راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خلق ارزش در ایجاد زنجیره است

حمیدرضا نائینی، عضو هیات‌مدیره و مدیر اقتصادی و برنامه‌ریزی گروه فن‌آوا؛ ماهنامه عصر تراکنش / احکام برنامه ششم توسعه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و هدف‌گذاری‌های انجام‌شده حاکی از این است که انتظارات بالایی برای توسعه این حوزه وجود دارد؛ تا جایی که پیش‌بینی شده است سهم ICT در تولید ناخالص ملی کشور در پایان برنامه ششم توسعه به رقم چهار درصد افزایش یابد. همچنین بر اساس آمار موسسه معتبر دیلویت، رشد یک‌درصدی در صنعت ICT می‌تواند تا 1.8 درصد بر رشد سایر صنایع اثرگذاری مستقیم داشته باشد. از طرفی تغییر روزافزون رفتار مصرف‌کنندگان و گرایش بیشتر آنها به استفاده از خدمات ICT به‌صورت محسوسی درک می‌شود. لذا این تغییرات و روندها به این منجر می‌شود که فرصت‌های بیشتر و مناسب‌تری را پیش‌روی شرکت‌های فعال در این حوزه قرار دهد و همچنین تشدید فضای رقابتی و شکل‌گیری کسب‌وکارهای جدید را به‌دنبال دارد. در این اثنی، گروه فن‌آوا نیز با درک این شرایط، برنامه‌های راهبردی خود را با افق 1400 بر پایه هدف‌های اصلی ارزش‌آفرینی برای سهامداران و پاسخگویی به انتظارات متنوع مشتریان و برآورده‌سازی نیازهای ICT کشور، مورد بازنگری قرار داده است که اهم این راهبردها به شرح ذیل است:

مبتنی بر قابلیت‌های درونی و فرصت‌های محیطی، رشد و توسعه گزینشی در کسب‌وکارهای ارتباطات ثابت (با مجوز FCP)، ارتباطات ماهواره‌ای (با مجوز SAP) و اپراتور مجازی تلفن همراه (با مجوز MVNO) و در حوزه فناوری اطلاعات در کسب‌وکارهای پرداخت الکترونیکی (با مجوز PSP)، فناوری‌های نوین مالی (Fintech)، پشتیبانی، مشاوره و پیمانکاری عمومی (GC) و نرم‌افزار و اینترنت اشیا (IOT) تعریف شده است. در بین کسب‌وکارهای یادشده، گروه فن‌آوا توجه ویژه‌ای به حوزه پرداخت الکترونیکی داشته و برنامه راهبردی خود را بر ارائه راهکارهای جامع (Total solution) در حوزه پرداخت الکترونیکی، خدمات پرداخت در بستر موبایل و فناوری‌های نوین مالی قرار داده است. همچنین با توجه به گستردگی جغرافیایی شبکه پشتیبانی سخت‌افزاری این سازمان در کل کشور و وجود پتانسیل‌های این حوزه، گروه فن‌آوا درصدد است سهم بازار خود را از طریق پشتیبانی سخت‌افزارهای شعب بانکی توسعه داده و از ظرفیت‌های شبکه پشتیبانی خود حداکثر استفاده را ببرد.

با توجه به سابقه خوب و اعتماد و اطمینان شکل‌گرفته، همکاری و مشارکت در اجرای پروژه‌های ملی و زیرساختی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور از اهداف و برنامه‌های دیگر گروه فن‌آواست.

همچنین با توجه به سیاست‌های این سازمان در ارائه و جذب خدمات نوآورانه ICT، فعالیت در حوزه استارت‌آپ‌ها از دیگر راهبردهای اصلی این گروه است؛ به‌طوری که در تلاشیم با استفاده از پتانسیل‌های بالای سازمان در حمایت و جذب استارت‌آپ‌ها و قابلیت پشتیبانی همه‌جانبه از این کسب‌وکارهای نوپا، محیطی پایدار برای شتاب‌دهی، رشد و مشارکت با آنها در گروه فن‌آوا به وجود آوریم.

در این راستا، برای دستیابی به راهبردهای فوق، گروه فن‌آوا به‌دنبال ارتقای نظام‌ها و سیستم‌های مدیریتی؛ از جمله پیاده‌سازی نظام کنترل و پایش شاخص‌های کلیدی عملکرد و سیستم‌های انگیزشی و پاداش بر اساس عملکرد و همچنین توسعه و بهبود مدیریت سرمایه‌های انسانی گروه به‌عنوان الزامات دستیابی به راهبردهاست.

گروه فن‌آوا در سال 1381 در راستای به‌روزآوری سامانه‌های ارتباطی، ایجاد سامانه‌های نوین و ارائه خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات به‌صورت یک شرکت سهامی عام تأسیس شد. این شرکت در سال‌های بعد در راستای توسعه کسب‌وکارها، در بیشتر حوزه‌های صنعت ICT از قبیل پرداخت الکترونیکی، نرم‌افزار، ارتباطات ثابت و ماهواره‌ای، مراکز داده و… فعالیت خود را توسعه داده و امروز گروه فن‌آوا در قالب 10 شرکت تابع، یکی از جامع‌ترین زنجیره‌های ارائه خدمات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) را در کشور داراست. در گفت‌وگو با ماهنامه عصرتراکنش به تشریح رویکردهای این گروه پرداخته شده است.

برگزیده شدن در جشنواره‌های مختلف ملی؛ نظیر جشنواره برترین شرکت‌های ایران (TOPEX)، همکاری و مشارکت در پروژه‌های کلان فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور؛ نظیر پشتیبانی سامانه هوشمند سوخت، اجرای پروژه ارائه خدمات تلفن ثابت به روستاهای کم‌برخوردار و فاقد زیرساخت، ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی و پشتیبانی تجهیزات به تعدادی از بانک بزرگ کشور، کسب رتبه یک گواهی شورای عالی انفورماتیک در تمام زمینه‌ها و دریافت نشان برترین شرکت ایرانی فعال در حوزه فناوری اطلاعات، بدون شک می‌تواند پشتوانه کارشناسی و اعتباری خوبی برای تحقق برنامه‌های گروه فن‌آوا باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.