راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تا سال 2020 مصرف انرژی شبکه بیت‌کوین از مصرف انرژی کل دنیا هم بیشتر خواهد بود

شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که سال‌ها به پدیده بیت‌کوین توجهی نشان نداده‌اید و احتمالا دلیلش هم به‌خاطر پیچیدگی، دور از دسترس بودن و یا بدون هیچ قانون و مقرراتی بودن آن باشد. اما اگر علاقه‌ای به آینده و فرای سوخت‌های فسیلی داشته باشید بهتر است که از همین الان این بی‌توجهی را پایان دهید.

هفته گذشته بیت‌کوین مرز 10 هزار دلار را هم رد کرد و حتی در همین روزها به قیمت 16 هزار دلار هم رسید. همین اعداد و ارقام باعث می‌شود تا خیلی‌ها شروع به حساب و کتاب کنند که اگر فلان موقع فلان قدر بیت‌کوین می‌خریدند در حال حاضر چقدر پول در جیبشان داشتند.

برای مثال اگر شما در سال 2011، 100 دلار بیت‌کوین خریداری می‌کردید، الان سرمایه‌گذاری شما حداقل 4 میلیون دلار می‌ارزید.

کم نیستند ماجرای افرادی که چند سال پیش دوستانشان برای شام یا ناهار مهمان کرده‌اند و هزینه آن را با بیت‌کوین پرداخت کرده‌اند. حالا همان افراد فهمیده‌اند که اگر آن روز هزینه غذای رستورانشان را با پول نقد پرداخت می‌کردند و پول دیجیتالیشان را در جیب نگه می‌داشتند، اکنون پول کافی برای خرید خانه داشتند.

مسلما چنین رشد و صعود سریعی، خیره‌کننده است؛ اما باید گفت که بیت‌کوین به‌عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری در نظر گرفته نشده است. درواقع هدف سازندگان بیت‌کوین ایجاد یک جایگزین غیرمتمرکز، امن و ناشناس به جای پول برای انتقال ارزش بین افراد بوده است.

اما جدای از مزایا، ویژگی‌ها، دوستداشتنی بودن‌ها و طرفدارانی که این روزها بیت‌کوین دارد، چیزی که در این مطلب می‌خواهیم به آن اشاره کنیم را می‌توان جزو اثرات سوء جانبی بیت‌کوین قرار داد.

احتمالا ساازندگان این ارز دیجیتالی به این موضوع توجه نداشتند که یک شبکه کامپیوتری که برای استخراج بیت‌کوین به کار گرفته می‎شود، در یک روز چه مقدار انرژی مصرف می‌کند.

بیت‌کوین به‌سادگی می‌تواند تلاشی را که برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی به کار گرفته شده است را کاهش دهد. ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت‌کوین یک سرویس منحصربه‌فرد ارائه می‌دهند و آن هم این است که تراکنش‌های مالی دیگر برای انجام شدن به مجوز دولت برای صدور ارز و همین‌طور وجود بانک‌ها برای پردازش فرایند نیازی ندارند.

اما ظهور بیت‌کوین در یک لحظه خاص در تاریخ رخ داد؛ در لحظه‌ای که بشریت برنامه‌ریزی‌های زیادی برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی انجام می‌دهد و هر اقدام و اتفاقی که در این دوران ایجاد می‌شود باید ازنظر تأثیری که بر شرایط آب‌وهوایی دارد سنجیده شود.

به نظر می‌رسد که بیت‌کوین نتوانسته در این بخش موفق عمل کند. به عبارتی باید گفت که این تراکنش‌های مالی دیجیتال با یک هزینه جهان شمولی همراه است. رشد چشمگیر ارزهای رمزنگاری‌شده تقاضای بسیار زیادی برای قدرت محاسبه ایجاد کرده است. همانطور که لحظه به لحظه بیت‌کوین رشد می‌کند، مسائل و پیچیدگی‌های ریاضی که باید توسط کامپیوترها برای تولید بیت‌کوین حل و رفع شود هم بیشتر می‌شود. به این فرایند تولید بیت‌کوین استخراج (Mining) می‌گویند.

امروزه انرژی موردنیاز برای ایجاد هر تراکنش بیت‌کوینی به اندازه انرژی مصرفی 9 خانوار در ایالات متحده و در یک روز است. از طرف دیگر ماینرها و کسانی که به‌دنبال تولید و استخراج بیت‌کوین هستند، کامپیوترهای بیشتر و با سرعت بالاتری را نصب می‌کنند.

در حال حاضر، قدرت محاسباتی شبکه بیت‌کوین تقریبا 100 هزار برابر بزرگتر از 500 ابرکامپیوتر سریع در جهان است. همچنین انرژی برق مصرفی این شبکه سخت‌افزاری هم به‌شدت زیاد است و سالانه 31 تراوات در ساعت تخمین زده شده است که این میزان مصرفی از مصرف انرژی سالیانه 150 کشور هم حتی بیشتر است.

نیاز به انرژی این شبکه به این راحتی‌ها هم برطرف نمی‌شود و می‌توان گفت که سیری‌ناپذیر است چراکه انرژی موردنیاز این شبکه روزانه حدود 450 گیگاوات در ساعت افزایش پیدا می‌کند. می‌توان گفت که این میزان مصرف انرژی برابر با میزان برقی است که کل کشور هائیتی در سال مصرف می‌کند.

گفته می‌شود که بزرگ‌ترین معدن‌های استخراج بیت‌کوین در جهان در کشور چین قرار دارد و آن‌ها انرژی موردنیاز برای تولید و استخراج بیت‌کوین را از سدهای هیدورالکتریکی بزرگ به دست می‌آورند که یکی از ارزان‌ترین منابع انرژی بدون کربن در دنیا است.

بعد از چند ماه و باتوجه به نرخ کنونی رشد بیت‌کوین، انرژی موردنیاز شبکه ارزهای رمزنگاری‌شده، از انرژی که در حال حاضر در دسترس است هم فراتر می‌رود و نیاز است که برای این کار به فکر نیروگاه‌های تولید انرژی جدیدی باشیم.

پیش‌بینی شده است که تا جولای سال 2019، انرژی موردنیاز شبکه بیت‌کوین حتی از انرژی موردنیاز و مصرفی کل ایالات متحده هم بیشتر شود. تا فوریه سال 2020 هم انرژی که این شبکه لازم دارد، از انرژی مصرفی کل دنیا هم بیشتر خواهد بود.

روند کنونی یک روند ناپایدار است و نمی‌توان به این شکل به این مسیر ادامه داد. در حال حاضر هم تلاش‌های زیادی برای اصلاح چگونگی پردازش شبکه‌های بیت‌کوین انجام شده است و امیدواریم بالاخره روزی برسد که برای ساخت و تولید کوین‌های جدید به برق مصرفی کمتری نیاز باشد.

همانند سایر پیشرفت‌های فناورانه مانند آبیاری در کشاورزی و چراغ‌های LED در فضای باز، ارائه سیستم‌های کارآمدتر و پیشرفته‌تر برای استخراج بیت‌کوین می‌تواند تأثیر به‌سزایی برای جذب هزاران ماینر جدید داشته باشد.

چیزی که قطعی و مسلم است این است که افزایش میزان انرژی برای انجام تراکنش‌های بیت‌کوین می‌تواند فعالیت‌های انجام‌شده جهت الکتریکی کردن جهان و کاهش انتشار کربن را کاهش دهد که البته به نظر می‌رسد این تأثیر را داشته است، فقط سؤال اصلی که می‌ماند این است که این تأثیرها تا چه حد بوده است؟

منبع: Grist

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.