راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تعداد سرویس‌هایی که مشتریان از آنها استفاده می‌کنند، بسیار کمتر از سرویس‌هایی است که از آنها استفاده نمی‌کنند

بانک‌ها سرویس‌های متعددی دارند که برای معرفی آنها به مشتریان قدیمی و جدید خود دچار مشکلاتی هستند. از چه روشی می‌توان استفاده کرد که این سرویس‌ها را به کسانی معرفی کرد که دقیقاً به دنبال آنها هستند؟

مهدی نصیری عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و مدیر علوم داده شرکت آریا همراه در کارگاهی در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک با عنوان «اکوسیستم کلان‌داده برای سرویس‌های مشتریان» به تشریح راه‌هایی پرداخت که بانک‌ها با استفاده از آنها می‌توانند سرویس‌های خود را به مشتریان معرفی کنند.

نصیری گفت: «مسئله‌ای که وجود دارد این است که تعداد سرویس‌هایی که مشتریان از آنها استفاده می‌کنند، بسیار کمتر از سرویس‌هایی است که از آنها استفاده نمی‌کنند. شاید از سرویس‌های مشابه بانک‌های دیگر استفاده می‌کند و شاید اصلاً اطلاع ندارد چنین سرویسی وجود دارد. ما نمی‌دانیم اگر به مشتری این سرویس را پیشنهاد بدهیم، استفاده خواهد کرد یا خیر. براساس اطلاعات بسیار کمی که داریم باید این موضوع را پیش‌بینی کنیم. اینجا است که موضوع سیستم‌های پیشنهاد دهنده مطرح می‌شود.»

او اضافه کرد: «روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که یکی از آنها بررسی سرویس‌های مشابه در میان مشتریان مشابه است. باید توجه داشت پیام‌های تبلیغاتی‌ای که برای مشتریان ارسال می‌شوند، نباید انقدر زیاد شوند که دیگر مشتری آنها را نخواند.»

او این روش را در موارد، مناسب دانست: «پیشنهاد محصولات متناسب به مشتری در راستای وفادارای، پیشنهاد سرویس جدید، مشتریان رویگردان و عرضه محصولات متناسب به آنها، بازگرداندن مشتریان گذشته، جذب مشتریان جدید و غیر فعال.»

به گفته نصیری بانک‌ها می‌توانند براساس اعتمادی که میان مشتریان وجود دارد یا رفتار مشابهی که دارند می‌توان شبکه‌ای اجتماعی ایجاد و در آن پیشنهادها را مطرح کنند. او مزایای این طرح را کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت پیام‌های ارسالی به مشتریان دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.