راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

زیرساخت PSD2 در کشور وجود ندارد / سخنرانی طباطبایی در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

یکی از سخنرانی‌هایی که در روز دوم هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت ارائه شد، «PSD2» نام داشت و سخنران نیز سید محمدسعید طباطبایی مدیر سامانه‌های ملی پرداخت شرکت خدمات انفورماتیک بود.

به گفته او، PSD2 به مجموعه قوانینی گفته می‌شود که به کمک بازیگران جدید شبکه بانکی آمده و می‌خواهد محدودیت‌های فعلی سرویس‌های پرداخت را برای آنها از بین ببرد.

سعید طباطبایی در این کارگاه با اشاره به بازیگران جدیدی که وارد حوزه بانکی شده‌اند، گفت: «تحولات به این سمت رفته که بازیگران جدیدی مانند کسب‌وکارهای فین‌تک‌ و استارت‌آپ‌ها وارد حوزه پولی و بانکی کشور شدند و به شبکه بانکی فشار می‌آورند. مسلم است که باید برای آنها راهکار داشت.»

او در ادامه گفت: «بخش دیگری که می‌توان به این بازیگران جدید اضافه کرد، شاپرک است. نقطه مشترک در میان تمام این بازیگران جدید آن است که تمام آنها، ذی‌نفع بانک‌ هستند.»

به عقیده طباطبایی در حال حاضر شبکه بانکی کشور برای ارائه سرویس پرداخت به این بازیگران با محدودیت مواجه‌ است و نمی‌تواند سرویس‌های پرداخت در اختیار آنها قرار دهد. طباطبایی در ادامه این کارگاه درباره PSD2 گفت: «در واقع PSD2 یک مجموعه قوانین است که باید در بستر امن اتفاق بیفتد و مهم است که قوانین برای بازیگران جدید ساده باشد.»

به گفته او، وضعیت پرداخت ما اکنون آمادگی گذار به PSD2 را ندارد و درباره دلیل آن گفت: «در PSD1 بیشتر تمرکز بر روی کارت‌های بانکی بود اما در PSD2 تمرکز بر روی بخش‌های حسابی است. فعلا زیرساخت‌های لازم در این زمینه وجود ندارد. در کشور ما یک فاصله اساسی در این حوزه وجود دارد. بخش حسابی در واقع همان چیزی است که در اتحادیه اروپا به آن IP می‌گویند که یک سرویس مبتنی بر حساب در فضای آنلاین است و در این سرویس عملیات پرداخت باید زیر ۱۰ ثانیه انجام شود.»

طباطبایی تاکید کرد شبکه بانکی در ایران نیز نیاز دارد در حوزه حسابی زیرساخت آنلاین داشته باشد تا بتوان این سرویس را به فین‌تک‌ها ارائه کرد. او در ادامه گفت: «این سرویس‌ها بسیار ساده‌تر از سرویس‌های کارتی هستند. انتقال وجه در این سرویس‌ها ساده‌تر انجام می‌شود و در نقشه راه بانک مرکزی هم انتقال وجه حسابی آنلاین وجود دارد و اگر این اتفاق در کشور بیفتد و این فاصله پر شود، ما می‌توانیم از PSD2 استفاده کنیم و از فواید آن بهره‌مند شویم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.