راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنل اینترنت اشیا در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک برگزار شد

فناوری اینترنت اشیا یکی از مدرن‌ترین فناوری‌های عصر حاضر است و قادر است تغییرات چشمگیری را در صنایع مختلف ایجاد کند. اینترنت اشیا، سیستمی متشکل از وسایل و اشیا است که با هویت دیجیتالی توانایی انتقال داده در شبکه اینترنت را داراست. در واقع این فناوری به ارتباط اشیا با یکدیگر در بستر اینترنت و بدون واسطه انسانی اشاره دارد.

در دومین روز از هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، پنلی تحت عنوان «اینترنت اشیا» برگزار شد. در این پنل رسول سرائیان معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، اسماعیل ثنایی مدیرعامل شرکت آریا همراه، رسول جلیلی عضو هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، محمد فرجود مدیرعامل سازمان خدمات انفورماتیک شهرداری و محمد هادی شالباف معاون هلدینگ بهسازان فردا حضور داشتند و مهدی روحانی نژاد، مدیر فروم اینترنت اشیا نیز مدیر این پنل بود.

در ابتدای این پنل اسماعیل ثنایی با اشاره به اینکه موضوعات مفهومی در خصوص اینترنت اشیا از سال‌های گذشته شروع شده است، گفت: «در حال حاضر در وضعیت نسبتا قابل قبولی در این حوزه هستیم تا جایی که بسیاری از شرکت‌ها در سال جاری در خصوص اینترنت اشیا برنامه و سیاست‌گذاری‌های مشخصی داشته‌اند. اینترنت اشیا سرفصل مشخصی در دنیا دارد که اگر ما برای آن برنامه ریزی نکنیم و آن را بومی نکنیم با مشکل بر خواهیم خورد.»

او همچنین در تعریف اینترنت اشیا گفت: «اینترنت اشیا یعنی اتصال میلیون‌ها دستگاه به یکدیگر و انتقال میلیون‌ها دیتا. از این اطلاعات می‌توان در حوزه بانکداری دیجیتال برای شناسایی وفاداری مشتری، شناخت علایق مشتری و… استفاده کرد.»

محمد فرجود، مدیرعامل سازمان خدمات انفورماتیک شهرداری تهران در این پنل با اشاره به کمک‌هایی که اینترنت اشیا به سیستم شهری و بانکی کشور می‌تواند داشته باشد اعلام کرد: «یکی از بحث‌های روز حال حاضر طرح ترافیک و نحو ورود ماشین‌ها به این طرح است. در حال حاضر به دنبال نظامی هستیم که چگونه در این نظام شهروند، خودرو و پلاک به صورت کاملا شفاف مشخص باشد تا وقتی یک خودرو وارد هر منطقه‌ای می‌شود به شکل خودکار عوارض آن خودرو محاسبه و از حساب شهروندی او میزان عوارض کم شود. در همه این مراحل نظام‌ پرداخت اهمیت ويژه‌ای دارد.»

به گفته او اینترنت اشیا در حال حاضر در بخش‌های خاصی از خدمات شهری مانند پسماند و روشنایی شهر به اجرا گذاشته شده است و اینگونه نیست که دید ما به این تکنولوژی تنها یک افق برای آینده باشد.

سپس محمد هادی شالباف، معاون هلدینگ بهسازان فردا درباره ماهیت اینترنت اشیا گفت: «از اینترنت اشیا به عنوان انقلاب چهارم یاد می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان به آن نگاه صرف فناوری داشت و آن را در ردیف دیگر فناوری‌ها قرار داد. باید به اینترنت اشیا نگاه‌ مفهومی‌تری داشت.»

شالباف در ادامه با اشاره به نقش اینترنت اشیا در نظام‌های مالی تصریح کرد: «با توجه به تغییرات سریعی که تکنولوژی در حوزه‌های مختلف ایجاد کرده است، باید در سیستم‌های مالی خود آمادگی لازم را به وجود آوریم.»

در ادامه این پنل رسول سرائیان با اشاره به وظایف وزارت ارتباطات در توسعه اینترت اشیا گفت: «برای توسعه اینترنت اشیا نیازمند یک شبکه با پوشش و کیفیت بالا هستیم که در حال حاضر تمام تلاش برای ایجاد این شبکه پایدار توسط اپراتورهای تلفن‌همراه کشور انجام شده است.»

رسول جلیلی نیز در این پنل اعلام کرد: «اینترنت اشیا در کشور مانند حوزه تلفن همراه نیاز به رجسترینگ دارد که این موضوع در شورای عالی فضای مجازی در حال پیگیری است. در اینترنت اشیا میلیون‌ها دستگاه به یکدیگر متصل هستند، در این بین ممکن است سواستفاده و مشکلاتی به وجود آید، بنابراین باید مالکیت این دستگاه‌ها به صورت شفاف مشخص شود.»

او در پایان تاکید کرد که این حوزه نیاز به قانون‌گذاری دقیق و روشنی دارد که باید از همین الان کار این قانون‌گذاری روشن شود نه اینکه 5 سال دیگر و بعد از توسعه اینترنت اشیا به فکر قانون‌گذاری در این حوزه بیافتیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.