راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره فیلترینگ تلگرام و سرویس‌های بومی

ماهنامه عصر تراکنش / دی ماه سال 96 همه‌جا صحبت از بسته شدن موقت یا دائم تلگرام و تبعات آن برای کسب‌وکارهای ایرانی بود. هرچند آمار دقیقی از اینکه چند نفر به‌صورت مستقیم از تلگرام کسب درآمد می‌کردند وجود ندارد، اما به هر حال گره خوردن تلگرام با کسب‌وکارهای ایرانی‌ها را کمتر کسی می‌تواند رد کند. وقتی فیس‌بوک، وایبر یا همین وی‌چتی که الان خبر از رفع فیلتر شدنش هست، فیلتر شدند، هیچ‌کس به‌صورت رسمی نمی‌توانست اعتراض خود را نسبت به این موضوع حداقل جار بزند، اما پیوند تلگرام با زندگی و اقتصاد خانواده‌های ایرانی طی چند سال گذشته این روند را تغییر داده است. برآورد می‌شود بین 10 تا 15 هزار کسب‌وکار ایرانی به‌صورت کاملا مجازی و در بستر تلگرام تاسیس و اداره می‌شوند و این در حالی است که برخی آمارهای غیررسمی حکایت از وجود ۳۰ هزار کسب‌وکار مجازی در کشور دارد. در آن زمان رسانه‌ها پر شده بود از کمپین‌ها و نامه‌های سرگشاده‌ای که به مسئولان کشور زده می‌شد و از آنان خواسته می‌شد که تلگرام را رفع فیلتر کنند. آش به قدری شور شد که نفر اول اجرایی کشور که ریاست شورای عالی امنیت ملی را نیز بر عهده دارد و احتمالا خود یکی از اعضایی بوده که به فیلتر شدن تلگرام رای داده، از این موضوع اظهار تاسف کرد و گفت «عده‌ای راحت خوابیدند، اما صدهزار نفر بیکار شدند»! تناقض عجیبی است.

فارغ از این تناقض‌ها چه باید کرد؟ پاول دورف، مدیرعامل تلگرام گفته تا چند وقت دیگر با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین فیلترینگ این پیام‌رسان غیرممکن می‌شود، آن موقع دست گذاشتن روی دکمه فیلتر هم دیگر راهگشا نیست.

تجربه‌های شکست‌خورده برخورد قهری با پدیده‌هایی نظیر ویدئو و ماهواره در سال‌های گذشته نشان داده که در پیش گرفتن رویکرد تقابلی با پدیده‌هایی که با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات ظهور می‌کنند، از اساس اشتباه و ناکارآمد است. بارها در همین مجله از فیلترینگ استارت‌آپ‌های فین‌تک که هرازچندگاهی اتفاق می‌افتد، حرف زدیم و گفتیم که فیلترینگ هرچند کار ساده‌ای برای مسئولان است، اما آرزو و امید بسیاری از جوانان کارآفرین و کاربلد کشور را بر باد می‌دهد و راهی به‌جز مهاجرت را برای آنان باقی نمی‌گذارد.

تجربه نشان داده است مانع‌ نتراشیدن بر سر راه فعالیت افراد حقیقی و حقوقی داخلی که در زمینه تکنولوژی‌های نوین پیشرو هستند، بهترین کاری است که دولت می‌تواند انجام دهد. بحث حریم خصوصی و امنیت در سرویس‌های داخلی نیز موضوعی است که باید جدی گرفته شود تا کاربران ایرانی بتوانند بااطمینان از این سرویس‌ها استفاده کنند. در این صورت است که می‌توان امیدوار بود سرویس‌های بومی بتوانند در این مسیر موفق شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.