راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مهاجرت EMV؛ مزایا و هزینه‌ها در پنل تخصصی همایش بانکداری الکترونیک

انگیزه اصلی بحث اصلی EMV در سایر کشورها به دلیل تقلب در کارت‌های مگنت بوده است اما در ایران شاید دلیل اصلی این نباشد بلکه آنلاین بودن تراکنش‌ها عامل اصلی است. سیاست گذاری در EMV محور پنلی با حضور متخصصان این حوزه بود که در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار شد. در این نشست مهدی نظری، معاون توسعه محصول توسن، داود محمد بیگی مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، علی سیفی، مدیر سیستم‌های کارت شرکت خدمات انفورماتیک حضور داشتند و نوش‌آفرین مومن واقفی مدیر ریسک و امنیت اطلاعات شرکت خدمات انفورماتیک به عنوان مجری در این پنل حضور داشت.
نوش‌آفرین مومن واقفی: پروژه کارت هوشمند در اوایل دهه هفتاد مطرح شد و سال ۱۳۸۳ بانک مرکزی خواسته خود را برای انجام این پروژه مطرح کرد اما همچنان بانک‌ها به صدور کارت مغناطیسی ادامه دادند. در حال حاضر بانک مرکزی نقشه‌ای برای این کار دارد؟محمد بیگی: ارائه هر محصول یا خدمت جدیدی در شبکه بانکی توجه به نیازها را می‌طلبد، در سال ۱۳۸۳ الزام از سوی بانک مرکزی مطرح شد اما نیاز بازار نادیده انگاشته شد. انگیزه‌های نظام بانکی برای سرمایه‌گذاری در این چارچوب با دهه ۷۰ و ۸۰ متفاوت است. آن زمان تنها بحث تقلب مطرح بود اما الان این‌طور نیست چراکه رفع تقلب‌ها نیاز به آموزش دارد. درایورهای اصلی و شرایط پرداخت ما عوض شده و باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم. سال ۱۳۹۴ حدود یک سال در بانک مرکزی برای این موضوع برنامه‌ریزی شد و امیدوارم بتوانیم چارچوب پرداخت خود را با یک سری ملاحظات ایجاد کنیم. ما در حوزه موبایل به‌شدت دچار آشفتگی هستیم و کشور در این زمینه نیاز به الگوهای بومی دارد.
نوش‌آفرین مومن واقفی: ماسال آینده در این زمینه اقدام خاصی خواهیم داشت؟
امیدوارم نیمه دوم سال آینده در حوزه پرداخت برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی داشته باشیم.
نوش‌آفرین مومن واقفی: ما در مهاجرت EMV در این اکوسیستم چه تغییراتی را شاهد خواهیم بود و شرکت‌ها و بانک‌ها چه تغییراتی را شاهد هستند؟
علی سیفی: برای هر کاری باید برنامه‌ای وجود داشته باشد. پیاده‌سازیEMV هم چند سالی زمان می‌برد. اگر امسال این مهاجرت در کشور ما آغاز شود دو تا سه سال این کار زمان می‌برد. اصل این بازی قوانین آن است.
نوش‌آفرین مومن واقفی: هزینه مهاجرت بهEMV شامل چیست و چه میزان تخمین زده می‌شود؟
نظری: وقتی درباره مهاجرت EMV صحبت می‌کنیم در کوتاه‌مدت نیست و می‌توانیم به‌صورت تدریجی این کار را جلو ببریم. ما نیاز نداریم کلیه ابزارهای کارتی از حالت مغناطیسی خارج شوند. هزینه باید بر اساس تغییراتی که انجام می‌دهیم محاسبه شود. ما یک سری تغییرات داریم که شرکت‌های PSP باید برای این تغییرات برنامه‌ریزی کنند. در سوییچ پذیرنده به لحاظ اطلاعاتی که باید تغییر کند تغییراتی لازم دارد و ما روی این پرداخت‌های آفلاین هم باید کار کنیم. مانند هر پروژه تدریجی می‌توانیم این هزینه‌ها را به‌صورت تدریجی مدیریت کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.