راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی 10 روند برتر فناوری‌های مالی در سال 2018 / فین‌تک در سال جدید به کدام سو می‌رود

ماهنامه عصر تراکنش / زنگ آغاز سال 2018 با وعده و وعیدهایی زده شد؛ وعده‌ها و قول‌هایی که به رشد و استفاده از فناوری‌های کلیدی مانند زنجیره بلوک، هوش مصنوعی، تفکر طراحی و کلود منتهی می‌شود. شاید یکی از بهترین راه‌ها برای پیش‌بینی آینده این است که با افرادی که نقشی در به‌وجود آوردن آن دارند، ارتباط داشته باشید.

زمانی که شما با شرکت‌های مشاوره‌ای برتر در دنیا کار کنید، مسلما تشخیص و شناسایی روندهایی که بیشترین تاثیر بالقوه را دارند، به نسبت آسان‌تر خواهد بود. سال گذشته همین هنگام بود که روندهای فناوری اطلاعات سال 2017 همه‌جا مورد بررسی قرار می‌گرفت. حالا شاید نگاهی گذرا به روندهای برتر فناوری‌های مالی سال گذشته و مقایسه آنها با روندهایی که در سال 2018 انتظارشان را می‌کشیم، مقایسه جالبی باشد.

ارزهای رمزنگاری‌شده در بانکداری، کیف پول‌های موبایلی، قابلیت‌های بیومتریک و سرمایه‌گذاری مبتنی بر اپلیکیشن از روندهای فناوری‌های مالی برتر در سال 2017 بود و در ادامه می‌خواهیم 10 روند برتری را که توسط شرکت‌های مشاوره فناوری اطلاعات «سینکرون» و «کپجمینای» مشخص شده است، به شما معرفی کنیم.

 

سرمایه‌گذاری عمده در حوزه تحول دیجیتال

تجربیاتی که افراد در مواجهه با صنایع غیربانکی داشته‌اند باعث شده تا انتظارات مشتریان از بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری تغییر کند. همان‌طور که روزبه‌روز مشتریان، بیشتر و بیشتر به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌روند، به همان نسبت هم زیرساخت‌های مرسوم بانکی به‌طور قابل توجهی به سمت حمایت از شیوه‌های جدید مشارکت و انجام تلاش‌های دیجیتالی پیش می‌رود.

در پاسخ به افزایش فشارهای رقابتی و انتظارات بالای افراد، موسسات مالی در سراسر دنیا به‌شدت در پروژه‌های مرتبط با تحولات دیجیتالی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

شرکت سینکرون

سینکرون (Synechron) یک شرکت فناوری اطلاعات و مشاوره در نیویورک است که تمرکزش را روی صنعت مالی؛ از جمله بازارهای سرمایه، بیمه، بانکداری و دیجیتال قرار داده است. این شرکت در سال 2001 تاسیس شد و در سال 2008 توانست شرکت معماری داده و استراتژی فناوری به‌نام راهکارهای SysCore را به‌دست آورد.

[/mks_pullquote]

 

زنجیره بلوک و هوش مصنوعی مرزهای نوآوری را تشکیل می‌دهند

بر اساس گزارشی از سینکرون، زنجیره بلوک و هوش مصنوعی دو عامل بسیار مهم و ساختارشکن در سرویس‌های مالی هستند. توسعه هوش مصنوعی، تمرکزش را بر استفاده شناختی در بخش‌های فروش، بازاریابی، سرمایه‌گذاری، مدیریت ثروت و انطباق در صنعت مالی قرار خواهد داد.

باید گفت که چنین اقدامی، گام مهمی در حرکت از فناوری‌های پیشرفته رباتیک؛ مانند یادگیری ماشینی و تجزیه‌‌وتحلیل پیش‌بینی‌شده به سمت رشد واقعی در محاسبات شناختی است. همچنین سینکرون پیش‌بینی کرده است که سرمایه‌گذاران رباتی به پلتفرم فین‌تک متمرکز برای حوزه مدیریت ثروت تبدیل خواهند شد.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

شرکت کپجمینای

کپجمینای (Capgemini) یک شرکت فرانسوی است که در سال 1967 تاسیس شد. در حال حاضر بیش از 190 هزار کارمند دارد و در 48 کشور دنیا فعالیت می‌کند. کپجمینای یک شرکت مشاوره فناوری اطلاعات فرانسوی و چندملیتی است که خدماتی؛ از جمله مشاوره اطلاعاتی، مشاوره مدیریت، خدمات فناوری اطلاعات و خدمات برون‌سپاری ارائه می‌دهد. بزرگ‌ترین شعبه بین‌المللی این شرکت در هند است.

[/mks_pullquote]

 

بانک‌های تمام‌دیجیتالی به یک تهدید واقعی تبدیل می‌شوند

باتوجه به اینکه صنعت بانکداری بیشتر و بیشتر به سمت دیجیتالی شدن می‌رود، در این بین بازیگران تمام‌دیجیتالی چالش‌ها و فشارهای بیشتری را روی نفوذ تاریخی بانک‌های سنتی و اتحادیه‌های اعتباری به‌وجود می‌آورند. کپجمینای گزارشی در خصوص 10 روند برتر تکنولوژی در حوزه بانکداری خرد منتشر و در آن به این نکته اشاره کرده است که نسل جدید ارائه‌دهندگان سرویس‌های بانکی، با استفاده از محصولات و خدمات جدید و نوآورانه رقیب سرسختی برای مدل‌های معمولی و سنتی بانکی به‌حساب می‌آیند.

این بانک‌های چالش‌برانگیز باعث افزایش رقابت در صنعت می‌شوند و موسسات مالی را مجبور می‌کنند تا خدمات و سرویس‌های مالی خود را بهبود بخشند تا به این ترتیب بتوانند از پس این ساختارشکن‌ها برآیند.

 

تفکر طراحی

طبق گزارشی از سینکرون، تفکر طراحی باید با مهندسی خلاق همراه شود تا بتواند در نهایت دیدگاه تجربه کاربری را به واقعیت تبدیل کند. ارائه‌دهندگان سرویس‌های بانکی بیشتر تمرکزشان را روی موارد استفاده‌ای قرار می‌دهند که مشتری حرف اول را در آن می‌زند؛ همانند سرویس‌های افتتاح حساب و واقعیت افزوده. پیشرفت در طراحی همه‌جانبه تجربه کاربری، با هدف بهبود تجربه مشتری، ثمره‌های بسیاری دارد که واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) هم از بخش‌هایی هستند که از این بهبود طراحی بهره‌مند خواهند شد.

فرایند پذیرش سازمانی هم از جمله بخش‌هایی است که از بهبود فناوری‌های مرتبط با طراحی تجربه کاربری بهره‌مند خواهد شد که این بهبود می‌تواند به‌دنبال تعاملات بیشتر و تجارت بازی‌سازی و فرایند زبان طبیعی و یادگیری ماشینی باشد.

 

مدیریت ریسک آنی

هوش مصنوعی با بهبود تجزیه‌‌وتحلیل ریسک سازمانی مورد نیاز برای برآورده ساختن نیازهای سازمان، از مدیریت ریسک پشتیبانی می‌کند. با توجه به سرعت رشد صنعت خدمات مالی، می‌توان گفت که هدف اصلی برای سال 2018 مدیریت ریسک آنی از طریق هوش مصنوعی و همچنین منطبق بر پارامترهای رگولاتوری خواهد بود.

 

وام‌دهندگان جایگزین و استفاده از داده‌های جایگزین

بر اساس گزارشی از کپجمینای، بحران مالی سال 2008 باعث شد تا بانک‌ها و موسسات مالی در وضعیت نامناسب و نه‌چندان مطلوبی در برابر مشتریان قرار بگیرند. چنین اتفاقی همراه با ظهور فناوری‌های وام‌دهی آنلاین، فضا را برای وام‌دهندگان جایگزین در این محیط بیشتر باز کرد.

بر اساس گزارش کپجمینای؛ «این وام‌دهندگان غیرسنتی از الگوریتم‌های مبتنی بر تکنولوژی و ادغام‌های نرم‌افزاری برای ارزیابی پروفایل‌های اعتباری مشتریان استفاده می‌کنند و همچنین از داده‌های جایگزینی مانند عکس‌های صفحه‌های اجتماعی، داده‌های GPS، تجارت الکترونیک و خریدهای آنلاین، داده‌های موبایل و همین‌طور پرداخت قبوض برای این ارزیابی‌ها استفاده می‌کنند.»

 

رگ‌تک

با وجود یک محیط رگولاتوری نسبتا پیچیده، موسسات مالی شروع به استفاده از هوش مصنوعی برای به‌دست آوردن حجم بیشتری از داده‌های رگولاتوری کردند. با توجه به قوانین جدیدی مانند مرور اساسی راهنمای تجارت (FRTB) و انطباق دنباله حسابرسی تلفیقی (CAT)؛ رویکردی که در آن فناوری را در راس همه امور قرار می‌دهد، لازم و ضروری خواهد بود.

باید گفت با توجه به اینکه شرکت‌ها، از قانون رهنمودهای بازار ابزارهای مالی دوم (MiFID II) فراتر می‌روند و مزایای طولانی‌تری هم از قانون‌گذاری به دست می‌آورند و رویکردهایی که در آن فناوری در راس امور قرار دارد را به کار می‌برند، به این ترتیب رگ‌تک هم نقش حیاتی پیدا می‌کند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

قانون PSD2

در هشتم اکتبر سال 2015، پارلمان اروپا پیشنهاد کمیسیون اروپا را برای ایجاد پرداخت‌های امن‌تر و نوآورانه‌تر اروپایی (PSD2) پذیرفت. این قانون جدید به‌منظور حفاظت بهتر از مصرف‌کنندگان، هنگام پرداخت آنلاین، ترویج توسعه و استفاده از پرداخت‌های نوآورانه آنلاین و تلفن همراه از طریق بانکداری باز به کار می‌رود و خدمات پرداخت برون‌مرزی اروپا را هم امن‌تر می‌کند. این قانون از 13 ژانویه سال جاری میلادی در تمام بانک‌های اتحادیه اروپا لازم‌الاجرا شد.

[/mks_pullquote]

 

بزرگ‌داده‌ها بزرگ‌تر می‌شوند

بزرگ‌‌داده‌ها باعث می‌شوند تا به کمک ابزارهای داده و تصاویر بصری، مدل‌های کسب‌وکاری بازتر و پیچیده‌تری ایجاد شوند. در حالی ‌که هم‌اکنون تلاش‌های اولیه برای استانداردسازی داده‌ها آغاز شده است، موسسات مالی هنوز هم بر معماری و زیرساخت داده‌های موروثی متکی هستند. گامی به جلو نهادن با استفاده از سیستم‌های آینده، از اولویت‌های داده در سال 2018 به‌شمار می‌آید.

علاوه ‌بر این، نیاز به زیرساخت‌های داده جدیدی هم داریم که مطابق با شرایط جدید داده‌ها باشد، مانند قانون حفاظت از داده (GDPR) و PSD2. با وجود چنین تغییراتی روش‌های جدید استخراج ارزش‌های اضافی از داده‌ها، مانند مجازی‌سازی داده‌ها، خطوط داده و تجسم‌سازی داده‌ها، ظهور خواهند کرد.

 

اتصال به ارائه‌دهندگان واسط برای ایجاد تجربه مشتری بهتر

به واسطه API‌های باز، بانک‌ها و موسسات اعتباری شاهد تغییرات چشمگیری در فرایندهای مبتنی بر تجربه کاربری‌شان خواهند بود. شرکت‌های فین‌تک هم به بازیگران اصلی در سفر مشتری تبدیل خواهند شد و دیگر این سفر در اختیار کامل بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری نخواهد بود. مشتریان آغوش‌شان را به‌روی سرویس‌های فین‌تک کاملا باز کرده‌اند و چنین اتفاقی باعث می‌شود تا بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری چاره‌ای جز قبول این واقعیت و انطباق خودشان با وضعیت موجود یا از دور خارج شدن نداشته باشند.

 

کلود

در سال 2018 استفاده از سرویس کلود با تمرکز بیشتری روی امنیت، در صنعت بانکداری افزایش خواهد داشت و همچنین انطباق با رگولاتوری در راس و مرکز امور خواهد بود. بانک‌ها و موسسات اعتباری بیشتر از قبل این فشار را روی خودشان حس می‌کنند تا مدل‌های کسب‌وکاری مبتنی بر کلود در سال 2018 ارائه دهند و این در حالی است که استفاده از API‌های باز، بیشتر و بیشتر سازمان‌ها را به سمت استفاده از کلود پیش می‌برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.