راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تغییر زندگی با استفاده از هوش مصنوعی / مصاحبه‌ای با برت کینگ نویسنده کتاب بانک 4.0

ماهنامه عصر تراکنش / برت کینگ با فاصله مهم‌ترین چهره رسانه‌ای فین‌تک جهان است. او امسال به هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت می‌آید. برت کینگ، نویسنده بین‌المللی و پرفروش استرالیایی است. مفسر مشهور و سخنران معتبر جهانی در مورد آینده کسب‌وکار است و در بیش از 40 کشور درباره این موضوع که چگونه فناوری باعث اختلال در کسب‌وکارها و تغییر رفتار و تاثیرگذاری بر جامعه می‌شود، صحبت کرده است. کینگ در واقع مجری برنامه رادیویی به‌نام برکینگ بنکس است که درباره تاثیر فناوری بر خدمات بانکی و مالی است. از طرف دیگر او بنیانگذار استارت‌آپ موبایلی موون است که تاکنون توانسته بیش از 24 میلیون دلار سرمایه به دست آورد. موون اولین حساب بانکی موبایلی و قابل دانلود است که در ایالات متحده، کانادا، انگلستان و نیوزیلند فعال است.

«بانک 2.0»، «Branch Today, Gone Tomorrow»، «بانک 3.0»، «گسست بانک‌ها» و «آگمنتد» از کتاب‌های چاپ‌شده برت کینگ است. او در حال نوشتن ششمین کتابش به‌نام بانک 4.0 است. در ادامه مصاحبه جالب و خواندنی‌ای از کینگ آماده کرده‌ایم که درباره چشم‌اندازی است که کینگ در صنعت بانکی دارد؛ صنعتی که در حال حاضر سردسته‌اش فین‌تک‌ها هستند و همچنین افکار و نظراتش را درباره هوش مصنوعی مطرح می‌کند.

.

چطور شما وارد صنعت فین‌تک شدید؟

سابقه فعالیت‌های من همیشه حول‌وحوش محور فناوری بوده است. من سال‌ها پیش کارم را به‌عنوان برنامه‌نویس شروع کردم و بعد از آن فعالیت‌هایم را در بخش مدیریت پروژه و ادغام فناوری ادامه دادم. در اواخر دهه 90 در شرت دیلویت مشغول به کار بودم و پس از آن هم در یک آژانس تبلیغاتی دیجیتال کار می‌کردم. تمامی این فعالیت‌ها به این منجر شد که توانستم درک و بینش خوبی در کسب‌وکار الکترونیک و تجربه مشتری به‌دست بیاورم.

همکاری من با بانک HSBC، شروع فعالیت‌های من در عرصه سرویس‌های مالی بود. کارهای بسیاری در زمینه استراتژی انجام دادم و در موارد بسیاری هم وارد تیم هیات‌مدیره شدم. علاوه بر این با شرکت‌های دیگری مانند استاندارد چارترد، سیتی‌‌بانک و آمریکن اکسپرس هم برای انجام استراتژی‌های دیجیتالی همکاری داشتم.

در سال 2009، یک سالی را به خودم استراحت دادم و مشغول نوشتن اولین کتابم به اسم بانک 2.0 در حوزه بانکداری دیجیتال شدم. بانک 2.0 اولین کتابی بود که نگاه کامل و اساسی به فضای دیجیتالی و اینکه چطور می‌تواند صنعت بانکداری را تغییر دهد، داشت. نتیجه این شد که این کتاب توانست پرفروش‌ترین کتاب در 20 کشور مختلف شود و به 10 زبان نیز ترجمه شد و می‌توانم بگویم به‌عنوان اولین کتابی که منتشر کردم، موفقیت فوق‌العاده‌ای بود. همین موفقیت به تاسیس شرکت موون منجر شد.

ایده موون زمانی که من در حال نوشتن اولین کتابم بودم، در ذهنم شکل گرفت. زمانی که من در لس‌آنجلس بودم، با افراد جالب و همفکری که صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشتند، ملاقات کردم. طی این ملاقات‌ها در رابطه با اینکه چه تغییر و تحولاتی در صنعت بانکداری ایجاد می‌شود و یک حساب بانکی بعد از گذشت یک دهه به چه شکلی درخواهد آمد، صحبت‌ها و بحث‌های زیادی انجام شد.

وقتی داشتم نظر خودم را درباره اینکه یک حساب بانکی آینده، چه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی خواهد داشت، مطرح می‌کردم یکی از صاحبان صندوق سرمایه‌گذاری رو به من کرد و گفت: «بانک‌ها قادر به انجام چنین کاری نخواهند بود.» همان زمان بود که جرقه‌ای در ذهنم زده شد.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

برت کینگ

برت کینگ متولد 24 آوریل 1968 در ملبورن استرالیاست. او متخصص استرالیایی، نویسنده پرفروش بین‌المللی و مدیرعامل استارت‌آپ نیویورکی موون است. کینگ، وبلاگ‌نویس در هافینگتون‌پست است و همچنین برای بی‌بی‌سی هم مطلب می‌نویسد. کینگ به‌عنوان یکی از سخنرانان برجسته و ممتاز موسسه مالی آسیا در سال 2017، سخنرانی با عنوان «بانک 4.0: بانکداری در همه‌جا به‌جز بانک» در کوالالامپور مالزی انجام داد

[/mks_pullquote]

 

چه چالش‌ها و شکاف‌هایی را در بازار دیده بودید که به فکر راه‌اندازی موون افتادید؟

هدف اصلی موون، ایجاد یک حساب بانکی منسوخ‌نشدنی و بهینه‌سازی‌شده؛ به‌ویژه برای استفاده نسل میلنیال از سرویس‌های بانکی از طریق موبایل‌ها و پلتفرم‌های دیجیتال بود. من قبلا هم به‌شدت درگیر دیجیتالی کردن یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان بودم. البته با مخالفت شدید داخلی روبه‌رو شدم؛ البته نه به‌خاطر اینکه مخالفان فضای دیجیتال را دوست نداشته باشند؛ بلکه بیشتر به این خاطر بود که تغییر این ذهنیت که طی 60 سال گذشته تمام درآمدشان را از طریق شعب به‌دست آورده‌اند، برای بانک‌های بزرگ تغییر سخت و مشکلی بود. در واقع بانک‌ها نمی‌توانستند این تغییر را درک کنند. بنابراین دو راه پیش روی من بود؛ یکی اینکه صرفا به حرف‌ها و صحبت‌هایم درباره تحولات دیجیتال ادامه دهم و همچنان بانک‌ها را به سمت تغییر سوق دهم یا اینکه با تاسیس بانک خودم نشان دهم که چطور می‌توان صنعت را تغییر داد و در نهایت من راه‌حل دوم را انتخاب کردم.

.

شما در رویداد فینووِیت لندن اعلام کردید که می‌خواهید به‌زودی موون را در انگلستان راه‌اندازی کنید؟ چه انگیزه‌ای برای انجام این کار دارید؟

حضور ما در فینووِیت برای نشان دادن کارهایی بود که توسط موون انجام دادیم و همچنین نشان دادن سیر تکاملی پلتفرم؛ از مدل «مستقیم به سمت مصرف‌کننده» به یک مدل «کسب‌وکاری نرم‌‌افزاری». بهترین راه برای نشان دادن توانایی‌هایمان برای اجرای راهکار برای پارتنرهای جدید بانکی‌، این است که نشان دهیم چقدر سریع می‌توانیم این کار را انجام دهیم و چه راهی بهتر از اینکه طی چند هفته، اپلیکیشن جدیدی هم در انگلستان راه‌اندازی کنیم.

ساخت نمونه اولیه این اپلیکیشن برای ما 9 روز زمان برد و باقی زمان را ما منتظر دریافت مجوز از اپ‌استور بودیم. داشتن چنین قابلیت و توانایی بسیار خوب و عالی است و اصل فین‌تک هم درباره همین‌چیزهاست؛ اینکه بتوان چنین پلتفرم‌هایی را به‌سرعت ایجاد کرد.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

موون‌بانک

در سال 2011، اپلیکیشن بانکداری موبایلی موون‌بانک که به موون شناخته می‌شود، توسط برت کینگ و الکس سیوون تاسیس شد. در جولای 2012، موون توانست سرمایه 2.4 میلیون دلاری از سیدمانی دریافت کند و نسخه بتای آن هم در فوریه 2013 عملیاتی شد. موون عنوان بهترین محصول در نمایشگاه را در رویداد فینووِیت 2013 لندن کسب کرد

[/mks_pullquote]

 

شما اغلب خودتان را به‌عنوان یک فرد تاثیرگذار فین‌تکی معرفی می‌کنید، این واژه چه معنایی برای شما دارد و آیا این تاثیرگذار بودن برایتان مهم است؟

تاثیرگذار بودن برای من به معنی انقلابی بودن است. من واقعا تمام جواب‌ها را ندارم، ولی در عوض سوال‌های زیادی دارم. من می‌خواهم تلاش کنم و راهکارهای مختلفی پیدا کنم و عاشق این هستم که در صنعت جست‌وجو کنم و بفهمم که چه اتفاقی در حال وقوع است و این همان نقشی است که من خودم را در قالب آن می‌بینم. لذت می‌برم از اینکه مردم را به فکر کردن وادارم. شاید مردم با همه حرف‌هایی که من می‌زنم، موافق نباشند، اما باعث می‌شوم آنها درباره موضوعات مطرح‌شده فکر کنند. همه سعی و تلاش من در این است که مردم را متوجه این موضوع کنم که دیگر نمی‌توان به همان کارهایی که از سال‌ها پیش تاکنون در صنعت بانکداری انجام می‌شد، ادامه داد. این طور راه به جایی نمی‌بریم و همه‌چیز به‌سرعت در حال تغییر است.

اگر وضعیت امروز تلفن همراه و بانکداری را با وضعیت 10، 15 سال پیش مقایسه کنید، متوجه اتفاقات رخ‌داده خواهید شد. دیگر هیچ نیازی به رفتن به شعبه نیست. شما می‌توانید با استفاده از تلفن همراه، پول‌تان را به هر جایی در دنیا که می‌خواهید ارسال کنید. حتی می‌توانید با استفاده از دوربین موبایل‌تان چکی که دارید را هم به حساب بخوابانید. اگر شما در یک شعبه بانکی کار می‌کنید، در رابطه با کاری که روزانه انجام می‌دهید، شاید تغییر خاصی حس نکنید و به اندازه کسی که این صنعت را از یک دیدگاه کلی نظاره می‌کند، تغییرات رخ‌داده را نبینید.

.

به نظر شما بزرگ‌ترین پیشرفت‌های فین‌تکی سال 2017 چه چیزی بود؟

حوزه هوش مصنوعی پتانسیل‌های زیادی دارد و بزرگ‌ترین تغییر در بخش مشاوره‌های بانکی را به‌دنبال دارد. از لحاظ تاریخی، این‌طور است که اغلب مشاوره‌هایی که از بانک‌ها دریافت می‌کنید، معمولا مشاوره‌های مالی نیستند؛ بلکه بیشتر مشاوره‌ محصولی است. اگر شما برای دریافت مشاوره‌های سرمایه‌گذاری به یک بانک مراجعه کنید، بانک پس از اینکه صحبت‌های کلی درباره خوب بودن انجام سرمایه‌گذاری را برای شما می‌کند، در ادامه دو محصول را به شما پیشنهاد می‌دهد و بانک با این کار مشاوره و فروش محصولش را در کنار هم قرار می‌دهد.

اما مشاوره‌هایی که هوش مصنوعی به ما ارائه خواهد کرد، بیشتر بر مبنای زندگی خودمان است. یک‌ بار که هوش مصنوعی توانست رفتارمان و همین‌طور شیوه انجام امور مالی‌مان را درک کند، سعی می‌کند رفتار ما را به نحوی تغییر دهد تا امور مالی‌مان را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم. بگذارید یک مثال ساده بزنم. مثلا وقتی شما سوال کنید: «سلام سیری، من امشب می‌توانم برای خوردن شام به رستوران بروم؟»، هوش مصنوعی به شما پاسخ خواهد داد؛ چراکه این فناوری حالا دیگر همه‌چیز را درباره زندگی مالی شما می‌داند. مشاوره‌های روزانه قدرت و اثربخشی بیشتری نسبت به دریافت مشاوره‌های بانکی در زندگی خواهند داشت و این جا، همان جایی است که ارزش واقعا معنا پیدا می‌کند.

حالا دیگر شما تکه‌ای از فناوری را در اختیار دارید که پتانسیل تغییر زندگی‌تان را دارد. به کمک هوش مصنوعی شما می‌توانید رفتارتان را تغییر دهید و در طول زمان صرف‌جویی کنید و در نهایت از سلامت مالی برخوردار شوید و چنین کاری از عهده بانک برنمی‌آید.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

بانک HSBC

بانک HSBC یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های سرویس‌های مالی و بانکداری در جهان است. شبکه بین‌المللی HSBC شامل 7500 دفتر کاری در بیش از 80 کشور و منطقه در اروپا، آسیا ـ اقیانوسیه، آمریکا، خاورمیانه و آفریقاست. از میان پنج بانک بزرگ انگلیس، HSBC تنها بانکی است که میزان سپرده‌هایش از وام‌هایش بیشتر است و همین امر موجب می‌شود تا گزینه به‌نسبت کم‌خطرتری برای مشتریان و سرمایه‌گذاران باشد و می‌تواند سرمایه پروژه‌هایش را خودش به‌طور کامل تامین کند

[/mks_pullquote]

 

اتفاق دیگری که ثمره استفاده از فناوری هوش مصنوعی است، اینکه به کمک آن می‌توان سرویس‌هایی را طراحی کرد که تجربه بانکی ما را افزایش می‌دهد. مثلا فرض کنید که شما برای خرید به فروشگاه می‌روید و زمانی که برای پرداخت خریدتان پای صندوق می‌روید، کارت نقدی شما در دستگاه پذیرفته نمی‌شود و دلیلش هم این است که هنوز حقوق شما به حساب‌تان واریز نشده و شما هم تا زمانی که وارد فروشگاه نشدید و به پای صندوق نرفته‌اید، متوجه این اتفاق نخواهید شد.

حالا فکر کنید که آینده قرار است تعامل بسیار متفاوتی را به شما معرفی کند. شما وارد فروشگاه می‌شوید. به‌خاطر اینکه هوش مصنوعی می‌داند که شما چقدر هزینه صرف خرید مواد غذایی کرده‌اید و از طرف دیگر این موضوع را هم می‌داند که هنوز حقوق این ماه شما به حساب‌تان واریز نشده است، روی موبایل یا ابزار پوشیدنی که دارید پیامی می‌فرستد مبنی بر اینکه شما امروز پول کافی برای خرید کردن ندارید. سپس گزینه‌ای در اختیارتان قرار می‌دهد که آیا می‌خواهید برای خرید امروزتان به کارت اعتباری خود دسترسی داشته باشید؟ فلان مقدار پول اضافی برای خرید شما وجود دارد و شما بابت استفاده از این تسهیلات اعتباری کارمزد ثابتی پرداخت می‌کنید.

اینجا همان جایی است که شما ناگهان به خدمات بانکی که مد نظرتان است، درست در زمان و موقعیت مناسب دسترسی پیدا می‌کنید. من محصولی به شما نمی‌فروشم، شما را هم مجبور نمی‌کنم که به بانک بیایید، من فقط زمانی که لازم است، امکانات بانکی را در اختیارتان قرار می‌دهم و این همان تغییری است که ما در موون روی آن متمرکز هستیم. ما در حال ایجاد بانکداری بر اساس مبانی تجربی هستیم. حالا دیگر بازیگران بزرگ صنعت بانکی در حال تغییر بانکداری حول‌وحوش یک تجربه خاص هستند؛ چراکه دیگر صاحبان داده‌های رفتاری شما و کسانی که به لایه‌های تجربه شما دسترسی دارند، بازیگران اصلی صنعت خواهند بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.