمینه ها ثابت کردند که در هر شرایطی دست از تلاش و فداکاری برنمی دارند و این فداکاری را هم محقق کردند. در سال 96 همکارانم با بکارگیری دانش و بهره گیری از تجربه خود توانستند کارنامه درخشانی از خود نشان دهند و از این مسئله مهم نمی توان به سادگی گذشت؛به همین جهت از همه همکاران که در درخشش بانک تلاش کردند کمال تشکر را دارم و در سال 97 انتظار دارم مجدداً با تکیه برخودباوری، ایمان و توان داخلی و با بهره‌‌مندی از سیاست های اقتصاد مقاومتی به خوداتکایی کامل در زمینه‌ های تولید محصولات جدید و ساخت تجهیزات نوین بانک برسند. حمایت از کارکنانی که در اقصی نقاط کشور برای ارائه خدمات بهینه به مشتریان تلاش می کنند و با ارائه خدمات بهینه و پرداخت تسهیلات و تخصیص اعتبارات به پروژه های عمرانی و زیربنایی کشور در مسیر مقدس توسعه و آبادانی گام برمی دارند، الزامی و از مباحث مهم است. از این رو بانک درصدد است تا سال 97 با ارتقاء امکانات رفاهی، معیشتی و درمانی، زمینه نشاط، انگیزه و روحیه کارکنان را بیش از پیش فراهم کند. از خداوند متعال سالی خوش و توام با سلامتی را برای همه کارکنان بانک و خانواده هایشان خواستارم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.