راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از راهکار پرداخت مبتنی بر EMV تا ویپاد / محصولات داتین در هفتمین همایش نظام‌های پرداخت

داتین امسال در حضور خود در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت محصولات جدید و متنوعی را ارائه کرد. علیرضا نمازی مدیر فروش و بازاریابی داتین درباره محصولات جدید این شرکت توضیح داد: «امسال تلاش کردیم در غرفه داتین، رویکرد متفاوتی داشته باشیم و مجموعه متنوعی از محصولات جدید را عرضه کنیم. این مجموعه را می‌توان در چند دسته تقسیم‌بندی کرد. اولین مورد، راهکار پرداخت مبتنی بر EMV  است. این محصول را از سال‌ها قبل آماده بود اما به دلیل شرایط موجود در کشور، عملاً در داخل کشور مشتری خاصی نداشت.»

با این همه به گفته او با رویکرد جدید بانک مرکزی، این امکان فراهم شد که این محصول در داخل کشور نیز عرضه شود و داتین اکنون راهکار پرداخت مبتنی بر EMV را به طور کامل و آماده در اختیار دارد.

نمازی درباره عرضه این محصول در نمایشگاه توضیح داد: «دموی محصول را به صورت زنده در نمایشگاه عرضه کردیم و با اقبال خوبی هم روبه‌رو شد. مزیت این محصول در آن است که علاوه بر داشتن راهکار EMV، راهکار ویژه‌ای برای مهاجرت به EMV نیز ارائه می‌دهد. بسیاری از بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی راهکار پرداخت دارند اما مهاجرت به EMV برای آنها یک دغدغه است. راهکار EMV in a Box داتین یک راهکار مناسب برای مهاجرت به EMV است. به این معنی که مجموعه نرم‌افزارهای مبتنی بر  EMVداتین به همراه سخت‌افزارهای مورد نیاز درکنار سوئیچ فعلی بانک می‌نشیند و با تنظیمات ویژه، تراکنش‌های EMV از کانال سامان‌های جدید  و تراکنش‌های دیگر از کانال سوئیچ موجود بانک انجام می‌شود.»

دسته دوم محصولات داتین که در نمایشگاه امسال عرضه شد، مجموعه راهکارهای تحلیلی و مشتری‌محور داتین بود. مدیر فروش و بازاریابی داتین در توضیح این محصول گفت: «بانک‌ها روزانه حجم زیادی اطلاعات تولید می‌کنند و تحلیل مناسب این اطلاعات می‌تواند ارزش افزوده بالایی برای بانک ایجاد کند. راهکارهای تحلیلی داتین بیش از 15سامانه نرم‌افزاری است که به بانک‌ها کمک می‌کند بتوانند تحلیل‌های کاربردی و متناسب با کسب‌وکار خود و با نیازمندی‌های قانون‌گذاری کشور داشته باشند.»

این راهکارها شامل سامانه مدیریت ریسک، سامانه تشخیص تخلفات، سامانه نگهداشت مشتری و موارد دیگر می‌شود. به گفته نمازی این سامانه‌ها دو امتیاز نرم‌افزاری دارند. یک امتیاز مربوط به زیرساخت سامانه است که از آن طریق می‌توان روی حجم زیادی از اطلاعات تحلیل انجام داد. او توضیح داد: «گردآوری حجم زیادی از اطلاعات و انجام تحلیل روی آنها، کار پیچیده و از بُعد نرم‌افزاری دشوار است. با این همه داتین این کار را انجام داده و به مشتریان عرضه کرده است.»

به عقیده او، امتیاز دیگر بعدی لایه نمایش این تحلیل‌هاست و داتین در این حوزه، محصولات نرم‌افزاری خوبی ارائه کرده که یکی از آنها تحت عنوان نما به صورت زنده در نمایشگاه عرضه و مورد استقبال هم واقع شد.

سومین دسته محصولات داتین در این نمایشگاه، سامانه مدیریت کارت‌های اعتباری است. این سامانه مبتنی بر نیاز خاص جامعه بانکی کشور است و خوشبختانه با اقبال بسیار خوبی از سمت بانک‌ها مواجه شد. این سامانه به طور کاملاً مستقل از هر سامانه دیگری می‌تواند فعالیت داشته باشد. این استقلال به این معنی نیست که هیچ ارتباطی با دیگر سامانه‌ها برقرار نمی‌کند ولی وابستگی خاصی به هیچ سامانه‌ای ندارد و می‌تواند صفر تا صد فرآیند صدور و ارائه خدمات کارت‌های اعتباری را مدیریت کند. نمازی دراین باره گفت: «همین وجه تمایز سامانه مدیریت کارت‌های اعتباری داتین با دیگر سامانه‌های موجود در کشور باعث شده بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات مالی که در حوزه ارتباط بین سامانه‌ها دچار مشکل هستند، از این سامانه استقبال کنند.»

او در ادامه توضیح داد: «دسته بعدی محصولات ما راهکار CDN بانکی است. بانک‌ها حجمی زیادی از محصولات نرم‌افزاری خود را در بستر اینترنت عرضه می‌کنند که شاخص‌ترین آنها اینترنت بانک است. این محصولات همیشه در معرض تهدیدهای موجود در محیط اینترنت هستند. CDN بانکی، راهکاری است که از دو جهت به بانک‌ها کمک می‌کند. اول از جهت ارتقای امنیت خدمات بانکی و دوم از جهت ارتقای کیفیت خدمات بانک‌هاست.»

داتین با همکاری شرکت ابرآروان این راهکار را ایجاد و به طور خاص برای بانک‌ها و مؤسسات مالی شخصی‌سازی کرده است. به گفته نمازی CDNها در سراسر دنیا وجود دارند و در ایران ارائه‌دهندگان CDN زیاد هستند اما آنچه داتین عرضه می‌کند یک CDN بانکی است که در واقع یک محیط ویژه برای بانک‌ها و مؤسسات مالی ایجاد کرده است.

مدیر فروش و بازاریابی داتین با اشاره به ویپاد گفت: «آخرین راهکار ما یک رویکرد جدید است. تا چند سال پیش محصولات ما منحصراً در حوزه B2B و مشتریان ما بانک‌ها و مؤسسات مالی بودند. امسال در قالب یک پروژه مشترک با بانک پاسارگاد، محصول ویپاد را عرضه کرده‌ایم که یک شبکه اجتماعی و در حوزه B2C است و تمام ویژگی‎‌های یک شبکه اجتماعی را دارد به اضافه اینکه شما از یک بستر انتقال وجه امن و آسان هم در این شبکه بهره‌مند می‌شوید. این محصول آماده استفاده است و علاقه‌مندان می‌توانند آن را روی تلفن همراه خود نصب و استفاده کنند. امیدواریم شاهد اقبال جامعه به این محصول باشیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.