پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
داستان پرداخت 2 تومان به ازای هر تراکنش به جایگاه داران چه بود؟
معاون مدیرعامل بانک ملت اعلام کرد که این بانک عضو سامانه شاپرک است و بر اساس الزامات این سامانه مکلف است تمامی وجوه دریافتی از طریق دستگاههای کارتخوان را در موعد مقرر تسویهحساب کند.
به گزارش پایگاه خبری نقدینه، بهمن اسکندری با بیان این که ادعای مطرح شده درباره پرداخت نشدن وجوه حاصل از فروش سوخت در جایگاهها کذب محض است، افزود: «بانک ملت از سال 83 بر اساس توافقات انجام شده مکلف شد تا وجوه حاصل از فروش سوخت را از طریق سه فرآیند آنلاین شتابی، کیف پول و از طریق پی استیشنها دریافت کند و در حال حاضر نیز این بانک بر اساس تعهدات خود به همین شیوه عمل میکند.»
او با اشاره به این نکته که تا هفته گذشته بر اساس فراِیند سیستم شاپرک در هر 24 ساعت دست کم 6 بار وجوه دریافتی به وسیله کارتخوانهای بانک ملت در جایگاهها به حساب جایگاه داران واریز میشده گفت: «از چند روز قبل و بر اساس تصمیم بانک مرکزی و با هدف مسائل امنیتی، این پرداختها در هر 24 ساعت یکبار انجام میشود و اگر جایگاه داران به این مسئله اعتراضی دارند باید موضوع را از طریق بانک مرکزی یا وزرات نفت پیگیری کنند.»
معاون بانک ملت در خصوص ادعای مطرح شده از سوی رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت مبنی بر اینکه قرار بوده بانک ملت به ازای هر تراکنش 20 ریال به جایگاه داران به عنوان کارمزد پرداخت کند، به خبرگزاری صداوسیما گفت: «در ابتدای اجرای این طرح با هدف تشویق جایگاه داران برای ترغیب مردم به استفاده از کیف پول و پرداخت آنلاین، بانک ملت تصمیم گرفت تا به صورت تشویقی به ازای هر تراکنش مبلغ 20 ریال به جایگاه داران پرداخت کند که این مسئله پس از ملغی شدن استفاده از کیف پول عملاً کنار گذاشته شد.»
او افزود: «بانک ملت هیچ تعهدی نسبت به پرداخت این وجوه نداشته و ندارد و صرفاً این اقدام اختیاری و با هدف تشویق جایگاه داران انجام شده است.»
اسکندری اثرات اجرای این طرح را بسیار مفید اعلام کرد و افزود: «کاهش نقدینگی در جایگاهها و ایجاد امنیت، افزایش تسریع در تسویهحساب، جلوگیری از آلودگی ناشی از تبادل اسکناس، شفافیت مالی، سرعت عمل در خرید سوخت و مدیریت وجوه از دستاوردهای اجرای این طرح است.»
معاون مدیرعامل بانک ملت افزود: «در حال حاضر 3200 جایگاه سوخت در سراسر کشور به تجهیزات بانکداری الکترونیکی بانک ملت مجهز شدهاند و این بانک سرمایهگذاری قابل توجهی با نگاه ملی در این زمینه انجام داده است و هیچ منافع مادی هم برای بانک نداشته است.»
اسکندری ورود بانک ملت به این عرصه را با هدف ایجاد رفاه برای شهروندان و بر اساس آیندهنگری مدیریت بانک ملت و مدیران وزارت نفت اعلام کرد و افزود: «هماکنون نیز سیستم مدیریت گازوئیل بر اساس پیمایش با همکاری بانک ملت در حال اجرا است.»