راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنج اتفاقی که در حوزه زنجیره بلوک و در سال 2018 چشم‌انتظارش هستیم

در سال 2017 دیدیم که بازیگران بزرگ فناوری، دست به انجام اقدامات و فعالیت‌هایی در حوزه زنجیره بلوک کردند. برای مثال می‌شود به شرکت‌های مایکروسافت و آی‌بی‌ام و اوراکل اشاره کرد که در ماه اکتبر سال 2017، زنجیره بلوک به‌عنوان سرویس مبتنی بر کلود را ارائه دادند و سپ (SAP) هم دسترسی سریع به نسخه خودش را هم چند ماه قبل‌تر و در ماه می ارائه داد.

باتوجه به این به‌روزرسانی‌ها و اقداماتی که دیگر بازیگران انجام داده‌اند، می‌توان گفت که در حال حاضر، شرکت‌های Fortune 500 با همکاری ارائه‌دهندگان به‌دنبال کشف موارد کاربردی زنجیره بلوک در کسب‌وکارهایشان هستند.

از طرف دیگر، نهادهای دولتی هم به‌دنبال استفاده از پتانسیل‌ها و مزایای این فناوری هستند و کارآفرینان جسوری هم هستند که در حال فکر کردن به موارد استفاده از زنجیره بلوک برای گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های جدید هستند.

حتی ماهیت عجیب‌وغریب بیت‌کوین، که جامعه سرمایه‌گذاری را به‌شدت به سمت خودش جذب کرده و بالا و پایین‌های بسیاری هم داشته، نتوانسته مانع توسعه و رشد فناوری زنجیره بلوک شود.

همچنان که یک چشممان به اتفاقات مربوط به بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده در سال جدید است، می‌شود پیش‌بینی کرد که در سال 2018 می‌توان شاهد چه اتفاقاتی در حوزه زنجیره بلوک باشیم.

.

آسیا و خاورمیانه به‌طور جدی به سمت زنجیره بلوک روی می‌آورند

علاقه به زنجیره بلوک در آسیا و خاورمیانه بسیار زیاد است و روزبه‌روز هم بر این علاقه اضافه می‌شود و بسیاری از مؤسسات بانکداری بزرگ در آن منطقه اقداماتی خوبی را در برای انجام پروژه‌های زنجیره بلوک و سرویس‌هایی که با استفاده از این فناوری می‌توان در بخش پرداخت ارائه داد، انجام داده‌اند.

برای مثال بانک‌های ژاپنی و کره جنوبی، شروع به آزمایش فناوری زنجیره بلوک کرده‌اند که ببینند آیا می‌توانند با استفاده از این فناوری به انتقال‌ها روزانه بین‌المللی دست یابند و هزینه‌ها را تقریبا تا 30 درصد کاهش دهند.

.

امنیت سایبری، میزان استفاده از زنجیره بلوک را افزایش می‌دهد

با افزایش حملات ransomware که خواستار ارزهای رمزنگاری‌شده هستند، زنجیره بلوک و امنیت سایبری اینترنت اشیا برای دفاع از فناوری‌های ارزهای رمزنگاری‌شده پدیدار می‌شوند.

گرچه شاید این اتفاق کمی عجیب و فانتزی باشد، با این حال ابزارهای امنیت سایبری زنجیره بلوک می‌تواند تبدیل به فناوری بزرگ بعدی در صنعت زنجیره بلوک باشد.

.

حضور پررنگ عرضه اولیه ارزهای رمزنگاری‌شده (ICOs)

در سال 2017، هجوم شدیدی به این حوزه انجام شد و اکوسیستم ارزهای رمزنگاری‌شده به‌شدت توسعه و گسترش یافت. در سال آینده سرعت ICOs به میزان قابل توجهی سریع‌تر رشد خواهد کرد و از سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر هم پیشی خواهد گرفت.

.

ورود و نفوذ فناوری زنجیره بلوک به بخش‌های مالی و بیمه

حوزه‌های مالی و بیمه ازجمله بخش‌هایی است که فناوری زنجیره بلوک می‌تواند بیشترین ساختارشکنی را در آنها ایجاد کند. بیمه ازجمله صنایع جذابی است که می‌تواند ارزش کسب‌وکارهای اتوماسیون مبتنی بر زنجیره بلوک را به‌خوبی نشان دهد.

در حوزه مالی هم طرز برخوردها متفاوت است. جایی مانند جی‌پی مورگان امکان تبادلات ارزهای رمزنگاری‌شده را فراهم می‌کند، درحالی‌که جیمی دِیمن به کل ارزش و اعتبار ارزهای رمزنگاری‌شده را نپذیرفته و رد می‌کند.

.

اتوماسیون و خصوصی‌سازی

فناوری زنجیره بلوک می‌تواند با خودکارسازی، دیجیتالی کردن فرایندها، توکنیزاسیون دارایی‌های فیزیکی و فعالیت‌ها و تدوین قراردادهای پیچیده، سیر تحول دیجیتالی شرکت‌ها را هدایت کند. همچنین مسائل دولتی برای ارزهایی مانند بیت‌کوین، اتریوم و دیگر ارزها باتوجه به چالش‌های جدیدی که ایجاد می‌شود، دردسرساز خواهد بود. همین موضوع باعث می‌شود تا سازمان‌ها و شرکت‌ها به سمت زنجیره بلوک خصوصی پیش بروند اما این اتفاق هیچ مانعی برای رشد ارزهای رمزنگاری‌شده اصلی نخواهد بود.

منبع: Coindesk

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.