راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

احتمالا به‌زودی ای‌بِی هم به لیست شرکت‌های پذیرنده بیت‌کوین اضافه شود

ساتوشی ناکاموتو، بنیان‌گذار بیت‌کوین، در ابتدا بیت‌کوین را صرفا برای ایجاد یک سیستم پرداخت فردبه‌فرد غیرمتمرکز طراحی کرده بود که به مرزهای داخل کشور محدود نمی‌شود؛ درواقع ارزی مدنظر ناکاموتو بود که به مردم امکان خرید کالا و وسایل مختلف را می‌دهد.

حالا ای‌بِی (ebay) هم قصد دارد تا با پذیرش بیت‌کوین روی پلتفرم حراج آنلاینش، جزو شرکت‌هایی باشد که هدف اصلی ناکاموتو را به واقعیت تبدیل می‌کند. برنامه پذیرش بیت‌کوین توسط ای‌بِی تا مراحل جدی پیش رفته است و معاون ارشد ای‌بِی در مصاحبه‌ای با یاهو فایننس گفته است که به‌طور جدی به‌دنبال پذیرش بیت‌کوین به‌عنوان یک روش پرداخت است.

سرمایه بازار ای‌بِی چیزی بیش از 30 میلیارد دلار است و عنوان یکی از پرطرفدارترین بازارهای آنلاین در دنیا را هم دارا است. این بازار آنلاین هر ماه بیش از 100 میلیون خریدار دارد و ادغام بیت‌کوین در پلتفرمش می‌تواند گام مهمی به‌سوی ورود به جریان ارزهای رمزنگاری‌شده باشد.

اگر پذیرش بیت‌کوین در ای‌بِی امکان‌پذیر شود، نام این شرکت هم وارد لیست نه‌چندان بلند از شرکت‌هایی می‌شود که امکان پرداخت با بیت‌کوین را برای مشتریانشان فراهم کرده‌اند. خرده‌فروشی آنلاین اووراستاک و آژانس مسافرتی اکسپدیا دو شرکت بزرگی هستند که مدت‌ها قبل پذیرش بیت‌کوین را در سیستم پرداختشان قرار داده‌اند.

جالب است که اووراستاک پذیرش بیت‌کوین را به‌ چشم یک استراتژی سرمایه‌گذاری هم می‌بیند. چند وقت پیش، پاتریک بایرن مدیرعامل اووراستاک، گفت که هیئت‌مدیره این شرکت طرحی تصویب کرده است که طی آن، 50 درصد از بیت‌کوین‌های دریافتی‌شان را در یک حساب سرمایه‌گذاری قرار دهند.

باتوجه به افزایش ارزش بیت‌کوین، می‌شود گفت که چنین اقدامی برای اووراستاک می‌تواند منجر به افزایش درآمد شود. چنین اتفاقی برای اووراستاک یک فرصت است اما برای کسانی که می‌خواهند از بیت‌کوین برای خرید کالاهای مختلف استفاده کنند، این افزایش ارزش می‌تواند بیشتر یک مانع قلمداد شود.

احتمالا همه ماجرای خرید معروف پیتزا در 22 ماه می 2010 را می‌دانند که فردی به نام Laszlo Hanyecz به ازای پرداخت 10 هزار بیت‌کوین، درخواست دو عدد پیتزا کرد. امیدواریم که حداقل مزه خوب آن پیتزا هنوز زیر دهان هانیچ مانده باشد وگرنه باتوجه به اینکه ارزش کنونی آن 10 هزار بیت‌کوین حدود 20 میلیون دلار است، چیزی جز افسوس و پشیمانی برایش نخواهد داشت.

حالا آن تاریخ به‌عنوان روز پیتزا بیت‌کوین شناخته می‌شود و یادآوری برای افراد است تا هنگامی که می‌خواهند توکن‌های دییجیتالی‌شان را بفروشند، عقلانه‌تر رفتار کنند. حتی تصور اینکه برخی بخواهند چنین اقدام مشابهی را برای خرید از حراجی‌های ای‌بِی تکرار کنند، تصور دردناکی است.

با این حال اگر خرده‌فروشان اصلی مانند ای‌بِی بتوانند بیت‌کوین و دیگر روش‌های رمزنگاری را به سیستم‌های پرداختشان ادغام کنند، می‌توانیم شاهد یک ارز کاملا دیجیتالی باشیم که می‌توان از آن به‌عنوان دارایی سرمایه‌گذاری و یک ارز قابل استفاده، بهره برد.

منبع: Banking Technology

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.