راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همه‌کاناله مانند گوگل / نگاهی به رویکرد همه‌کاناله اومنی‌چنل در دنیای بانکداری

علی حاجی‌زاده مقدم، مدیرعامل شرکت آدانیک؛ ماهنامه عصر تراکنش / این روزها در دنیای بانکداری درباره رویکرد همه‌کاناله اومنی‌چنل زیاد صحبت می‌شود. برنامه‌ریزی برای این پروژه عموما کاری سنگین و دشوار و پرهزینه و با جزییات فنی و فرایندی بسیار پیچیده تصور می‌شود، ولی اگر از دید کاربر به موضوع نگاه کنیم (که در رویکرد همه‌کاناله قرار است این اتفاق بیفتد) چه کاری از همه مهم‌تر است؟

گوگل در دنیای تجربه کاربری معروف است. مشتری در ابزارها و کانال‌های گوناگون گوگل به نرمی هدایت می‌شود؛ نوشتن ایمیلی را روی کامپیوتر رومیزی شروع می‌کنید. ناگهان باید میزکار را ترک کنید. روی موبایل اپ جی‌میل را باز می‌کنید و نامه نصفه‌کاره را ادامه می‌دهید. کاربردهای مختلف به‌خوبی در هم چفت و بست می‌شود؛ از ایمیل به تقویم می‌رویم و از تقویم به محل برگزاری جلسه در نقشه و مسیر هدایت می‌شویم. نقطه کلیدی و کانونی این یکپارچگی، جایی است که شناسایی مشتری از آنجا شروع می‌شود؛ گوگل اکانت. یک شناسه برای همه کاربردها و بسترها. شناسایی مشتری خود موضوع حرکتی نرم بین کانال‌ها برای بالا بردن سطح امنیت است؛ مشتری برای احراز هویت بار اول روی یک کامپیوتر جدید، به موبایل منتقل می‌شود؛ توکن نرم‌افزاری یا پیامکی، یا تماسی صوتی با او برقرار می‌شود. همه اتفاقات هم از طریق ایمیل به آگاهی کاربر می‌رسد.

اما وضع موجود در بانک‌ها برای شناسایی مشتری چطور است؟ روش‌های کلاسیک مورد استفاده در شعب فیزیکی هنوز بر اساس رویت و تطابق کارت شناسایی (چیزی که دارید + کسی که هستید) و تطابق امضای کاغذی (چیزی که می‌دانید + کسی که هستید) و در مواردی نیز با تطابق اثر انگشت (کسی که هستید) کار می‌کند. در کانال‌های دیجیتالی و مدرن، مهم‌ترین روش‌های متداول همچنان استفاده از گذرواژه‌های متعدد (چیزی که می‌دانید) و کارت و توکن فیزیکی (چیزی که دارید) است. در کانال‌های غیرحضوری مبتنی بر صدا، بیشتر از روش‌های ورود پین و پرسیدن سوال در خصوص اطلاعات شخصی یا بانکی مشتری (چیزی که می‌دانید) استفاده می‌شود و روشی مانند کنترل کالر آیدی (جایی که هستید) آن را تقویت می‌کند. امری که در این چندپارگی و گوناگونی قابل تردید نیست، آزار مشتری رنجور از این آشفتگی و دشواری به‌خاطرسپاری انبوه گذرواژه و پین است.

برای آغاز به‌کارگیری رویکرد همه‌کاناله در بانک‌ها هم یکی از نخستین و پایه‌ای‌ترین گام‌های فناورانه‌ای که باید برداشته شود، یکپارچه‌سازی رویکرد بانک به مفهوم شناسایی مشتری است. این رویکرد باید به‌گونه‌ای طراحی شود که سطح یکسان و یکنوایی از آسانی، دسترس‌پذیری، امنیت و اطمینان را برای مشتری و سازمان فراهم کند. همچنان که نتیجه شناسایی اشخاص (به‌عنوان فرد انسان و نه لزوما مشتری) باید مستقل از وضعیت ارتباط فرد با سازمان (مشتری بالقوه، مشتری حقیقی، مشتری حقوقی، همکار، شریک تجاری و …) باشد.

با توجه به نیازهای پایه‌ای مورد نیاز در رویکرد همه‌کاناله و وضعیت جاری روش‌های شناسایی و احراز هویت مشتری، به نظر می‌رسد ترکیب عوامل بیومتریک، روش‌های مبتنی بر رمزنگاری و روش‌های مبتنی بر موبایل می‌تواند پوششی کافی برای شناسایی و احراز هویت کاربران را فراهم کند. در عین حال در انتخاب مکانیسم شناسایی و احراز هویت در کانال‌های مختلف، همواره باید پارامتر پذیرش و آشنایی عمومی و راحتی استفاده را در نظر داشت و با سطح‌بندی ریسک تعامل در کانال به ازای هر کانال و به ازای هر خدمت عرضه‌شده در کانال، می‌توان روش‌های مختلف احراز هویت را بر مبنای سادگی استفاده و میزان امنیت به کار گرفت.

راه امنی که نتوان از آن استفاده کرد، عین ناامنی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.