راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توسعه، رشد و ایجاد همکاری استراتژیک مسیر باهمتا برای سال 1398 / به دنبال رشد چشم‌گیر

باهمتا در سال آینده به‌دنبال توسعه کسب‌وکار خود هم از طریق محصولات فعلی و هم از طریق همکاری استراتژیک با بانک‌ها و شرکت‌های پرداختی است. با میلاد جهاندار درباره مزیت‌های پرداخت‌یار شدن و برنامه‌هایشان برای سال آینده صحبت کردیم.

دانلود کنید: فایل PDf گزارش «به دنبال رشد چشم‌گیر» در شماره 19 ماهنامه عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش / باهمتا یک سرویس پرداخت و دریافت پول برای کسب‌وکارها و اشخاص است که تمرکز آن روی امنیت و سادگی است؛ در واقع باهمتا برای هر فرایندی که باید پولی دریافت و پرداخت شود، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این استارت‌آپ جزء اولین تیم‌هایی بود که موفق به کسب مجوز پرداخت‌یاری از بانک مرکزی و شرکت شاپرک شد. با میلاد جهاندار، هم‌بنیان‌گذار باهمتا درباره پرداخت‌یار شدن‌شان و برنامه‌هایشان برای سال آینده گفت‌وگو کردیم.

 

مزیت‌های پرداخت‌یار شدن

اکنون که برخی از کسب‌وکارهای کشور پرداخت‌یار شده‌اند و فعالیت‌شان به رسمیت شناخته شده، می‌توانند در کشور به‌صورت قانونی فعالیت کنند. مزیتی که این موضوع برای آنها دارد این است که مشکلاتی که ممکن بود در آینده به بهانه نداشتن مجوز یا قانونی‌نبودن فعالیت، از سوی نهادهای نظارتی برایشان به وجود آید، دیگر وجود نخواهد داشت و در نتیجه می‌توانند با تمرکز بیشتر روی محصولات خود، برنامه‌های توسعه‌ای خود را ادامه دهند. جهاندار درباره پرداخت‌یار شدن‌شان گفت: «کسب‌وکارها قبل از پرداخت‌یار شدن، مانند بچه‌ای بودند که در حال فعالیت در جامعه بودند و فعالیت‌هایشان برای دیگران نیز کاملا محرز بود، اما از نظر جامعه، این بچه شناسنامه‌دار نبوده و شهروند قانونی کشور نبود؛ دقیقا پرداخت‌یار شدن ما نیز به همین صورت است که کسب‌وکار ما از نظر حاکمیت شناسنامه‌دار و قانونی شد و این به معنی این است که ما می‌توانیم در اقتصاد کشور به‌عنوان یک کسب‌وکار شناخته‌شده فعالیت کنیم. این اتفاق مبارکی برای استارت‌آپ‌های ایران است و برای ما خیلی مهم است که به‌عنوان اولین گروه از کسب‌وکارهای استارت‌آپی کشور توانستیم به رسمیت شناخته شویم.»

به گفته میلاد جهاندار، با پرداخت‌یار شدن باهمتا، برخی از نگرانی‌هایی که روی بحث‌های رگولاتوری داشتند، کمتر شده و می‌توانند تمرکز بیشتری روی کسب‌وکار و محصولات‌شان داشته باشند و نيز با سرعت بیشتری کسب‌وکار خود را توسعه دهند. او در این‌باره توضیح داد: «نگرانی‌های ما درباره بحث‌های رگولاتوری بعد از پرداخت‌یار شدن‌مان کمتر شد؛ بدین‌ صورت با سرعت بیشتری می‌توانیم کسب‌وکار خود را توسعه دهیم و جایگاه جدی‌تری را در صنعت پرداخت داشته باشیم. همچنین می‌توانیم وارد تعاملات بیشتر با بازیگران بزرگ‌تر این صنعت شویم که دغدغه قانونی‌بودن کسب‌وکار ما را داشتند؛ چراکه در حال حاضر یکی از مزیت‌های ما این است که می‌توانیم با آسودگی خاطر بیشتري وارد تعامل با بازیگران این صنعت شویم.»

 

رابطه تعداد مشتریان با پرداخت‌یاری

به گفته جهاندار، باهمتا در حال طی‌کردن نرخ رشد خیلی خوبی است و کسب‌وکارشان وضعیت بسیار خوبی دارد. او در پاسخ به این سوال که آیا تعداد مشتریان آنها بعد از پرداخت‌یار شدن‌شان بیشتر شده یا خیر، این‌طور توضیح داد: «جنس مشتریانی که ما داریم بدین‌ صورت است که خیلی درگیر بحث پرداخت‌یاری نیستند؛ تمام تلاش ما در باهمتا ساختن اعتماد بین کاربران‌مان است که ارائه خدمات پایدار و باکیفیت در طول زمان می‌تواند بهترین خروجی را جهت این منظور برای ما داشته باشد؛ در واقع می‌توان گفت الزاما مشتریانی که از جنس مصرف‌کننده نهایی هستند، ممکن است خیلی دغدغه‌ای برای پرداخت‌یار شدن ما نداشته باشند، اما این موضوع کمک کرد تا بتوانیم وارد تعاملات جدی‌تر با بازیگران بزرگ‌تر شویم که این تعاملات می‌توانند به‌طور غیرمستقیم روی افزایش مشتریان ما تاثیر بگذارند.»

 

به‌دنبال همکاری با بانک یا PSP

در حال حاضر تراکنش‌های باهمتا از PSP پرداخت الکترونیک سامان عبور می‌کند. هم‌بنیان‌گذار باهمتا در پاسخ به این سوال که آیا در سال آینده برنامه‌ای برای همکاری با بانک یا PSP دیگری دارند، گفت: «برنامه ما برای سال آینده، رشد و توسعه چشم‌گیر است و به همین خاطر نیز به‌دنبال همکاری با بانک یا PSP هستیم تا بتوانیم در کنار آنها به رشد مورد نظر خود برسیم.»

به گفته جهاندار، باهمتا با سرمایه قبلی که جذب کرده، از لحاظ سرمایه در جایگاه خوبی قرار دارد و نیازی به توسعه سرمایه ندارد. او در این‌باره گفت: «ولی قصد همکاری با شرکت‌هایی را برای رسیدن به رشد مورد نظر خود داریم، اما هدفی که برای سال آینده داریم، جذب سرمایه نیست و به‌دنبال توسعه کسب‌وکار خود هستیم.»

او درباره همکاری‌شان با بانک‌ها گفت: «تا به ‌حال همکاری که با بانک‌ها داشتیم برای بحث‌های پرداخت‌یاری، تسویه با مشتریان و سرویس‌های خاص‌مان بود. در واقع همکاری ما در حد دسترسی‌هایی که در سرویس‌های خود نیاز داشتیم، بود؛ اما چیزی که به‌دنبال آن هستیم، یک فضای بزرگ‌تر برای توسعه بازار است كه خیلی در لایه سرویسی خلاصه نمی‌شود.»

محصولات راه‌اندازی‌شده در سال 1397

باهمتا در سال 1397، دو محصول همپلاک و دستیار فروش آنلاین را راه‌اندازی کرد. ماموریت همپلاک کمک به مدیریت ساختمان با تمرکز بر مشکلات پرداخت شارژ است. این محصول گزارش‌های کاربردی از پرداخت‌ها در اختیار مدیر ساختمان قرار می‌دهد تا دیگر نیازی به چک‌کردن و دردسرهای صورت‌حساب بانکی وجود نداشته باشد و در نهایت استفاده از این محصول هزینه‌ای برای ساختمان ندارد و درآمد باهمتا مانند مدل کارت‌به‌کارت از کارمزد تراکنش‌هاست. پرداخت شارژ از این روش بسیار راحت‌تر از روش‌های دیگر مثل کارت‌به‌کارت است و پرداخت‌کننده رسید آنلاین دریافت می‌کند و نگرانی برای گم‌شدن رسیدها وجود ندارد. همچنین بلافاصله بعد از هر پرداخت، اطلاعات پرداخت‌کننده شامل نام و شماره واحد به مدیر ساختمان اعلام می‌شود و تمامی پرداخت‌ها بر اساس واحد و موضوع تفکیک‌شده است.

ماموریت دستیار فروش آنلاین باهمتا نیز فراهم‌کردن فرایندی حرفه‌ای برای فروش آنلاین محصولات است. در دستیار فروش آنلاین باهمتا، فرقی نمی‌کند که کانال ارتباطی کسب‌و‌کار با مشتریان چه باشد؛ برای هر محصولی که تعریف شود یک لینک اختصاصی تولید می‌شود که با قرار دادن آن در وب‌سایت یا هر پلتفرم دیگری، مانند شبکه‌های اجتماعی، مشتری می‌تواند از طریق آن لینک، خرید خود را انجام دهد. صاحبان کسب‌وکار، توسط دستیار فروش، به گزارش‌های میزان فروش، سفارش‌ها، محصولات و مشتریان فروشگاه‌ دسترسی دارند تا با تحلیل و اطلاعات مناسب، کسب‌وکار خود را توسعه دهند. به مدت ۱۴ روز پس از تعریف فروشگاه، استفاده از تمام امکانات این محصول رایگان خواهد بود و پس‌ از این مدت، برای هر سفارش به میزان یک درصد و تا سقف پنج هزار تومان به‌عنوان کارمزد، از مبلغ سفارش‌ها کسر خواهد شد.

میلاد جهاندار درباره این دو محصول گفت: «همپلاک و دستیار فروش آنلاین در حال حاضر وضعیت خوبی را در بازار دارند و با توجه به شناختی که از بازار داشتیم و به دست آورده بودیم، توانستند رشد خوبی داشته باشند.»

 

برنامه برای سال 1398

او همچنین درباره برنامه باهمتا برای راه‌اندازی محصولی جدید در سال 1398 گفت: «در جهت توسعه سبد محصول‌مان و پاسخ به نیازهای مشتریان‌مان سعی می‌کنیم در سال 1398 محصول جدیدی را راه‌اندازی کنیم. تمرکز زیادی روی رصد بازار گذاشته‌ایم تا بتوانیم متوجه شویم که نیاز مشتریان در حال حرکت به چه سمتی است، ولی استراتژی کلی ما بحث رشد چشم‌گیر در سال 1398، هم از طریق محصولات فعلی خود و هم از طریق همکاری استراتژیکی است که اميدواريم اتفاق بیفتد.»

به گفته جهاندار، سال 1398 از نظر اقتصادی برای کشور، سال خاصی است و می‌تواند برای پرداخت‌یارها فرصتی باشد تا بتوانند در بازار بدرخشند و نقش جدی‌تری را نسبت به نقشی که تا به‌ حال داشتند، ایفا کنند.

 

مهم‌ترین چالش‌های 1398

میلاد جهاندار در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنيد، مهم‌ترین چالش‌هایی که در سال 1398 با آن مواجه خواهيد بود، چیست، گفت: «سال 1398 نه‌تنها برای فین‌تک‌ها؛ بلکه برای تمام اقتصاد کشور سال جدی و نفس‌گیری خواهد بود. در شرایط سختی که تحریم‌ها بر اقتصاد کشور اثر خود را نشان خواهد داد، تولید ارزش واقعی می‌تواند محک جدی بخورد. البته در هر تهدید، فرصت‌هایی نیز همیشه وجود دارد. سختی‌های فعالیت در فضای داخلی، برخی از کسب‌وکارها را به سمت بررسی بازار بین‌الملل خواهد برد. این حرکت می‌تواند تجربه گرانبهایی را برای بخش خصوصی به ارمغان بیاورد که اثرات آن در کوتاه‌مدت و بلندمدت نمایان خواهد شد. فعالیت در یک بازار رقابتی باعث قوی‌تر شدن فعالان آن حوزه و بالاتر رفتن کیفیت خدمات آنها و ایجاد ارزش واقعی خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.