راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات: بانک‌های ما قیف را سر و ته می‌گیرند

در دنیایی که سرعت تحولات بسیار بالاست و بلاک‌چین همانند یک سیل همه چیز را با خود می‌برد، بانکداران ما هنوز هم در پی خرید کربنکینگ هستند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دومین روز از همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: درک تحولات و تغییرات جهانی در حوزه پولی بانکی و حوزه فناوری، و کوتاهی ما در فهم این موضوع، موجب خسارت‌های فوق استراتژیک خواهد شد.

نصرالله جهانگرد، افزود: در ایران، قیف را وارونه دست گرفته‌ایم؛ بانک‌های ما در شرایطی که فناوری موجب دگرگونی‌ها و تحولات بسیار شده، به دنبال خرید کربنکینگ هستند.

او با ذکر مثالی در این باره گفت: در سال 1368 تمام نظام آدرس‌دهی دنیا داشت از حالت مرکزی خارج می‌شد و با به کارگیری کد پستی، تفکیک از مبدا اتفاق می‌افتاد. در همان زمان در شش استان ایران، شش ساختمان، شبیه ساختمان لانه زنبوری لشگر ساختیم آن هم در شرایطی که ادارات پست به صورت متمرکز کار نمی‌کردند. عقب بودن از فهم جهانی موجب خسارت‌های استراتژیک می‌شود و سرعت این تغییرات، امروز فراتر از سرعت تغییرات در دهه 60 و 70 است.

جهانگرد اضافه کرد: فناوری به همراه خود تغییر فرآیند، تغییر ساختار، تغییر فرهنگ و تغییر اکوسیتم می‌آورد و اگر مدیران بانکی ما از این منظر به تکنولوژی نگاه نکنند و همچنان با تفکر نظام بانکی نسل یک و دو بخواهند با موضوع زنجیره بلوک برخورد کنند، خسارت‌های زیادی می‌بینیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات به بانک مرکزی پیشنهاد داد که حتما به فکر ایجاد یک رمزپول ریالی باشد.

او گفت: ما باید رابطه خودمان را با بیت‌کوین درست کنیم. علاوه بر آن به فکر ایجاد یک زنجیره بلوک داخلی و ملی باشیم و در کنار آن، با کشورهایی که در این مسیر حرکت کرده‌اند، زنجیره بلوک کنسرسیومی راه بیندازیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.