راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استفاده از کیف پول الکترونیکی مبتنی بر NFC چه ویژگی‌هایی دارد؟

اشکان خسروپور؛ همشهری / کیف پول‌هایی الکترونیکی پدیده‌های جدیدی در دنیا هستند که آرام‌آرام کارت‌های فیزیکی بانکی را کنار می‌زنند. نخستین نمونه‌های این فناوری، اپلیکیشن‌هایی بودند که با حساب کاربر شارژ شده و در زمانی که به آن نیاز بود، بخشی از پول آزاد می‌شد. در این سیستم‌های نسبتاً قدیمی، برای پرداخت به اتصال اینترنتی و یک کد امنیتی نیاز بود که فروشنده یا ارائه‌دهنده خدمت باید در اختیارتان می‌گذاشت. استفاده از فناوری NFC یا «ارتباط حوزه نزدیک»‌ اما جدیدترین فناوری کیف پول الکترونیکی است که استفاده‌اش در کشور شروع شده است.

در این کیف پول که با همکاری اپراتور دوم تلفن همراه و یکی از بانک‌های خصوصی کشور ایجاد شده، امکان پرداخت تمام هزینه‌های خرد با تلفن همراه و بدون نیاز به کارت بانکی وجود دارد. برای این کار نیازی به اتصال اینترنتی یا حتی روشن بودن تلفن همراه هم نیست. جزئیات فنی این طرح جدید را که از 15 آذر در مشهد رونمایی شده از زبان مهرداد حداد، مدیر اداره نرم‌افزار این بانک خصوصی که با همشهری گفت‌وگو کرده، از دست ندهید.

 

امکانات فنی

سیم‌کارت NFC: مشترکان باید سیم‌کارت‌هایشان را عوض کنند. این سیم‌کارت جدید مثل سیم‌کارت قبلی می‌تواند تماس صوتی، پیامک و ارتباط اینترنتی برقرار کند اما پشتیبانی از NFC هم در آن فعال شده؛ ویژگی‌ای که قبلاً وجود نداشت.

گوشی با امکان پشتیبانی از NFC: بیشتر از 90 درصد گوشی‌های اندرویدی که از سال 2015 به بعد تولید شده‌اند، از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند. برای اطمینان بیشتر، در جدول مشخصات تلفن همراه‌تان که در اینترنت در دسترس است، دنبال یک تیک سبز روبه‌روی عبارت NFC باشید.

دستگاه کارت‌خوان مجهز به NFC: فعلاً فقط یک بانک این خدمات را ارائه می‌کند. برای استفاده از آن هم باید کارت‌خوان‌تان را عوض کنید. کارت‌خوان‌های جدید، هم با کارت کار می‌کنند، هم با کیف پول الکترونیکی.

 

مزیت‌ها

سرعت بالاتر: در این سیستم تمام پرداخت‌ها آفلاین است؛ یعنی برای انجام تراکنش، فقط نزدیک کردن تلفن و کارت‌خوان کافی است. در تمام این مدت، کارت‌خوان نباید هیچ تماسی با بانک برقرار کند، پس مشکلی مثل قطعی تلفن، نبود آنتن‌دهی و… وجود ندارد. هر شب، سیستم به بانک متصل شده و تراکنش‌ها را انجام می‌دهد.

اطمینان از پرداخت شدن: چون حساب مشتری از قبل شارژ شده – با وجود قطع بودن اتصال به بانک پذیرنده همیشه مطمئن است که هزینه را از مشتری دریافت کرده و احتمال خطا پایین می‌آید.

پرداخت با تلفن خاموش: در این روش حتی با تلفن خاموش هم می‌توان پرداخت را انجام داد. اگر سیم‌کارت دزدیده شود نیز با غیرفعال کردن آن می‌توان امکان سوءاستفاده را از بین برد.

 

معایب

بدون IOS: آیفون‌دارها فعلاً باید منتظر بمانند. سیستم عامل اپل تا نسخه دهم اجازه اتصال به NFC را به هیچ شرکت دیگری نمی‌داد اما در نسخه 11 برخی مجوزها را صادر کرده است. هنوز هیچ امکاناتی برای این گروه فراهم نشده است.

سرویس‌دهی محدود: فعلاً فقط یک اپراتور و یک بانک این سرویس را ارائه می‌کنند. ضمن اینکه باید برای استفاده از آن، کاربر و پذیرنده کارت، هم‌زمان از 2 سیستم پشتیبانی کنند.

نداشتن رمز: در این سیستم مشتری بعد از نزدیک کردن تلفنش به دستگاه کارت‌خوان نباید هیچ رمزی وارد کند. هرچند فاصله دستگاه در این حالت باید 2 تا 5 سانتی‌متر باشد اما مشتری باید احتیاط بیشتری دراین‌باره به خرج دهد.

 

زمان‌بندی پروژه

فاز آزمایشی در قزوین: 2 ماه پیش، سیستم اتوبوس‌رانی شهر قزوین به سیستم پرداخت NFC مجهز شد. در این سیستم شهروندان می‌توانستند هزینه بلیت اتوبوس‌رانی را با تلفن همراه‌شان پرداخت کنند.

پروژه اصلی در مشهد: 15 آذر امکان پرداخت آفلاین همراه در مشهد به‌صورت رسمی رونمایی شد. فعلاً فقط پرداخت هزینه اتوبوس با تلفن همراه امکان‌پذیر است اما با فروشگاه‌های کوچک، مراکز گردشگری، تله‌کابین‌ها و… که تراکنش‌های زیر 50 هزار تومان داشته باشند، می‌توانند عضو این سامانه شوند.

پروژه‌های بعدی در کشور: گفته می‌شود اپراتور اول تلفن همراه نیز به این سمت گام برداشته و قرار است پروژه‌های مشابهی ارائه کند اما فعلاً مشهدی‌ها، آن‌هم مشترکان یکی از اپراتورها درصورت تعویض سیم‌کارت‌شان می‌توانند از قابلیت پرداخت همراه استفاده کنند.

4 دیدگاه
  1. ولی محمد رئیسی می‌گوید

    با مطالعه سایت کیف پول شما بدرد من نمیخوره مشاهده بفرمایید من چقدر از تاپ استفاده میکنم دویست هزار تومان بلاتکلیف در کیف پول است لطفا چگونه انرا به موجودی ام برگردانم متشکرم

    1. آدینه می‌گوید

      به قول این هموطن عزیز آقای ریسی این کیف پول فقط به درد خودشون میخوره .چقدر از این پولا بلوکه شده منم یه خورده پول ریختم تو این کیف پول…

    2. فریده بیات می‌گوید

      باسلام بنده از طریق تاپ ۱میلیون کیف پول شارژ کردم میخوام انتقال بدم نمیشه خطا در شاهکار میاد خواهشمندم راهنمایی نمائید. باتشکر

  2. ارشیا می‌گوید

    منم پول دارم تو. سیم کارت ولی هیچکس جوابمو نمیده. هرچی پیگیری میکنم.متاسفم از این برخورد و بی اعتماد سازی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.