راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سید جواد کاظمی‌تبار: بانک‌ها در جلو بردن بلاک‌چین‌های تجاری نقش غالبی دارند

در سه سال اخیر ۱۵۰ بلاک‌چین توسط بانک‌ها و شرکایشان تست و ارزیابی شده‌اند و چند شرکت با همکاری پیمانکاران بانکی در حال ساخت نرم‌افزارهای مبتنی بر بلاک‌چین هستند.

در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، سید جواد کاظمی‌تبار، استادیار دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، با طرح این موضوع در مقاله‌ای با عنوان آسیب‌شناسی بلاک‌چین نوشته که در حاشیه دومین روز هفتمین همایش بانکداری الکترونیکی آن را ارائه کرد.

او به نقل از سرشماری اقتصادی آکسفورد (ژوئن ۲۰۱۷) گفت: «بلاک‌چین در رتبه دهم فناوری‌های بسیار مهم در نظر مدیران مالی قرار می‌گیرد (رتبه اول و دوم به ترتیب از آن برنامه‌ریزی منابع سازمانی و رایانش ابری است) و از میان شرکت‌های پیش‌قراول در زمینه مالی، ۲۰ درصد بلاک‌چین را در رده بسیار مهم قرار دادند.»

کاظمی‌تبار در تعریف موضوع مقاله‌اش گفت: «بلاک‌چین یا زنجیره بلوکی، یک فهرست گسترش یابنده از اقلام است که آن را بلاک یا زنجیره می‌نامیم. این زنجیره‌ها توسط روش‌های رمزنگاری تأمین امنیت می‌شوند. بلاک‌چین‌ها را می‌توان به صورت دفتر کل غیر متمرکز و در برخی موارد باز در نظر گرفت که می‌توانند تراکنش‌های بین دو نفر را به صورت کارا و قابل راست آزمایی و دائمی ثبت کنند.»

به گفته او بلاک‌چین‌ها معمولاً امن هستند و مقاومت خوبی نسبت به خطا از خود نشان می‌دهند. کاظمی‌تبار تأکید کرد خاصیت غیر متمرکز بلاک‌چین‌ها آنها را علاوه بر تراکنش‌های مالی برای ثبت انواع وقایع همچون سوابق پزشکی نیز مناسب می‌کند. ولی از آنجایی که در سامانه همتا به همتا نظر اکثریت تعیین کننده خواهد بود با وجود همه فواید بلاک‌چین، به دلیل طبیعت این سامانه، امکان تخلف وجود دارد.

او سخنان خود را با ارزیابی نرخ پذیرش بلاک‌چین و ارزهای رمز پایه توسط بانک‌ها و بنگاه‌های تجاری شروع کرد. سپس تاثیرات فناوری دفاتر کل غیر متمرکز برروی فساد و جرائم مالی را مورد بررسی قرار داد و در پایان، در مورد اهمیت ابزارهای مدرن مبارزه با فساد مالی همچون یادگیری ماشین و تحلیل رفتاری مباحثی را ارائه کرد.

به گفته او بانک‌ها نقش غالبی در جلو بردن بلاک‌چین‌های تجاری و نیز استفاده از نقدینگی‌های رمز پایه خواهند داشت و ارسال پول بین‌المللی با کارمزد کم بازاری بسیار جذاب برای بانک‌ها خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.