راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرصت درآمدی 500 میلیارد دلاری زنجیره بلوک در حوزه حمل‌ونقل

به گفته شرکت مورگان استنلی، فرصت‌های کسب درآمد برای فناوری زنجیره بلوک در عرصه حمل‌ونقل کالا می‌تواند 500 میلیارد دلار باشد.

زنجیره بلوک همان فناوری پنهان‌شده پشت ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت‌کوین است و از آن به‌عنوان فناوری تغییردهنده جهان یاد شده است که می‌تواند تمام صنایع، از بخش مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا بانکداری و ساخت و تولید را تحت تأثیر قرار دهد.

حالا بخش دیگری هم می‌تواند از پتانسیل این فناوری بهره‌مند شود و آن بخش مربوط به حمل‌ونقل است. به گفته مورگان استنلی، استفاده از فناوری زنجیره بلوک در بخش حمل‌ونقل هنوز در مراحل اولیه و ابتدایی خودش است و از این فناوری می‌توان استفاده‌های بالقوه زیادی در زمینه‌های امنیتی، اتوماسیون و زنجیره تأمین وجود دارد.

زنجیره بلوک به‌عنوان یک فناوری دفتار کل توزیع‌شده است که برای ثبت و تأیید تراکنش‌ها از آن استفاده می‌شود. در سطح پایه، ماهیت امن، شفاف و خودکار فناوری زنجیره بلوک امکان اجرای امن و سریع قراردادها در سراسر زنجیره را می‌دهد. این کار نه‌تنها باعث حذف مستندات فیزیکی می‌شود بلکه با خودکارسازی اجرای قرارداد، باعث حذف کامل انوع دخالت‌های دستی نیز می‌شود.

اگر زنجیره بلوک بتواند در اجرای سریع و امن زنجیره تأمین موفق عمل کند، می‌توان نیاز به افراد واسط بین فرستنده اصلی و مشتری نهایی را از بین برد.

با اینکه این روزها بیت‌کوین سوژه بحث‌برانگیز بازار است و مخالفانی دارد که آن را حباب یا تقلب می‌خوانند؛ اما به طور کلی خوشبینی در مورد زنجیره بلوک و پتانسیل رشد آن وجود دارد.

به گفته شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی در سوئیس (UBS):

«همانطور که اینترنت توانست با ابزارهایی مانند ایمیل، تجارت الکترونیکی یا اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند زندگی همه ما را متحول کند، ما بر این باوریم که زنجیره بلوک هم به‌عنوان یک فناوری زیرساختی می‌تواند از طریق دفاتر توزیع‌شده، قراردادهای هوشمند، توکن‌ها با مدیریت هویت، فناوری‌های برهم‌زننده آینده را قدرت بیشتری بخشد.»

درحقیقت می‌توان گفت که زنجیره بلوک مشابه سرمایه‌گذاری‌هایی بود که در اواسط دهه 90 در اینترنت انجام شد و برآورد کرده‌اند که می‌تواند تا سال 2027، به میزان 300 تا 400 میلیارد دلار ارزش اقتصادی سالانه جهانی اضافه کند.

به گفته مورگان استنلی، امکان کسب درآمد زنجیره بلوک در حوزه حمل‌ونقل می‌تواند به مرز 500 میلیارد دلار برسد که این هزینه‌ها شامل هزینه کارگزار مبادله جهانی (حدود 160 میلیارد دلار)، هزینه ارسال کالا (حدود 150 میلیارد دلار)، هزینه سوخت (حدود 175 میلیارد دلار) و هزینه نرم‌افزار مدیریت زنجیره تأمین (حدود 10 میلیارد دلار) است.

استفاده از این فناوری می‌تواند صنعت را به دو بخش دارا و ندار و یا ثروتمند و فقیر تبدیل کند. بخش ثروتمند شامل آن دسته از شرکت‌های پیشرفته با تکنولوژی‌های پیشرفته و با درآمد بالا هستند و از طرف دیگر هم بخش فقیر صنعت شامل شرکت‌‌ها و کسب‌وکارهای بسیار کوچک است.

تحلیلگران عنوان کرده‌اند که در حال حاضر و در رابطه با این فناوری، تعداد سؤالات بیشتری نسبت به پاسخ‌ها وجود دارد و تازه ما در ابتدای راه هستیم.

منبع: Market Watch

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.