پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
امیرشکاری: بانک مرکزی باید سیستم بانکی را به سمت بانکداری دیجیتال سوق دهد
مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به کاهش قیمت تمام شده پول در بانکداری دیجیتال گفت: «در این نوع بانکداری باید هزینههای شعبه و نرخ سود تسهیلات کمتر از بانکداری با شعبه باشد.»
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی و و به نقل از ستاد خبری هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، نیما امیرشکاری در تشریح مزایای بانکداری بدون شعبه و بانکداری دیجیتال به سابقه شکلگیری این نوع بانکداری در دنیا اشاره کرد و افزود: «یک دورهای این نوع بانکداری به نام بانکداری مجازی آغاز به کار کرد تا خدمات بانکی بهصورت غیرحضوری به مشتریان ارائه شود؛ برهمین اساس وضعیت بهگونهای شد تا بانکی کاملاً جدا با خدماتی منفک شکل گیرد.»
او با بیان اینکه در بانکداری دیجیتال قیمت تمام شده کاهش مییابد، افزود: «همچنین در این نوع بانکداری هزینههای شعب، کارمندان، تجهیزات شعبه، بهروزرسانی این تجهیزات و تمامی هزینههای مربوط به بانکداری با شعبه، کاهش پیدا میکند.»
امیرشکاری با اشاره به اینکه در بانکداری بدون شعبه مشتری خود تمامی امور بانکی را انجام میدهد و سرویسهای بانکی در قالب سلفسرویس به وی ارائه میشوند، گفت: «در این نوع بانکداری کاهش قیمت تمام شده منجر به کاهش نرخ سود و بهره وام میشود.»
مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی در خصوص اقدامات بانکهای داخلی در مسیر بانکداری بدون شعبه، تصریح کرد: «بانکهای داخلی نیز حرکتهایی را آغاز کردهاند ولی بخش اساسی این کار ناقص است چراکه بانکداری بدون شعبه اگر با همان هزینههای بانکداری با شعبه باشد، فایدهای ندارد.»
او ادامه داد: «در صورتی که در بانکداری بدون شعبه، قیمت تمام شده و سایر هزینههای بانک، کماکان بالا باشد، مشتری اثر این نوع بانکداری را حس نمیکند، برای مثال زمانی بود که اگر مشتری قبض را به جای شعبه، در خدمات غیرحضوری (تلفن بانک و بانکداری اینترنتی و …) پرداخت میکرد، کارمزدی به بانک نمیداد.»
مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی همچنین تصریح کرد: «هماکنون با مشاهده وضعیت سپردهها و سود تسهیلات اثری از اجرای واقعی بانکداری دیجیتال را مشاهده نمیکنیم.»
به گفته او، طی سالهای گذشته بانک مرکزی مجوز بانکهای مجازی را صادر کرد تا در حقیقت بانکداری دیجیتال در کشور آغاز به کار کند ولی باید مدل کسبوکار این بانکداری با بانکداری با شعبه متفاوت باشد همچنین قیمت تمام شده پول در این بانکداری باید کم باشد.
امیرشکاری تأکید کرد: «از همین رو بانک مرکزی باید حمایت را به نحوی انجام دهد که سیستم بانکی به سمت بانکداری دیجیتال سوق یابد و هزینههای بانکداری بیشعبه با بانکداری با شعبه تفاوت داشته باشد.»
هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت با موضوع «نوآوری، بازیگران جدید و کارآیی در کسبوکار مالی» دوم و سوم بهمنماه سال جاری توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مرکز همایشهای بینالمللی برج میلاد برگزار میشود.
یادآور میشود، هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با موضوع «نوآوری، بازیگران جدید و کارآیی در کسب و کار مالی» دوم و سوم بهمن ماه سال جاری توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مرکز همایشهای بینالمللی برج میلاد برگزار میشود.