راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا «بلاک‌چِین» مهم‌ترین روند فناوری 2018 خواهد شد؟

رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش؛ روزنامه آسمان آبی / سال آینده بیشتر از «بلاک‌چین» یا همان زنجیره بلاک خواهیم شنید؛ هنوز دستاورد قابل‌توجهی در این زمینه ندیده‌ایم. اگر حجم سفته‌بازی شکل‌گرفته پیرامون مهم‌ترین دستاورد زنجیره بلاک، یعنی بیت‌کوین، تا امروز کمتر شود، احتمالاً ابرها کنار می‌روند و می‌شود قلب تپنده آن را بهتر تماشا کرد.

واقعیت این است که اساس بیت‌کوین بر زنجیره بلاک است؛ اما یکی‌دو سالی هست که کسب‌وکارها به این نتیجه رسیده‌اند که زنجیره بلاک کاربردی فراتر از بیت‌کوین دارد. بیت‌کوین فقط یکی از دستاوردهای زنجیره بلاک است.

فناوری زنجیره بلاک پایگاه داده‌ای مبتنی بر اجماع و توزیع‌شده است که اطلاعات را به‌صورت تغییرناپذیر روی شبکه‌ای همتا به همتا و به شکلی امن ذخیره می‌کند. مبنای این فناوری سه فناوری دیگر است که قبل از این وجود داشته‌اند اما ترکیب هوشمندانه آن‌ها زنجیره بلاک را خلق کرده است که عبارت‌اند از: شبکه همتا به همتا؛ رمزنگاری و پلتفرم نرم‌افزاری. این فناوری نه‌تنها بانکداری و پرداخت که صنایع مختلف را نیز تحت تأثیر خودش قرار خواهد داد.

حسابداری یکی از حوزه‌هایی است که تحت تأثیر زنجیره بلاک قرار می‌گیرد. استارت‌آپ‌ها به دنبال ساده‌تر کردن حسابداری هستند. با توجه به امکان دسترسی به تاریخچه همه تراکنش‌ها و طبیعت تغییرناپذیر زنجیره بلاک، حسابداری با زنجیره بلاک حوزه‌ای است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

بخش‌هایی مانند تسویه معاملات، دادوستدهای مالی، ارز دیجیتال، مدیریت زنجیره تأمین، دولت الکترونیک، حفاظت از داده‌ها و امنیت، هویت دیجیتال و دارایی‌ها و قراردادهای هوشمند تنها برخی از صنایعی‌اند که شاهد کاربردهای گسترده زنجیره بلاک هستند؛ به‌عنوان نمونه در بخشی مانند اینترنت اشیا همین الان آی‌بی‌ام به مشتریانش این امکان را می‌دهد که بستر آی‌اُ‌تی‌واتسون را با فناوری زنجیره بلاک ترکیب کنند. زنجیره بلاک امنیت تراکنش‌ها میان چندین دستگاه بدون مشخص شدن اطلاعات هر یک را تأمین می‌کند؛ این یعنی شرکای تجاری فقط به داده‌هایی دست می‌یابند که به آن نیاز دارند.

اکنون در همه بخش‌هایی که گفته شد شاهد شکل‌گیری استارت‌آپ‌های مختلفی هستیم؛ نه‌تنها آن‌ها که دولت‌ها هم وارد شده‌اند. برخلاف بیت‌کوین که خیلی‌ها با شک و تردید به آن نگاه می‌کنند، همه متفق‌القول‌اند که زنجیره بلاک کاربردهایی دارد.

در همایشی که هفته گذشته در کره‌جنوبی در همین زمینه برگزار شد نیز به این جمع‌بندی رسیدند که در آینده سه شاخه از زنجیره بلاک خواهیم داشت: یکی بیت‌کوین و دوتای دیگر زنجیره‌های بلاک عمومی و خصوصی.

با همه این صحبت‌ها هنوز کسی از زنجیره بلاک، به‌جز بیت‌کوین، دستاورد چشمگیری ندیده است. تلاش‌هایی می‌َشود اما هنوز فاصله زیادی تا نتیجه وجود دارد. هرقدر که مدیریت بیت‌کوین برای دولت‌ها سخت است زنجیره بلاک مشکلات و چالش‌های کمتری دارد.

سال آینده در ایران شاهد ظهور کسب‌وکارهایی خواهیم بود که زنجیره بلاک را به خدمت گرفته‌اند. با توجه به این‌که برخلاف بیت‌کوین، زنجیره بلاک صرفاً یک فناوری است و لازم نیست حاکمیت در زمینه هر فناوری‌ای ورود کند، نیاز خاصی به حضور دولت احساس نمی‌شود.

البته هنوز ابعاد ناشناخته‌ای وجود دارد که بعد از ورود کسب‌وکارهای مختلف به این حوزه شناخته می‌شوند. با این حال فعلاً موضوع اساسی در زمینه زنجیره بلاک دولت نیست و این به شجاعت کسب‌وکارهایی بستگی دارد که بخواهند وارد این حوزه شوند و جریان را به دست بگیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.