راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنل «یکپارچه‌سازی کسب‌وکارهای مختلف مالی» در پایان روز دوم هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار شد

صنعت بانک، بیمه و بازار سرمایه برای ایجاد سرویس‌های مشترک به مردم، راهی جز همگرایی ندارند و با وجود شکاف عمیقی که در حوزه تکنولوژی بین این سه بخش وجود دارد، باید فضایی برای تولد و تنفس این اکوسیستم پویا در نظر بگیرند. تنها در این صورت است که بازیگران جدیدی در این فضا متولد می‌شوند که می‌توانند تعادل ایجاد کنند.

در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، میزگردی با عنوان «یکپارچه‌سازی کسب و کارهای مختلف مالی» که آخرین پنل این همایش دو روزه بود برگزار شد. در این پنل، نمایندگانی از بانک مرکزی، بیمه و سازمان فرابورس در کنار شرکت‌های خدمات انفورماتیک و توسن حضور داشتند و به بررسی دلایل عدم همگرایی بازارهای پول، بیمه‌ و سرمایه در ایران پرداختند.

پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی که شروع‌کننده مباحثه بود، گفت: باید بین دستگاه‌ها و نهادهای مالی اعم از بیمه، بانک و بازار سرمایه همکاری وجود داشته باشد و قطعا این همکاری هنوز به حد اعلای خود نرسیده؛ بخشی از آن مربوط به ساختار نظام مالی ما است که این ساختار نیازمند تحولاتی است.

او افزود: باید قبول کنیم که نظام مالی ما مربوط به چند دهه گذشته است. ما در حال اصلاح ساختار نظام بانکی هستیم اما اجزای نظام مالی اعم از صندوق‌های بازنشستگی، بیمه، بورس و بانک‌ها نیز باید متحول شوند و اصلاح نظام نظارتی هم در کنار آنها اتفاق بیفتد؛ در این شرایط همه در راستای تکمیل یکدیگر حرکت می‌کنند.

اکبر افتخاری، عضو هیات مدیره بیمه ایران در ادامه به عنوان دیگر سخنران این پنل گفت: نگاه ما به بازار یک طرفه و از جانب بنگاه‌ها است. بانک‌ها از منظر خود، بیمه‌ها از منظر خود و بازار سرمایه هم از دیدگاه خود به مشتری سرویس می‌دهند. نوع نگاه ما به بازار است که باعث عدم همگرایی می‌شود. ما هیچ‌گاه از نگاه مشتری، سرویس را تعریف نکرده‌ایم، در حالی که اول باید ببینیم سرویس‌های مالی متناسب با نیاز مشتری چیست و سپس پلتفرم آن را ایجاد کنیم.

به گفته او، صنعت بیمه، در بخش اشتراک‌گذاری داده‌ها با نظام بانکی کارهای مشترکی انجام داده، اما در وهله اول باید نگاه خود را به بازار تغییر داد.

افتخاری افزود: صنعت بیمه در حوزه فناوری عقب مانده است و بین سرعت رشد فناوری در نظام بانکی و نظام بیمه فاصله زیادی وجود دارد؛ این فاصله حتی طراحی محصولات جدید را دچار اشکال کرده است. اما کم‌کم در حال حرکت به سمت نظام‌های یکپارچه بیمه‌گری هستیم.

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران نیز در ادامه گفت: قطعا در حوزه تکنولوژی، شکاف بزرگی بین بازار پول، بیمه و سرمایه وجود دارد. نزدیک به 80 درصد توسعه بازار سرمایه، وابسته به تکنولوژی است. ما در حال بررسی چالش‌های این سه صنعت هستیم.

او تصریح کرد: هم ما در بازار سرمایه و هم نظام بانکی، باید کارهایی انجام دهیم. اگر سیستم پرداخت آنلاین و RealTime نداشته باشیم قطعا بازار سرمایه نمی‌تواند رشد کند.

هامونی به مساله VCها اشاره کرد و گفت: 20 صندوق سرمایه خطرپذیر تاکنون برای دریافت مجوز درخواست داده‌اند که از بین آنها هشت صندوق وابسته به بانک‌ها است. این صندوق‌ها قرار است شکاف بین بازار سرمایه و بازار پول را مرتفع کنند. آنها می‌خواهند روی استارتاپ‌های فین‌تک‌ سرمایه‌گذاری کنند، اما نزدیک به یک سال است که نتوانسته‌ایم برای VCهای بازار بانکی ارتباط موثری بگیریم.

ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز معتقد است که همه در بازار پول، برای خود یک سنگ‌چین چیده‌اند و راه تعامل را بسته‌اند. او گفت: آن دوره‌ای که بانک‌ها بتوانند به راحتی پول خرج کنند گذشته است؛ بانک‌ها خود با تنگنا روبه‌رو هستند و باید عقلایی‌تر فکر کنند.

حکیمی افزود: گروهی از فناوری‌ها کمک به پل زدن می‌کنند. مثلا تعدادی اپلیکیشن هستند که خدمات مالی می‌دهند. گروه دیگر امکان خرید بیمه و برخی اپلیکیشن‌ها نیز امکان معامله سهام را به مشتریان می‌دهند. پدیده‌ای که امیدواریم اتفاق بیفتد این است که فناوری‌هایی که مستقیم با کاربر در ارتباط هستند، کنار یکدیگر قرار بگیرند و سپس با هم ارتباط برقرار کنند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، گفت: بین توافق و تعادل باید تفکیک قائل شویم. بزرگ‌ترین مشکل ما این است که اکوسیستم نداریم و تمام انرژی را برای ایجاد توافق بین این سه نهاد گذاشته‌ایم؛ بانک، بیمه و بازار سرمایه برای ایجاد این اکوسیستم باید API بدهند و خودشان را باز کنند. در آن صورت، پیرامون آنها موجوداتی متولد می‌شوند که این اکوسیستم را تشکیل می‌دهند و خود به خود این تعادل برقرار می‌شود.

ابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک نیز به عنوان یکی دیگر از اعضای این پنل به طرح چند سوال پرداخت و گفت: آسان‌ترین بخش کار فناوری است. شما به سه نهاد رگولاتور می‌خواهید بگویید با هم کار کنید؛ شورای عالی بورس، بیمه مرکزی و بانک مرکزی، اما چه کسی می‌خواهد به اینها نظارت کند؟ یک بحث فرهنگی اینجا وجود دارد؛ اینکه هر یک از نهادهای ناظر سهم بیشتری از این کیک می‌خواهد. به عنوان مثال داده در این سرویس مشترک برای کیست؟ متولی داده چه کسی است؟ از سوی دیگر  آیا مدیران ارشد واقعا به این کار اعتقاد دارند؟ وقتی تکلیف داده‌ها مشخص نیست، چه کسی مسئول مغایرت‌ها می‌شود؟

نجفی در پاسخ به اینکه راهکار چه می‌تواند باشد، گفت: شاید وجود یک نهاد بالاسری از جانب هیات دولت بر این سه نهاد بتواند گره‌گشا باشد.

امید ترابی، عضو هیات مدیره شرکت توسن نیز در جمع‌بندی اظهارات خود گفت: با فضای کسب و کاری که امروز در حوزه مالی و بانکی ایران می‌شناسیم، با همین قوانین موجود می‌توان روندها و فرآیندهایی بین فعالان بیمه و بانک و بورس تعریف کرد، تا یک بازار جدیدی از رقابت شکل بگیرد؛ بازاری که منجر به همگرایی بین کل بازار ایران می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.