راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اسنپ پشتیبانان دستگاه‌های کارت‌خوان

علی رزازی؛ کارشناس صنعت پرداخت الکترونیکی / مدل کسب‌وکار اسنپ و تپسی و … که در ادبیات مدل‌های کسب‌وکار به مدل واسط (Intermediary)، شناخته می‌شود، امروزه مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در کل، در این مدل کسب‌وکار، یک واسط تعدادی عرضه‌کننده (رانندگان) را به تعدادی متقاضی (مسافران) متصل می‌کند و پورسانت دریافت می‌کند. این مدل، عموماً هزینه‌های سربار یک خدمت و زمان ارائه آن را کاهش می‌دهد.

در فضای کسب‌وکار پرداخت هم به‌گونه‌ای با ساختار عرضه و تقاضا مواجه هستیم. بیش از 5 میلیون پایانه فروش (به عنوان متقاضی) نیازمند دریافت سرویس از 12 شرکت PSP هستند. با فرض اینکه به طور متوسط به ازای هر 1200 پایانه فروش، یک پشتیبان تخصیص داده شده باشد، هم‌اکنون بیش از 4000 پشتیبان (به عنوان عرضه‌کننده خدمات) وجود دارد. با فرض اینکه هر پایانه هر دو ماه یک بار ویزیت شود، یعنی پتانسیل ماهانه 2.5 میلیون بازدید (معادل سفر در اسنپ) وجود دارد. با توجه به این شرایط، می‌توان با تغییر مدل کسب‌وکار فعلی (یعنی 12 شرکت پرداخت مستقل که می‌توان معادل 12 آژانس تاکسی در نظر گرفت) با به‌کارگیری یک عامل واسط، مدیریت این حجم تقاضا و عرضه را بهبود داد. با این مدل کسب‌وکار می‌شود انتظار داشت هزینه‌های شرکت‌های پرداخت (هر شرکت یک دفتر در یک استان، یک مرکز تماس، …) کاهش یافته و نهایتاً هزینه این خدمت برای مصرف‌کننده کاهش یابد.

البته ایده فوق، بسیار خام است و در این مقطع می‌توان به عنوان یک جرقه برای توفان فکری در این حوزه مطرح باشد. در ضمن، برخی از ملاحظات در این خصوص به شرح زیر است:

  1. اساساً به عنوان یک فعال در این صنعت تلاش می‌کنم تا نسبت به حذف دلایلی که منجر به مراجعه حضوری به محل پذیرنده می‌شود فکر کنم تا نسبت به مدیریت مراجعه؛ اما شاید این تغییر مدل هدف فوق (حذف مراجعه) را نیز تسهیل کند.
  2. سامانه‌های مدیریت پایانه‌های فروش (TMS)، روز به روز توانایی‌های بیشتری پیدا می‌کنند و به زودی شاهد آن خواهیم بود که عملاً نیازی به حضور فیزیکی در محل پذیرنده وجود نخواهد داشت.
  3. پایانه‌های فروش، حسب برند و مدل خود دارای دستورالعمل‌های مختلفی هستند که پشتیبانان هر شرکت، نسبت به رفع عیب پایانه‌های همان شرکت آموزش دیده‌اند و نه کل پایانه‌های موجود.
  4. با توجه به سطح اقدامات قابل انجام توسط پشتیبانان، موضوع احراز هویت ایشان مطرح است. در مدل پیشنهادی، باید احراز هویت نیز به طور مرکزی انجام گردد.
  5. فضای رقابتی میان شرکت‌های پرداخت تغییر می‌کند چرا که خدمات میدانی توسط عامل‌های مشترک انجام می‌گیرد. برخی از خدمات به سرعت حذف می‌شوند و به نهاد مربوطه واگذار می‌گردند (به طور مثال توزیع رول کاغذ از سبد خدمات خارج می‌شود.
  6. پیش‌بینی‌های مختلفی در خصوص چشم‌انداز استفاده از پایانه فروش وجود دارد، برخی سال 2019 را سال پرداخت بدون پایانه فروش ذکر می‌کنند و … . با این شرایط، پیاده‌سازی این مدل توجیه نخواهد داشت.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.