راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اژدها وارد می‌شود / چطور وی‌چت‌پی به لطف میلیون‌ها توریست چینی جهانی شد

ماهنامه عصر تراکنش / بعد از آنکه علی‌بابا که کیف پول علی‌پی را ارائه می‌دهد هفته اول ماه آگوست را «هفته بدون پول نقد» نام‌گذاری کرد، بلافاصله بعد از آن، شرکت رقیبش یعنی وی‌چت، هشتم آگوست را «روز بدون پول نقد» نام نهاد تا رقابت بین این دو غول بزرگ صنعت پرداخت چین به مراحل جدی‌تری وارد شود.

اخیرا تحقیق جدیدی در چین انجام شده تا نشان داده شود که پرداخت‌های موبایلی چطور توانستند بخش مهمی از زندگی روزمره مردم چین را تشکیل دهند. این تحقیقات «میزان استفاده از پرداخت همراه در سال 2017 در چین» نام داشت که بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده وی‌چت‌پی انجام شد. اگر بخواهیم نتیجه این تحقیقات را در یک جمله خلاصه کنیم، باید گفت پرداخت‌های موبایلی در کشور چین توفانی به پا کرده و تراکنش‌های روزانه مردم این کشور را دگرگون کرده است.

پرداخت با کدهای QR از جمله بزرگ‌ترین تغییراتی بوده است که در صنعت پرداخت چین رخ داده و نمونه بارزش را هم می‌توان در تغییر سوالات فروشندگان از مشتریان دید که دیگر به جای سوال «آیا با کارت اعتباری پرداخت می‌کنید؟» این سوال را می‌پرسند که «با علی‌پی پرداخت می‌کنید یا وی‌چت‌پی»؟

علی‌پی و وی‌چت‌پی از جمله سرویس‌های پرداخت موبایلی در چین هستند. تحقیقات هم نشان می‌دهد که میزان پرداخت‌های موبایلی چین در سال 2016، بیش از دوبرابر افزایش داشته و به مبلغ پنج هزار میلیارد دلار رسیده است. سهم علی‌پی و وی‌چت‌پی در این بازار به ترتیب 54 و 40 درصد است.

زادگاه علی‌پی و وی‌چت‌پی، یعنی چین، تنها جایی نیست که این دو سرویس پرداختی با هم رقابت دارند و در عرصه بین‌الملل هم وارد رقابت جدی با یکدیگر شده‌اند.

در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به بین‌المللی شدن وی‌چت‌پی بیندازیم و ببینیم که این بخش پرداختی سرویس پیام‌رسان وی‌چت چطور توانست به چنین درصدی از بازار برسد و به جز چین در کدام کشورها توانست وارد شود.

.

وی‌چت را فقط به چشم یک پیام‌رسان نبینید

وی‌چت‌پی یک سرویس کیف پول دیجیتالی است که به پیام‌رسان وی‌چت اضافه شد و به کاربران این امکان را می‌دهد تا پرداخت موبایلی انجام دهند و بتوانند برای مخاطبان‌شان پول بفرستند. هر کاربر وی‌چت، یک حساب پرداخت وی‌چت هم دارد و کاربران می‌توانند با اتصال حساب وی‌چت‌شان به کارت نقدی خود، یک مانده‌حساب وی‌چت درست کنند و با دریافت پول از دوستان و آشنایان‌شان، این مانده حساب را افزایش دهند.

البته این افزایش مانده‌حساب فقط شامل حال کسانی می‌شود که حساب وی‌چت خودشان را به کارت نقدی متصل کرده باشند؛ افرادی که این حساب را به کارت‌های اعتباری‌شان وصل می‌کنند فقط می‌توانند از حساب وی‌چت خود برای پرداخت به فروشندگان استفاده کنند و امکان افزایش مانده‌حساب‌شان را ندارند.

در سال 2014 و آغاز سال نو چینی‌ها بود که وی‌چت قابلیت جدیدی برای ارائه پاکت‌های سرخ معرفی کرد. از آنجا که چینی‌ها رسم دارند در جشن‌های ملی و مذهبی‌شان به دوستان و خویشاوندان پول هدیه می‌دهند، این قابلیت جدید وی‌چت به کاربران این امکان را می‌داد تا به افراد حاضر در فهرست مخاطبان‌شان و همین‌طور اعضای گروه‌هایی که در سرویس وی‌چت دارند، به‌عنوان هدیه پول بفرستند.

معرفی همین ویژگی باعث شد تا میزان کاربران وی‌چت‌پی به‌شدت افزایش پیدا کند و پس از مدت کوتاهی از 30 میلیون به 100 میلیون کاربر برسد.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

سنت پاکت سرخ در چین

پاکت سرخ پاکتی است که چینی‌ها در جشن‌های مذهبی و ملی در آن به خویشاوندان هدیه و پول می‌دهند. رنگ سرخ این پاکت و نقاشی‌ها و تزئین‌های آن، نمایانگر آرزوی کامیابی و تندرستی و دور کردن ارواح خبیثه است. پول عیدی در این پاکت‌ها به کودکان و جوان‌های ازدواج‌نکرده داده می‌شود؛ در قدیم به‌جای این پاکت‌ها از گلبرگ استفاده می‌شده است. بر اساس باور چینیان، مقدار پول درون این پاکت‌ها، هیچ‌گاه نباید برابر یا حاوی عدد چهار باشد؛ زیرا این عدد مرگ یا آرزوی مرگ را تداعی می‌کند.

[/mks_pullquote]

 

دو سال بعد و در سال 2016، وی‌چت قابلیت جدید دیگری معرفی کرد. این قابلیت جدید به کاربران این امکان را می‌داد تا بتوانند از کیف پول وی‌چت خودشان به کارت نقدی‌شان پول بفرستند. هر کاربر هم می‌توانست روزانه تا سقف هزار یوآن به‌طور رایگان انتقال پول انجام دهد و برای مبالغ بالاتر، کارمزد 0.1 درصدی در نظر گرفته شده بود.

در سال 2017 هم شرکت تنسنت اعلام کرد که سرویس پرداخت موبایلی وی‌چت توانست با 600 میلیون کاربر فعال نسبت به 450 میلیون کاربر علی‌پی، برنده این میدان باشد. البته جا دارد به این نکته هم اشاره کنیم که سهم بازار علی‌پی در پرداخت آنلاین موبایلی در چین 54 درصد است و این در حالی است که وی‌چت‌پی سهم بازار 37 درصدی از این بازار را در اختیار دارد.

میزان استفاده از پلتفرم‌های پرداخت موبایلی در چین نشان می‌دهد که پول نقد تقریبا در حال حذف شدن است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان چینی در سال 2016، حدود 5.5 هزار میلیارد دلار پرداخت از طریق پلتفرم‌های پرداخت موبایلی انجام داده‌اند که این میزان مصرف در مقایسه با مصرف‌کنندگان آمریکایی، 50 برابر بیشتر است.

با این حساب می‌شود گفت که دیگر جیب خالی، در چین مد روز شده است و حدود 40 درصد مردم این کشور کمتر از 100 رنمینبی (واحد پول چین) در کیف پول‌شان دارند و از این بابت هیچ احساس ناراحتی و نگرانی هم ندارند؛ چراکه 86 درصد این افراد گفتند که حتی با نبود پول نقد در جیب‌شان احساس آرامش و راحتی دارند؛ چون می‌توانند به‌جایش از پرداخت‌های موبایلی استفاده کنند.

.

تبدیل وی‌چت‌پی از یک سرویس محلی به گزینه پرداخت بین‌المللی

وی‌چت‌پی سرویس پرداختی پیام‌رسان وی‌چت است. پیام‌رسانی که توسط شرکت تنسنت و در سال 2011 راه‌اندازی شد و در سال 2017 توانست با بیش از 980 میلیون کاربر فعال در ماه و 902 میلیون کاربر فعال در روز، به یکی از بزرگ‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مستقل تبدیل شود.

چنین حجمی از کاربر، کار را برای پذیرش و استفاده از وی‌چت‌پی میان مردم چین آسان‌تر کرد و در همان ابتدای راه توانست خودش را هم‌سطح دیگر رقبایش قرار دهد. موفقیت‌های این سرویس پرداختی در چین باعث شد تا پای وی‌چت‌پی به خارج از کشور هم باز شود و به هنگ‌کنگ، ژاپن، تایلند و آسیای جنوب شرقی هم راه پیدا کند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

وی‌چت، اپلیکیشنی برای همه‌چیز

وی‌چت به‌عنوان یک پروژه در مرکز تحقیق و توسعه تنسنت گوآنگ‌ژو در اکتبر سال 2010 آغاز شد. نسخه اصلی این برنامه توسط زیولونگ ژانگ ایجاد شد و ما هاتنگ، مدیرعامل تنسنت نام آن را Weixin گذاشت و آن را در سال 2011 راه‌اندازی کرد. در سال 2012، زمانی که تعداد کاربران این سرویس به 100 میلیون نفر رسید، Weixin با نام وی‌چت به عرصه بین‌الملل معرفی شد.

[/mks_pullquote]

 

اعلام ورود وی‌چت‌پی به ایالات متحده استارت بزرگ‌تر شدن این سرویس آسیایی بود. البته با حجم تعداد توریست‌های چینی به کشورهای اروپایی و آمریکایی باید انتظار چنین اتفاقی را هم کشید.

توریست‌های چینی به پول خرج کردن شهرت دارند. حتی در ژاپن مردم محلی کلمه خاصی به نام باکوگای (Bakugai) یا «خرید انفجاری» دارند که برای توصیف میزان خریدهای مسافران چینی به کار می‌برند. به گفته سازمان توریسم جهانی، کشور چین در سال 2016، برای پنجمین سال متوالی توانست به‌عنوان کشور پیشرو در صنعت توریست شناخته شود و با 135 میلیون مسافر و مجموع پرداخت 261 میلیارد دلار، رکورد جدیدی ثبت کند.

این موضوع باعث شد شرکت‌های چینی هم به فکر افزایش قابلیت‌های سرویس‌شان برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان‌شان؛ حتی خارج از کشور بیفتند و از طرف دیگر، با توجه به میزان توریست‌های چینی به خارج از کشور، فروشندگان خارجی هم برای اینکه بتوانند از چنین فرصتی بهتر و بیشتر بهره‌مند شوند، تصمیم گرفتند امکان انجام خریدوفروش و پرداخت را با پذیرش سرویس‌های پرداخت موبایلی چینی، هم برای خودشان و هم برای مشتریان چینی‌شان راحت‌تر کنند.

در حال حاضر سرویس وی‌چت‌پی در 15 کشور دنیا؛ از جمله ایالات متحده، انگلستان، آلمان، سنگاپور، فرانسه و فیلیپین پشتیبانی می‌شود و به توریست‌های چینی این امکان را می‌دهد تا در این کشورها بتوانند با خیال راحت و با استفاده از این سرویس، تمام خریدهایشان را با پول رایج کشور چین پرداخت کنند.

البته قرار است تا سال آینده این سرویس وارد کشور مالزی هم بشود و حتی شرکت تنسنت مجوز پرداخت الکترونیکی وی‌چت‌پی برای اجرای عملیات در مالزی را هم دریافت کرده است. به این ترتیب کاربران در کشور مالزی می‌توانند حساب بانکی محلی خودشان را به وی‌چت‌پی متصل کرده و برای پرداخت خریدهایشان از آن استفاده کنند.

20 میلیون نفر در کشور مالزی از برنامه وی‌چت استفاده می‌کنند و بازار این کشور هم آغوش بسیار گرمی برای محصولات اینترنتی چین باز کرده است. اینها از جمله دلایلی است که تنسنت تصمیم گرفت تا مالزی را در فهرست کشورهای منتخب برای ورود وی‌چت‌پی برگزیند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

سرویس‌های درون‌شهری وی‌چت

در سال 2015 وی‌چت خدمات شهری را در 27 شهر چین؛ از جمله پکن، شانگهای، گوآنگ‌ژو و شنژن راه‌اندازی کرد. این خدمات شهری شامل رزرو وقت دکتر، پرداخت هزینه برق و جریمه رانندگی و همین‌طور رزرو بلیت بود. در همین سال وی‌چت قابلیت Heat map را هم راه‌اندازی کرد که می‌توانست تراکم جمعیتی در نقاط مختلف را به کاربر نشان دهد.

[/mks_pullquote]

 

وی‌چت‌پی که برخلاف علی‌پی بیشتر روی پرداخت خرد متمرکز است، از 12 ارز بین‌المللی؛ از جمله دلار آمریکا، دلار کانادا، دلار هنگ‌کنگ، دلار جدید تایوان، ین ژاپن، وون کره، دلار سنگاپور و بات تایلند پشتیبانی می‌کند که البته شمار این ارزها با گسترش کشورهایی که از وی‌چت‌پی پشتیبانی می‌کنند، افزایش می‌یابد.

وی‌چت چهار شیوه پرداختی برای کابرانش در نظر گرفته است؛ پرداخت سریع، پرداخت با استفاده از کدهای QR، پرداخت درون‌برنامه‌ای و پرداخت درون‌برنامه‌ای مبتنی بر وب. در پرداخت سریع، فرد پرداخت‌کننده می‌تواند کد QR یا بارکد خودش را روی صفحه «پرداخت سریع» به فروشنده نشان دهد تا فروشنده با اسکن این کد، فرایند پرداخت را به اتمام برساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.