راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرهاد فائز حمایت شرکت خدمات انفورماتیک از استارت‌آپ‌ها را تشریح کرد

شرکت خدمات انفورماتیک با همکاری پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی به عنوان تنها حامی اولین دوره از نمایشگاه «نواندیشان فناوری‌های مالی» هم‌زمان با هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، امکانی را فراهم آورد تا ایده‌پردازان صنعت بانکی از فرصت معرفی خود در حضور حداقل ۵۰۰۰ بازدیدکننده مدیر و کارشناس صنعت بانکی طی تاریخ‌های ۲ و ۳ بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برخوردار شوند. به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات انفورماتیک، فرهاد فائز معاون بازاریابی و فروش این شرکت طی مصاحبه‌ای به تشریح جزئیات رویداد نواندیشان فناوری‌های مالی پرداخت.

 

اهداف شرکت خدمات انفورماتیک از برگزاری نمایشگاه «نواندیشان فناوری‌های مالی» چیست؟

طی بهمن‌ماه سال جاری؛ شاهد برگزاری هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت خواهیم بود که با همت پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی و شرکت ملی انفورماتیک ساختار و تداوم یافته است. این رویداد با توجه توأمان بر غنای محتوای علمی و کیفیت بخش نمایشگاهی توانسته است به عنوان اصلی‌ترین رخداد سالانه کشور در صنعت بانکی از جایگاه مطلوبی برخوردار گردد.

پیرو مذاکرات به‌عمل‌آمده با دست‌اندرکاران برگزاری همایش و نظر به برهه حساس کنونی صنعت بانکداری الکترونیک که به‌واسطه حضور فین‌تک‌ها و سایر بازیگران جدید رقم خورده است؛ توافقی حاصل شد تا شرکت خدمات انفورماتیک ضمن دعوت از استارت‌آپ‌های حوزه مالی، حامی اولین دوره از نمایشگاه «نواندیشان فناوری‌های مالی» باشد. این نمایشگاه هم‌زمان با هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت و در بخش نمایشگاهی برپا خواهد شد. هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه نیز ایجاد فضای تعاملی تنگاتنگ فی‌مابین بانک‌ها و استارت‌آپ‌های مالی است.

 

چه فرصت‌هایی پیش روی استارت‌آپ‌های حاضر در نمایشگاه و برندگان نهایی خواهد بود؟

پس از انتشار فراخوان در خصوص مشارکت استارت‌آپ‌ها، تیم‌ها در قالب سه گروه «صاحبان ایده»، «دارندگان طرح کسب‌وکار و MVP» یا «طرح‌های تجاری‌سازی‌شده در قالب شرکت‌های نوپا» اقدام به ثبت‌نام در تارنمای رویداد و آپلود نمودن محصولات و مستندات خواهند کرد. در ادامه و پس از ارزیابی اولیه، از تیم‌های برتر دعوت می‌گردد تا طی حضور در محل شرکت خدمات انفورماتیک از طرح‌های خود دفاع نموده و در خاتمه حدوداً از ۳۰ تیم (ده تیم در هر گروه) برای حضور در بخش نمایشگاهی دعوت خواهد شد. در این ارتباط تیم‌های حاضر در نمایشگاه این فرصت را خواهند یافت که ضمن حضور رایگان در فضای نمایشگاهی تخصیص‌یافته در بزرگ‌ترین رویداد سالانه صنعت بانکداری و پرداخت کشور؛ از امکان ارائه ایده، طرح و محصولات خود به بیش از ۵۰۰۰ بازدیدکننده فعال در صنعت بانکداری و پرداخت بهره‌مند گردند. همچنین نمایشگاه مزبور فرصتی مغتنم برای سرمایه‌گذاران حوزه‌های بانکی و مالی خواهد بود تا بتوانند نسبت به جذب تیم‌ها و محصولات مورد علاقه خود اقدام نمایند.

 

به برنامه‌های شرکت خدمات انفورماتیک که در حمایت از استارت‌آپ‌ها صورت گرفته است، اشاره کنید.

شرکت خدمات انفورماتیک با برگزاری دو دوره از سلسله رویدادهای «این بانک» که شاکله‌ای نظیر سایر ماراتون‌های رایج در حوزه ایده‌پردازی دارد تلاش داشته تا ضمن گستراندن چتر حمایتی خود بر روی موج جدید استارت‌آپ‌های بانکی و مالی؛ از پتانسیل‌های موجود در این بخش استفاده نماید. طی اولین دوره «این بانک» با توجه به گستره ایده‌های واصله، طیف وسیع‌تری از ایده‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت. لکن طی دومین دوره با نگاه تخصصی بر محصولات مرتبط با صنعت بانکداری و پرداخت، API های مورد نیاز در اختیار تیم‌های توسعه قرار داده شد و ارزیابی محصولات بر اساس شاخصه‌های فنی انجام پذیرفت. در اولین دوره از رویداد «نواندیشان فناوری‌های مالی» نیز در نظر داریم تا ضمن ایجاد بستر حمایتی برای تیم‌های استارت‌آپی که قاطبه اعضای آن متشکل از جوانان و دانشجویان هستند بتوانیم با ارزیابی شاخصه‌هایی همچون مزیت رقابتی طرح، میزان نوآوری، تطابق با نیاز بازار، توجه به چالش‌های امنیتی، تطابق با قوانین رگولاتوری حوزه عملکرد و پتانسیل درآمدزایی، در خصوص انتخاب طرح‌ها و محصولات برتر اهتمام ورزیم.

در کنار برگزاری این قبیل رخدادها؛ شرکت خدمات انفورماتیک طی فرایندی مستمر؛ با تعریف دپارتمانی با مأموریت سازمانی بررسی، حمایت و سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های درون و برون‌سازمانی مساعی خود را برای تجاری‌سازی محصولات کارآمد و به خدمت گرفتن آن در سبد محصولات به کار بسته است.

 

پیش‌نیازهای حمایت از استارت‌آپ‌ها توسط شرکت‌های بزرگ چیست؟

استارت‌آپ‌ها از روزهای اولیه شکل‌گیری‌شان تا رسیدن به اهداف و برنامه‌هایشان در کوتاه مدت؛ همچنین تبدیل شدن به شرکت‌های بزرگ و تعیین‌کننده در بلندمدت، به فضای فیزیکی و فکری نیاز دارند.

 

تلاش‌های مختلفی از سال‌های گذشته تا به امروز در قالب‌های دولتی مانند مراکز دانشگاهی، پارک‌های علم و فناوری و … از سوی دولت انجام شده است و نتایج خوبی را در بر داشته است؛ اما به دلایل گوناگون از جمله ساختار اداری پیچیده و ممانعت‌های قانونی موجود در شراکت بخش دولتی با کسب‌وکارهای نوپایی که به بخش خصوصی وارد خواهند شد؛ این مراکز، اگرچه هزینه‌های بالایی صرف کرده‌اند اما آن‌گونه که باید، موفق نبوده‌اند.

در این مقطع، بخش خصوصی باید به فکر کمک به رشد خود باشد و کسب‌وکارهای نوپا را حمایت کند. به این ترتیب، ساختار جدیدی شکل می‌گیرد که در آن کسب‌وکارهای نوپا، وارد شراکت با بخش خصوصی می‌شوند.

به این امید که چابک‌تر، هوشمندانه‌تر و با شتاب بیشتر مسیر رشد خود را طی کنند. در این مسیر شرکت‌های بزرگ باید انرژی، پشتکار زیاد و عزم جدی برای اجرایی‌کردن ایده‌های نوآورانه داشته باشند.

امکان آموزش و پرورش استارت‌آپ‌ها، مشارکت در فرایند فشردهٔ توسعه کسب‌وکار ایشان، دارا بودن یک سیلابس آموزشی کسب‌وکار محور، ارائهٔ مربی‌گری و یا منتورینگ و راهنمایی و مشاوره، در اختیار گذاشتن فضای کاری مشترک، ارائه مشاوره در بهبود مدل تجاری و در اختیار گذاشتن شبکه سرمایه‌گذاران و (سرمایه‌گذاری اولیه در صورت امکان) ازجمله پیش‌نیازهایی است که شرکت‌های بزرگ برای حمایت از استارت‌آپ‌ها لازم است در خود ایجاد نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.