راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

3000 میلیارد تومان سهم 28 بانک از پرداخت مالیات است

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۹۶ حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات از سیستم بانکی کشور وصول خواهد شد که معادل فقط ۳ درصد کل مالیات وصولی دولت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بانک‌ها در حال حاضر از مهم‌ترین نهادها در اقتصاد بانک‌محور کشور به شمار می‌روند. در این بین یکی از سؤالات مهم در خصوص عملکرد سیستم بانکی میزان مالیات وصولی از بانک‌ها بوده است این در حالی است که تاکنون هیچ‌گونه اطلاعاتی از میزان مالیات عملکرد وصولی از سیستم بانکی در رسانه‌ها منتشر نشده است.

اطلاعات به دست آمده توسط خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد در سال 96 میزان مالیات وصولی از بانک مرکزی حدود 300 میلیارد تومان بوده است. همچنین میزان مالیات در نظر گرفته شده برای سیستم بانکی حدود 3000 میلیارد تومان است.

همانطور که اشاره شد تاکنون هیچ گونه اطلاعاتی از میزان مالیات پرداختی بانک‌ها در دسترس نبوده اما نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد میزان مالیات وصولی از سیستم بانکی در سال 86 حدود 600 میلیارد تومان بوده است.

به این ترتیب طی 10 سال گذشته مالیات وصولی از بانک‌ها با یک رشد قابل توجه همراه بوده است. کارشناسان معتقدند یکی از عمده دلایل افزایش مالیات وصولی از بانک‌ها رشد چشم‌گیر تعداد بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری بوده است. بر این اساس از سال 86 تاکنون تعداد بانک‌های فعال کشور تقریباً دو برابر شده است.

کل مالیات پرداختی توسط بانک‌ها فقط معادل حدود 3 درصد کل مالیات دریافتی دولت از همه بخش‌های اقتصادی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.