راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر پروژه شرکت S&T اسلوونی: ایران می‌تواند نسخه خود را از بانکداری باز داشته باشید

مدیر پروژه شرکت S&T اسلوونی در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، عنوان کرد: «ایران در پیاده‌سازی بانکداری باز می‌تواند نسخه متناسب با شرایط خود را تهیه کند.»

ماتیاژ استروورسینک، مدیر پروژه S&T اسلوونی در ابتدای نشستی با موضوع بانکداری باز در اولین روز هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت سخنان خود را با تعریف بانکداری باز و PSD2 آغاز کرد.

او گفت: «PSD2 استانداردی است که در اتحادیه اروپا برای مبادلات بین بانک‌ها و مؤسسات مالی استفاده می‌شود و همچنین کسانی که می‌خواهند بیرون از اتحادیه اروپا با داخل این اتحادیه مبادله داشته باشند باید آن را رعایت کنند.»

ماتیاژ ادامه داد: «چرا باید این استاندارد را رعایت کنیم، برای این‌که بتوانیم به مشتریان و ارگان‌های مختلف خدمات بدهیم. اگر استاندارد واحدی وجود نداشته باشد، این سرویس‌دهی ممکن نیست. PSD2 دستورات پرداخت ۲ است. یک استاندارد مشخص و اجباری است برای انتقال پول از بیرون اتحادیه اروپا. بانکداری باز اما موضوعی است که در انگلستان آغاز شد و به آن OBI‌ می‌گویند. به این ترتیب بانکداری باز موضوعی اختیاری است و PSD2 استانداری اجباری.»

او در مورد ایران و این‌که باید چه راهی را در ادامه برگزیند نیز گفت: «اگر بخواهید PSD2 را در ایران انجام بدهید، می‌توانید نسخه خودتان را از بانکداری باز را ایجاد کنید. بانکداری بازی که در بریتانیا استفاده می‌شود، به دلیل برگزیت، در اروپا تأثیر کمی دارد و اگر می‌خواهید PSD2 را رعایت کنید، می‌توانید بانکداری باز مورد نظر خودتان را رعایت کنید.»

او افزود: «بانک‌ها در نوآوری کند هستند و TPP‌ها باید به بانک‌ها کمک کنند تا بازار رشد کند.»

S&T یک از پیمانکاران بانک مرکزی اروپا در حوزه PSD2 است. همچنین نخستین نسخه از سیستم «پایا» در ایران با حضور ماتیاژ استروورسینک نگاشته شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.