راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحلیل صنعت رمزارزها در جهان و ایران و معرفی دستاوردهای یک تیم ایرانی

در نشست خبری آنلاین «رمز ارزها و اقتصاد ایران، فرصت‌ها و چالش‌ها»، ضمن تحلیل وضعیت صنعت رمز ارزها در جهان و ایران، از محصولات و دستاوردهای یک گروه علمی و پژوهشی ایرانی با نام «آورکلاک» رونمایی شد.

این نشست خبری که در روز سه‌شنبه ۸ مهرماه ۱۳۹۹و در محل استودیو وی‌کست واقع در کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد، ضمن بررسی وضعیت صنعت رمز ارزها در جهان و آینده آن به عنوان انقلاب بعدی فناوری در دنیا و ایران، از محصولات نرم‌افزاری و دستاوردهای گروه علمی پژوهشی آورکلاک نیز رونمایی شد.

بهزاد قاسمی، بنیان‌گذار گروه آورکلاک و کارشناس حوزه رمز ارز و امنیت سایبری، در این نشست رمز ارزها را بستر مناسبی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور معرفی کرد و افزود: «زمینه‌های سرمایه‌گذاری کلان در این حوزه در ایران فراهم است و کارکردهای صنعت رمزارز را نباید محدود به حوزه استخراج و ماینینگ دانست. در واقع بستر توسعه خدمات و محصولات نرم‌افزاری در دنیای بلاک چین و رمز ارز و ارائه محصولاتی در بازار بین‌المللی، بالاترین ارزش افزوده را برای کشور به همراه داشته و جوانان متخصص ایرانی زیادی در این زمینه در حال فعالیت و رشد در سایه فرصت‌های فراهم شده در کشور هستند.»

علیرضا جلالیان، کارشناس و تحلیل‌گر ارشد دیگر حوزه رمزارز و از کارشناسان مرکز نوآوری پارادایس هاب، در زمینه بازار رمز ارزها در دنیا و ایران گفت: «دیگر امروز رمز ارز، یک فناوری نوظهور کوچک و در حال ارزیابی اولیه نیست، بلکه یک حقیقت پذیرفته شده در سراسر جهان است که حجم بازار ۲۰۰ میلیارد دلاری در سال آن که به سرعت در حال رشد است، نشان از یک واقعیت جدید اقتصادی در دنیا دارد که نمی‌توان از کنار آن گذشت.»

او در زمینه فرصت‌ها و چالش‌های آن افزود: «عدم کنترل دولت‌ها، شفافیت کامل تراکنش‌ها، تشکیل اقتصاد و واحد پولی موازی، کاهش ارزش ارزهای رایج جهانی همچون دلار، استفاده از رمزارزها در معاملات غیرقانونی، تسهیل تجارت، امنیت در نگهداری و تراکنش‌های مرتبط، سرقت رمزارزها و گم شدن آن‌ها، از جمله تهدیدها و فرصت‌های صنعت رو به رشد رمز ارزها در بازار امروز جهانی و ایران است.»

بهمن حبیبی، فعال دیگر حوزه بلاک چین و از بنیانگذاران سایت بیتستان نیز با اشاره به بازار ایران و فرصت‌های آن در این زمینه گفت: «پس از قطعی اینترنت کشور در آبان گذشته، ۱۰ درصد از تراکنش‌های جهانی حوزه رمزارزها در جهان کاسته شد که با احتساب و تخمین معاملاتی که در بازارهای آنلاین ثبت نمی‌شوند، این روند نشان از بازار روزانه ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون دلاری رمزارزها در ایران دارد. پس با بازار بزرگی در کشور و افراد زیادی که در این حوزه فعال هستند طرف هستیم که دیگر نمی‌توان آن را نادیده گرفت.»

در ادامه این برنامه، بهزاد قاسمی، ضمن معرفی تیم علمی پژوهشی آورکلاک و تاریخچه آن، از سه دستاورد این تیم در حوزه امنیت سایبری و رمز ارز خبر داد. وی تیم آورکلاک (Overclock) را با سابقه ده ساله در زمینه امنیت سایبری و رمز ارز و متشکل از ۵۰ نفر از نخبگان دانشگاه‌های مختلف با تجربه کار با مشاوران بین‌المللی معرفی و افزود: «تیم آورکلاک از سال ۸۸ آغاز به کار کرد که در ادامه با حضور خانم‌های آزاده و شادی منشی‌زاده هسته اصلی آن شکل گرفت. پس از ارزیابی چالش‌های مختلف حوزه امنیت سایبری و رمز ارز، همچون مفقودی رمز ارزها یا سرقت آن‌ها که ۵ درصد از بازار بزرگ رمزارزها را تشکیل می‌دهد، موفق به عرضه استاندارد جدیدی در زمینه امنیت تراکنش‌های رمزارز و نگهداری آن شدیم. سپس برای اولین بار در جهان موفق به عرضه نرم‌افزاری به صورت کاملاً رایگان به نام «سایبونCybon »شدیم که مستقل از بستر اجرا یا cross-platform فعالیت می‌کند و امنیت نگهداری و تعاملات با استفاده از رمزارزها را تضمین می‌کند.»

او از عرضه عمومی یک توکن اختصاصی برای تأمین منابع سایبون به نام «اوکو (OCCO) » نیز خبر داد که قرار است با استفاده از آن زنجیره استاندارد، نرم‌افزار و سکه اختصاصی کامل شده و با توجه به مستندات و برنامه‌های تهیه شده، پیش‌بینی می‌شود به عنوان یک توکن موفق، بتواند رایگان بودن استفاده از نرم‌افزار سایبون را تضمین کند. او همچنین از فعالان این حوزه دعوت کرد تا با بررسی و همکاری در توسعه مستندات و White-Paper، به توسعه یک اکوسیستم فناورانه در حوزه رمز ارز در ایران و کسب جایگاه در سطح جهانی با توسعه محصولات ایرانی کمک کنند.

رونمایی از کتاب بهداشت سایبری، نوشته خانم شادی منشی‌زاده و با همراهی بهزاد قاسمی، از دیگر اتفاقات این رویداد بود که با امضای پوستر یادگاری این رونمایی همراه بود.

در انتهای این نشست که به صورت آنلاین و در استودیو ویکست برگزار شد، حضار و کارشناسان پاسخگوی سوالات خبرنگاران از رسانه‌های خبری مختلف کشور بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.