راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک رهنی ایران / نگاهی به بانک مسکن، یکی از هشت بانک دولتی ایرانی

ماهنامه عصر تراکنش / بانک مسکن، یکی از هشت بانک دولتی ایرانی است که در سال ۱۳۱۷ تأسیس شد و تمرکز این بانک ارائه خدمات بانکداری خرد، بانکداری سرمایه‌گذاری و ارائه تسهیلات مسکن است. بانک مسکن، در حال حاضر دارای 1255 شعبه در سراسر ایران است. شعبه مرکزی این بانک را در این تصویر مشاهده می‌کنید. بانک مسکن در سال ۱۳۹۲ در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر ایران، در رتبه هفتم قرار داشت. این بانک در سال مالی ۱۳۹۱ با درآمدی بالغ‌بر ۱۰ هزار میلیارد تومان، پس از بانک ملی ایران و بانک ملت، به‌عنوان سومین بانک بزرگ ایران شناخته شد.

مسکن، در ۲۵ دی‌ماه سال ۱۳۱۷ با تأسیس «بانک رهنی ایران» به‌عنوان بانکی تخصصی در امر مسکن و ساختمان، با سرمایه اولیه 200 میلیون ریال با مشارکت وزارت دارایی و بانک ملی ایران فعالیت خود را آغاز کرد. موضوع فعالیت بانک مسکن، موضوعات بانکی مرتبط با وام‌های مسکن را تشکیل می‌داد. پرداخت تسهیلات در برابر رهن اموال غیرمنقول با هدف خرید، احداث و تکمیل، تعمیر و اعطای اعتبار به شرکت‌های ساختمانی بخش عمده فعالیت‌ها را دربر می‌گرفت.

پس از انقلاب ۱۳۵۷، بانک مسکن در سال ۱۳۵۸ بر اساس لایحه قانونی اداره امور بانک‌ها مصوب ۱۷/۳/۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی، از ادغام بانک‌های رهنی ایران، ساختمان، شرکت سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی بانک‌های ایران و سایر شرکت‌های پس‌انداز و وام مسکن کوروش، اکباتان، پاسارگاد، در تهران و در شهرستان‌ها؛ شرکت‌های پس‌انداز و وام مسکن مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، اهواز، گیلان، همدان، کرمانشاه، مازندران، گرگان، سمنان و آبادان تشکیل شد. ترکیب جدید که تحت عنوان بانک مسکن فعالیت‌های بانکی خود را در بخش ساختمان شروع کرد، طیف غالب آن را از هر حیث بانک رهنی ایران تشکیل می‌داد و در واقع بانک مسکن تداوم فعالیت بانک رهنی ایران در قالب جدید است و از سال ۱۳۲۳ به خانه‌سازی مبادرت ورزیده است. بانک مسکن ۱۹۴۱ عابربانک دارد و عابربانک‌های این بانک بدون کارت هم خدمت ارائه می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.