راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا بزرگ‌ترین شرکت بیمه‌ای همکاری با استارت‌آپ‌ها را متوقف کرد؟ / شوک پایان سال برای استارت‌آپ‌های بیمه‌ای

به نظر می‌رسد حالا که بیمه ایران به عنوان بزرگترین شرکت بیمه‌ای که بیشترین سهم بازار را داراست به دلیل نرخ‌شکنی این استارت‌آپ‌ها و نقض قوانین، فعالیتش را با آنها به پایان رسانده، ضربه بزرگی به فعالیت این استارت‌آپ‌هاوارد می‌شود و شاید بیم آن می‌رود که سایر شرکتهای بیمه نیز در صورت مشاهده نرخ‌شکنی و ایجاد التهاب چه بسا راه بیمه ایران را در پیش گیرند.

در پی اعتراض برخی نمایندگان شرکتهای بیمه در خصوص بر هم زدن بازار و نرخ‌شکنی برخی استارت‌آپ‌ها، در نهایت مدیر بیمه‌های اتومبیل بیمه ایران طی ابلاغیه‌ای، سه روز به استارت‌آپهای بیمه‌ای فرصت داد تا نسبت به حذف هر گونه نشان و آرم بیمه ایران از درگاه خود اقدام کنند.

فراشیانی، مدیر بیمه‌های اتومبیل، در این ابلاغیه تاکید داشته به دلیل برهم زدن بازار و نقض قوانین مربوط به نرخ گذاری در حوزه بیمه‌های شخص ثالث و بدنه که عملاً موجب ایجاد التهاب در بازار رقابتی شده همکاری با استارت‌آپهای بیمه‌ای متوقف می‌شود.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد حفره‌های فعالیت استارت‌آپهای بیمه‌ای که پیش از این نسبت به آن از سوی کارشناسان هشدار داده شد، بالاخره نمایان گردید.

در حالیکه طبق ماده 9 آیین نامه 83 مصوب شورای عالی بیمه و آیین نامه‌های اجرائی ماده 18 قانون اجباری بیمه شخص ثالث مصوب سال 95 محدوده نرخ‌دهی شرکتهای بیمه در حوزه ثالث و بدنه مشخص شده است اما ظاهراً نرخ شکنی سایتهای فروش بیمه، زمینه اعتراض نمایندگان بیمه‌ای را ایجاد کرده و سبب برهم خوردن قواعد بازار شده است.

گفتنی است، عمده فعالیت این استارت‌آپ‌های بیمه‌ای در حوزه بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خلاصه می‌شود و به نظر می‌رسد حالا که بیمه ایران به عنوان بزرگترین شرکت بیمه‌ای که بیشترین سهم بازار را داراست به دلیل نرخ شکنی این استارت‌آپ‌ها و نقض قوانین، فعالیتش را با آنها به پایان رسانده، ضربه بزرگی به فعالیت این استارت‌آپ‌هاوارد می‌شود و شاید بیمان می‌رود که سایر شرکتهای بیمه نیز در صورت مشاهده نرخ شکنی و ایجاد التهاب چه بسا راه بیمه ایران در پیش گیرند.

ریسک نیوز پیش از این نیز برخی حفره‌ها و باگهای اطلاعاتی موجود در این استارت‌آپ‌ها را در سلسله گزارشهایی مورد بررسی قرار داد که مشخص می‌شود نهاد نظارتی باید روی این استارت‌آپ‌ها کنترل بیشتری داشته باشد.

اوایل امسال بیمه مرکزی در خصوص بازاریابی آنلاین محصولات بیمه‌ای، شرایط بازاریابی محصولات بیمه‌ای به صورت آنلاین را اعلام کرد و 9 شرط فعالیت بازاریابان آنلاین بیمه‌ای را اعلام نمود که به‌زعم کارشناسان این آیین‌نامه نقاط مبهمی دارد که به اندازه کافی قادر نیست خلل موجود در نحوه فعالیت استارت‌آپ‌ها را پر کند.

تلاش بی‌فایده بیمه‌ها در مقابل جریان استارت‌آپی

اما در مقابل برخی کارشناسان معتقدند، این تلاش بی‌فایده است چرا که در نهایت صنعت بیمه نمی‌تواند در مقابل جریان استارت‌آپی مقاومت کند حتی ممکن است شرکتهای بیمه دیگر نیز به دنبال بیمه ایران این کار را انجام دهند ولی تلاش بی فایده است.

به هر روی در راه صدور الکترونیکی بیمه مشکلاتی وجود دارد که بازار دیر یا زود به دلیل نیاز مشتری مجبور است این مشکلات را حل کند.

بدون شک شرکت‌های مخالف (اگر بازار قابل توجه در حوزه صدور اینترنتی وجود داشته باشد) بازار خود را از دست می‌دهند و از سویی خیلی‌ها هم به سمت رفع موانع برای این نوع فروش‌ها خواهند رفت.

به‌زعم کارشناسان، شبکه فروش و یا حتی شرکت‌های بیمه در حوزه بیمه شخص ثالث دیر یا زود به آخر خط خواهند رسید چرا که وقتی می‌شود با دو دکمه، بیمه شخص ثالث صادر کرد چه لزومی دارد بیمه‌گذار ۸ درصد کارمزد صدور پرداخت کند.

این‌ها پیش‌لرزه‌هایی است که همیشه در راه استارت‌آپ‌ها و محصولات نوآورانه وجود داشته است.

منبع: ریسک نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.