راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونگی پرداخت عوارض خروج از کشور توسط دستگاه‌های کارت‌خوان سداد

در دو مطلب «چگونگی پرداخت عوارض خروج از کشور با اپلیکیشن ایوا» و «چگونگی پرداخت عوارض خروج از کشور با استفاده از سایت پرداخت الکترونیک سداد» که چندی پیش در راه پرداخت منتشر شد، چگونگی پرداخت عوارض خروج را به زبانی ساده و همراه با تصویر به شما نشان دادیم. در این مطلب قصد داریم شیوه دیگر انجام این کار را توضیح دهیم. در این روش شما با استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان شرکت پرداخت سداد که دقیقاً برای این کار تهیه شده‌ است، عوارض خروجتان را پرداخت کنید.

 

پرداخت عوارض خروج از کشور توسط دستگاه‌های کارت‌خوان پرداخت الکترونیک سداد:

1. ابتدا کارت خود را روی دستگاه کارت‌خوان بکشید.

2. سپس به‌صورت خودکار گزینه «عوارض خروج از کشور» به نمایش در می‌آید که برای انتخاب آن باید روی گزینه «ثبت» کلیک کنید.

3. در ادامه نوع سفر (هوایی، سیاحتی / هوایی، زیارتی) را انتخاب کنید. برای سفرهای سیاحتی گزینه 1 و سفرهای زیارتی گزینه 2 را انتخاب کنید.

4. بعد از انتخاب نوع سفرتان، کد ملی خود را وارد کنید.

  • برای درج کد ملی می‌توانید از دو روش استفاده کنید. روش اول این است که می‌توانید کد ملی خود را به‌صورت دستی و با استفاده از صفحه‌کلید دستگاه کارت‌خوان وارد کنید و در روش دوم می‌توانید بارکد کارت ملی هوشمند یا گذرنامه خود را در قسمت نشانگر بارکدخوان قرار دهید که در این صورت دستگاه بعد از اسکن بارکد، کد ملی شما را روی صفحه‌ی نمایش کارت‌خوان نمایش می‌دهد؛ بعد از واردکردن کد ملی به یکی از روش‌های ذکر شده، گزینه «ثبت» را بزنید.

5. سپس رمز کارت بانکی خود را وارد کنید تا فرایند پرداخت انجام شود.

6. درنهایت، رسید تراکنشی به شما ارائه می‌شود که در آن «شماره پیگیری»، «کد ملی» و «کد آفلاین» ذکر شده است.

توجه داشته باشید:

  • اگر به هر دلیلی سیستم‌های فرودگاه قطع باشد، با ارائه کد آفلاین روی رسید تراکنش می‌توانید سفر خود را انجام دهید.
  • اطلاعات پرداخت عوارض خروج از کشور شما، حداکثر پس از 30 دقیقه، در سامانه ناجا ثبت می‌شود و شما می‌توانید صرفاً با ارائه مدرک شناسایی در بخش کنترل گذرنامه، از مرز عبور کنید ولی برای اطمینان بیشتر،  رسید پرداخت را همراه خود داشته باشید.
  • چون مبلغ عوارض، مبلغی ثابت است، به هنگام پرداخت نیازی به واردکردن مبلغ نیست و دستگاه به‌صورت خودکار مبلغ را نشان می‌دهد.
  • اگر عوارض خروج از کشورتان را پرداخت کردید و به هر دلیل از انجام سفر منصرف شدید، می‌توانید با همراه داشتن رسید پرداخت، به شعب بانک ملی مراجعه کنید و هزینه پرداخت شده را دریافت کنید.
  • کارت‌خوان‌های ویژه پرداخت عوارض خروج در تمام فرودگاه‌های بین‌المللی در دسترس مسافرین قرار دارد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.