راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیت‌کوین به‌سرعت جایگزین ارز کم‌ارزش بولیوار ونزوئلا می‌شود

سال‌ها است که به‌خاطر تورم بسیار زیادی که در ونزوئلا وجود دارد، ارز بولیوار ونزوئلا تقریبا غیرقابل استفاده شده است. طی 12 ماه گذشته بیت‌کوین در سراسر کشور به‌عنوان ارز اصلی مورد استفاده قرار گرفته است و مردم این کشور از این ارز رمزنگاری‌شده برای خرید کالاهای اساسی، پزشکی و دیگر محصولات استفاده می‌کنند.

به گفته مسئولین، سقف برداشت روزانه از دستگاه‌های عابر بانک این کشور، 5 هزار بولیوار است که ارزشی معادل 0.05 دلار دارد. برخی افراد هستند که حدود 20 دقیقه مجبورند در صف بمانند تا در نهایت بتوانند 5 هزار بولیوار از عابر بانک برداشت کنند که با این وضعیت تورم هیچ ارزشی هم در بازار ندارد.

باتوجه به کمبود نقدینگی و کاهش ارزش سهام ونزوئلا، مردم این کشور از ابتدای سال 2017 شروع به بررسی دیگر روش‌های پرداخت و ارز کردند. از آنجا که ارزش پول نقد کاهش پیدا کرده و ساکنان ونزوئلا، شرکت‌ها و دیگر متخصصین قبلا استفاده از این ارز را رد کرده‌اند، به همین دلیل اکثریت قریب به اتفاق، شروع به استفاده از جایگزین‌های مناسب دیگر برای پول کردند.

در سال 2017، محبوبیت بیت‌کوین در ونزوئلا افزایش پیدا کرده است و تعداد زیادی از مردم شروع به استفاده از این ارز رمزنگاری‌شده به‌عنوان ارز اصلی، وسیله تبادل و ذخیره ارزش کرده‌اند.

جان ویلار که ساکن ونزوئلا و توسعه‌دهنده نرم‌افزار است در مصاحبه با آسوشیتد پرس گفته است که او هزینه دو بلیت هواپیما به کلمبیا، داروهای همسرش و همینطور حقوق کارکنانش را در ماه گذشته با بیت‌کوین پرداخت کرده است.

به گفته ویلار، استفاده از ارز بیت‌کوین یک موضوع سیاسی نیست بلکه مسئله بقا است. در حال حاضر و باتوجه به ارزش پایینی که ارز ونزوئلا دارد، امکان خرید هیچ کالایی با استفاده از بولیوار وجود ندارد.

درواقع، ارزش پول ونزوئلا به‌قدری پایین آمده است که معترضین شروع به سوزاندن پول ملی کرده‌اند. به این ترتیب باید گفت که ونزوئلا ممکن است نخستین کشوری باشد که بیت‌کوین به‌عنوان ارز اصلی و سیستم مالی اصلی کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

اما چرا بیت‌کوین؟

مردم این کشور دیگر اعتمادشان به دولت و بانک مرکزی و بانک‌های تجاری را از دست داده‌اند و ارزی که توسط دولت صادر می‌شود دیگر کوچکترین ارزش و فایده و استفاده‌ای ندارد.

از طرف دیگر، بیت‌کوین را می‌توان یک سیستم غیرمتمرکز، فردبه‌فرد و دارنده ذخیره ارزش معرفی کرد و امنیتی که در آن وجود دارد باعث می‌شود تا بتوان آن را به چشم یک اکوسیستم قابل اعتماد دید.

هرکسی که وارد این شبکه شود، می‌تواند بدون دخالت واسطه‌ها برای دیگران پول بفرستد و همچنین پول دریافت کند. در آینده می‌توان این انتظار را داشت که بیت‌کوین به‌عنوان ارز جایگزین بولیوار مورد استفاده قرار بگیرد.

در بلند مدت هم اگر بیت‌کوین به رشد خودش ادامه دهد، می‌تواند جایزگین ارزهای چند هزار میلیارد دلاری مانند دلار آمریکا، ین ژاپن و یوآن چین شود.

منبع: CryptoCoinNews

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.