راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره هجدهمین رئیس‌کل بانک مرکزی ایران بیشتر بدانید

ماهنامه عصر تراکنش / سیف ۶۶ساله کم‌تجربه نیست. او سال‌ها در بخش‌های مختلف مدیر بوده است؛ هرچند منتقدان او همیشه این انتقاد را داشته‌اند که تخصص او بیشتر از جنس حسابداری است تا بانکداری، با این‌ حال احتمالا سیف را باید مدیری بدانیم که در یکی از سخت‌ترین دوره‌های بانک مرکزی ایران سکان هدایت آن را بر عهده ‌گرفته است.

اشتباهات قبلی دولت و بانک مرکزی در اقتصاد، میراثی بود که به سیف رسید و او سعی کرد رویکردی «پراگماتیک» داشته باشد؛ هرچند روزی نبود که او بحرانی را تجربه نکند. شاید مهم‌ترین بحران سیف در این سال‌ها، بحران موسسه‌های مالی اعتباری غیرمجازی بود که فرزند سیاست‌های غلط اقتصادی سال‌های قبل بود.

با این ‌همه به نظر می‌رسد سیف خودش را باید برای طیف دیگری از چالش‌ها نیز آماده کند. تا اینجا بانکداری بر همان اصولی استوار بوده که در سال‌های گذشته هم بوده؛ منتها فناوری به‌طور کلی همه‌چیز را تغییر داده است و ورود تحولات دیجیتال به بانکداری، فرصت‌هایی خلق کرده که اگر درست درک و مدیریت نشود، می‌تواند به چالش‌هایی ترسناک‌تر از موسسه‌های مالی و اعتباری غیرمجاز تبدیل شود. اگر موسسه‌های مالی سعی کردند از روی دست بانکدارهای سنتی الگوبرداری کنند، با خلق ابزارهای جدید مثل بیت‌کوین دیگر نمی‌توان با شیوه‌های قدیمی اوضاع را تحت کنترل نگه داشت.

سیف دارای دکتری حسابداری و امور مالی از دانشگاه علامه طباطبایی و لیسانس و فوق‌لیسانس حسابداری از دانشکده حسابداری و علوم مالی شرکت ملی نفت ایران است.

چهره ماندگار صنعت بانکداری ایران (۱۳۹۲) و رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سابق بانک‌های کارآفرین، ملت، صادرات ایران، سپه، ملی ایران و فیوچر بانک (بانک المستقبل بحرین) هم بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.