راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نامه انجمن فین‌تک به معاونت ریاست جمهوری در خصوص حمایت از فین‌تک‌ها

اخیراً خبری مبنی بر امضای تفاهم‌نامه بین بانک گردشگری و معاونت علمی ریاست جمهوری با هدف حمایت از شرکت‌های فین‌تک منتشر شد. در واکنش به این خبر میلاد جهاندار دبیر انجمن فین‌تک به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نامه‌ای ارسال کرده. متن این نامه به شرح زیر است:

 

به نام خدا

آقای دکتر دلیری

معاون محترم توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

با سلام

از طریق خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها مطلع شدیم «بانک گردشگری و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، با هدف حمایت از شرکت‌های فین‌تک تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند». در این راستا انجمن فین‌تک لازم می‌داند موارد زیر را از این معاونت پیگیری کند.

حمایت از کسب و کارهای نوپا و کمک برای از بین بردن موانع بر سر راه آنها حرکتی قابل تقدیر و می‌تواند در جهت اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی کشور عزیزمان باشد اما چگونه است که همواره استارت‌آپ‌های فعال حوزه فین‌تک از چنین حمایت‌هایی بی‌بهره می‌مانند و پس از انعقاد تفاهم‌نامه و … صرفاً از طریق رسانه‌ها مطلع می‌شوند؟

اولین قدم برای حمایت از استارت‌آپ‌ها، شناخت آنها و مشکلاتشان در تعامل با آنها است و حال سؤال این است که کدام یک از فین‌تک‌ها در این جلسه حضور داشتند که قرار است از آنها حمایت شود؟ تا به حال با کدام یک از فین‌تک‌ها جلسه داشته‌اید تا از مشکلاتی که نفس آنها را به شماره انداخته است مطلع شوید؟ آیا اصلاً می‌دانید فین‌تک‌ها برای چه دلیلی به نا حق فیلتر شدند؟ کارگروهی که سال گذشته در این معاونت هم برای فین‌تک تشکیل شد به چه نتیجه‌ای رسید و چرا منحل شد؟

آیا می‌دانید فین‌تک‌ها با تفسیر اشتباهی که از قانون شده است از ارائه خدمات به مردم در شبکه‌های اجتماعی منع و تحریم شده بودند تا رقبای خارجی به‌راحتی بتوانند در رقابتی نابرابر رهبری بازار را به دست بگیرند؟

پر واضح است که حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان بدون توجه به مشکلات بنیادی آنها قطعاً مؤثر نخواهد بود و صرفاً جنبه تبلیغاتی و خبری خواهد داشت و صد البته فین‌تک‌ها نیز از این قاعده مستثنا نخواهند بود. فین‌تک‌ها و تمامی سرویس‌های داخلی امروز نیازمند بازنگری جدی در تعاملات نهادهای نظارتی با آنها هستند. این کسب و کارها نیازمند قدمی جدی برای حفظ حریم شخصی کاربران‌شان هستند و به تعبیر وزیر ارتباطات گویا امان نامه‌های قضایی برای فعالیت سرویس‌های بومی نیاز است. کلید این حمایت تنها در شناخت درست پلتفرم و سرویس‌دهنده و تفکیک درست مسئولیت‌ها و ایجاد امنیت و پایداری برای کسب و کارها است که هروز کسی به بهانه‌ای کرکره کسب و کارها را پایین نکشد و فیلترشان نکند.

شوربختانه این روزها شاهد هستیم که مردم در نبود پیام‌رسان خارجی به پیام‌رسان‌های داخلی اعتماد نمی‌کنند و این دردناک است که چه بر سر سرویس‌دهنده‌های داخلی آورده‌ایم که اعتماد مردم به آنها از بین رفته است. شما به عنوان متولی این حوزه مسئول هستید و امیدواریم پاسخ‌گو باشید.

در انتها خواهشمند است متن توافق‌نامه صورت گرفته با بانک گردشگری را برای این انجمن ارسال نموده تا جهت بهره‌مندی از امتیازات این توافق‌نامه در اختیار عموم فعالان حوزه فین‌تک قرار گیرد.

با تشکر

میلاد جهاندار

دبیر انجمن فین‌تک ایران

رونوشت: جناب آقای دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.