راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پژوهشکده پولی و بانکی «دست نامه صکوک؛ راهنمایی برای ساختاردهی صکوک» را منتشر کرد

گزارش ترجمه‌ای «دست نامه صکوک؛ راهنمایی برای ساختاردهی صکوک» توسط پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، در چکیده این گزارش که توسط رضا یارمحمدی، رسول خوانساری و سید محمد حسن ملیحی ترجمه شده، آمده است:

اوراق بهادار اسلامی که با عنوان صکوک شناخته می‌شوند، به عنوان جایگزین اوراق قرضه در مدت بیش از یک دهه به یکی از بخش‌های مهم صنعت مالی اسلامی تبدیل شده است و با گذشت زمان، بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی در این بخش وارد شده یا فعالیت خود را در آن گسترش می‌دهند. یکی از مسائل مهم در بازار صکوک، انواع ساختارهای مورد استفاده در طراحی قرارداد صکوک است که از جهات مختلف بر فرایند انتشار و تسویه صکوک اثرگذار است. صکوک اجاره، مرابحه، مشارکت، وکالت و غیره از جمله ساختارهای مورد استفاده در طراحی صکوک هستند که هر یک ویژگی‌ها و شرایط خاصی دارند و با اهداف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این گزارش پس از طرح پیشینه بازار صکوک و ریشه‌های شکل‌گیری آن، مهم‌ترین ساختارهای قابل استفاده در طراحی صکوک معرفی و تشریح می‌شود. همچنین در مورد هر ساختار، نمونه‌ای به عنوان موردکاوی ارائه شده و فرایند انتشار آن تبیین می‌شود.

در بخش جمع‌بندی این گزارش نیز تأکید شده است:

ظهور بازارهای اسلامی در جهان طی دهه اخیر بدون شک مرهون احکام بنیادین اسلام و پویایی شریعت در معرفی ابزارهای نوین اسلامی توسط صاحب‌نظران مالی اسلامی بوده است؛ به طوری که در حال حاضر نه تنها اقتصاد کشورهای اسلامی از ابزارهای متعارف که غالباً ربوی است بی‌نیاز شده، بلکه محصولات آن در بسیاری از کشورهای اسلامی و غیراسلامی گسترش یافته است. توسعه بازار اوراق بهادار اسلامی مستلزم شناخت دقیق کاستی‌ها و چالش‌های این بازار و ارائه راه‌حل‌های مؤثر و کارا در جهت رشد روزافزون آن است که در حل این چالش‌ها می‌توان از تجربه کشورهای موفق استفاده کرد.

تنوع در ابزارهای مالی اسلامی شاید از برخی جنبه‌ها مفید باشد اما ممکن است از دید سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به این بازار را دارند، مشکل‌ساز باشد. از این جهت که سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای، دانش جامعی نسبت به انواع این ابزارها و تفاوت‌های موجود بین آنها ندارند، در نتیجه این امر موجب سردرگمی آنها خواهد شد؛ بنابراین، در این زمینه باید فرهنگ‌سازی لازم صورت گرفته و متناسب با سطح فرهنگ سرمایه‌گذاری، سطح درآمد افراد و تمایل آنها برای هزینه کردن به منظور مشاوره‌های مالی، اقدام به طراحی و انتشار ابزارهای گوناگون مالی کرد.

علاقه‌مندان برای دسترسی به متن کامل این گزارش ترجمه‌ای می‌توانند به پرتال پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی به نشانی https://www.mbri.ac.ir/ مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.