راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد: در اکثر کشورهای دنیا مکانیسم تسویه 48 ساعته است

بانک مرکزی به‌منظور اعمال کنترل دقیق‌تر بر مبادلات پولی بین‌بانکی و از میان برداشتن زمینه سوءاستفاده از زیرساخت‌های پرداخت و تسویه برای فعالیت‌های سوداگرانه، تغییراتی در سامانه‌های بین‌بانکی پایا و ساتنا اعمال کرد. این تغییرات بر اساس بخشنامه‌ای که روابط عمومی بانک مرکزی آن را در تاریخ 1396/11/10 منتشر کرده است، عملیاتی شده و واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است.

هرچند کارشناسان و فعالان صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک کشور از این اقدام بانک مرکزی حمایت کردند اما برخی از اصناف و کسب‌وکارها با این اقدام موافق نبودند. طبق این بخشنامه تسویه سامانه‌های پایا و ساتنا تغییر کرده و با تأخیر بیشتری نسبت به گذشته انجام خواهد شد و عملاً تسویه به یک بار در روز تبدیل شده است.

در مورد معاملات سامانه «ساتنا»، تسویه به روز بعد موکول شده و در مورد سامانه پایا، تراکنش‌های تحت این سامانه تا ساعت 15:45دقیقه در همان روز تسویه و باقی تراکنش‌ها به بعدازظهر روز بعد موکول می‌شود. ضمن اینکه تراکنش‌های کارتی شاپرک تحت سامانه پایا نیز تنها یک‌بار در ۲۴ ساعت و در صبح روز بعد تسویه خواهد شد.

مصطفی بهشتی‌روی عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد ضمن حمایت از این اقدام بانک مرکزی گفت: «تسویه آنی و یا هفت بار در روز که تا پیش از این صورت می‌گرفت کاری بسیار پرهزینه بود و در هیچ کجای دنیا معمولاً این کار صورت نمی‌گیرد. از نظر بانکی اگر بخواهیم به این ماجرا نگاه کنیم باید بپذیریم که این تسویه باید یک‌بار در روز انجام شود اما اگر بخواهیم از دیدگاه کسب‌وکارها نگاه کنیم آن‌ها علاقه‌مندند که هر چه سریع‌تر این تسویه انجام پذیرد و پولشان در حسابشان باشد.»

بهشتی‌روی در ادامه با اشاره به اینکه در اکثر کشورهای دنیا مکانیسم تسویه 48 ساعته است و روزی یک‌بار این کار صورت می‌پذیرد، گفت: «هدف از این کار در دنیا جلوگیری از پول‌شویی و کلاه‌برداری است. بسته به نظام‌های بانکی کشورهای مختلف اعتبار به‌حساب پذیرنده ریخته می‌شود اما اجازه برداشت داده نمی‌شود تا آن 48 ساعت سپری شود. در واقع اگر بخواهیم نقطه تعادلی پیدا کنیم باید این سامانه بدین‌صورت باشد که اطلاع‌رسانی از تسویه منفک شود؛ یعنی پذیرنده از اینکه پول به حسابش واریز شده مطلع شود اما اجازه برداشت تا 48 ساعت یا 24 ساعت را نداشته باشد.»

عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد در پایان گفت: «در ایران پرداخت با ابزار کارت بانکی، هم در خریدهای روزمره و مبالغ کم استفاده می‌شود و هم برای پرداخت کالاهای سرمایه‌ای و خریدهایی با مبالغ هنگفت. درصورتی‌که در سایر کشورها عموماً برای خرید مبالغ خیلی خرد از پول خرد و یا کارتهای غیرتماسی با تکنولوژی NFC که به نام­هایی نظیر contactless و Tap & go معروفند استفاده می‌شود و برای مبالغی از یک مقدار بالاتر تا یک سقفی که پرداخت‌های خیلی خرد نیستند از کارت استفاده می‌شود و برای خرید کالاهای سرمایه­ای مانند اتومبیل یا خانه و … از ابزارهای دیگری استفاده می‌شود. باید سازوکار قانونی و نظارتی این حوزه در کشور ما نیز تعریف شود و برای این مسئله از بعد فنی و اجرایی راهکارهایی اتخاذ شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.