راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جنب‌وجوش آمازون برای طرح «سوپرمارکت آینده» و ترس فروشگاه‌های رقیب

آمازون روی طرح «سوپرمارکت آینده» کار می‌کند. سوپرمارکت‌ها برای مقابله با پیامدهای منفی احتمالی نه تنها با رقیب دیرینه آمازون همکاری می‌کنند، بلکه می‌کوشند به یاری روبات‌ها و دستیارهای مجازی بر کیفیت خدمات خود بیافزایند.

خرید اینترنتی هر روز نه تنها ساده‌تر می‌شود، بلکه عرصه‌های بیشتری را هم در بر می‌گیرد. غول اینترنتی آمازون آمریکا در برخی شهرهای این کشور از جمله سیاتل طرحی را به اجرا گذاشته که می‌تواند آینده‌ی خرید از سوپرمارکت را متحول کند. در این طرح مشتری اپلیکیشن «آمازون گو» را فعال و بارکد گوشی خود را هنگام ورود به سوپرمارکت، اسکن می‌کند.

در ادامه هر کالایی که مشتری از قفسه‌ها برمی‌دارد به صورت خودکار به فهرست خرید او اضافه می‌شود؛ مشتری در پایان از سوپرمارکت خارج می‌شود، بدون این‌که در صف بایستد یا پرداخت کند. پس از خروج از فروشگاه، هزینه خرید از حساب آمازون فرد کسر می‌شود.

آمازون پس از بهای کلانی که برای خرید فروشگاه زنجیره‌ای «هول فود» (Whole Foods)، حدود 1.7 میلیارد دلار، پرداخت، مشغول جمع‌آوری داده‌ها از مشتریان شده است. این شرکت حتی می‌خواهد میمیک مشتریان در هنگام مواجهه با کالاها را تجزیه و تحلیل کند و بر اساس آن طراحی داخلی سوپرمارکت‌ها و جای محصولات مختلف را تعیین کند. هنوز برای جمع‌آوری برخی اطلاعات موانع حقوقی وجود دارد.

آن‌طور که پایگاه اینترنتی شبکه اول تلویزیون آلمان نوشته، جنب‌وجوش آمازون در این عرصه نگرانی فروشگاه‌های رقیب را برانگیخته است. گروهی برای فرار از ورشکستگی به سراغ گوگل، رقیب دیرینه‌ی آمازون رفته و امکان خرید کالاهای خود از طریق دستیارهای صوتی گوگل را فراهم کرده‌اند.

فروشگاه زنجیره‌ای وال‌مارت آمریکا از یک سو با گسترش فروش اینترنتی، به حمایت از شعبه‌های خود پرداخته و از سوی دیگر به سراغ روبات‌ها رفته است. وال‌مارت می‌کوشد از جمله وظیفه‌ی انبارداری را به روبات‌ها بسپارد؛ روبات‌هایی که در راهروها حرکت می‌کنند و از قفسه‌های خالی یا قیمت‌های اشتباه آمار می‌گیرند. بدین ترتیب کارمندان وقت بیشتری برای رسیدگی به مشتری‌ها خواهند داشت. این فرایند از نظر اقتصادی هم به سود مشتریان است: اگر روبات‌ها متوجه شوند که کالایی بیش از اندازه در فروشگاه وجود دارد، وال‌مارت آنها را به قیمت پایین‌تر حراج می‌کند.

به باور کارشناسان، مجموع اقدامات یادشده بیش از پیش سبب کاهش قیمت‌ها خواهد شد و فروشگاه‌هایی که به این موج نپیوندند را زیر فشار خواهد گذاشت. بنا بر پژوهشی از شرکت چندملیتی خدمات مالی و بانکداری «کردیت سوئیس»، تا ۵ سال دیگر تا یک‌چهارم از هزار و ۱۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای در آمریکا از عرصه‌ی رقابت حذف خواهد شد.

منبع: dw.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.