راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نهادها و سازمان‌های دولتی و حاکمیتی باید رویکرد واحدی در خصوص بیت‌کوین داشته باشند

ناصر حکیمی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفتگو با راه پرداخت و درباره انجام و یا عدم انجام سرمایه‌گذاری روی ارزهای رمزنگاری‌شده گفت: «درباره ارزهای رمزنگاری‌شده به خصوص بیت‌کوین باید بگویم که این ارزها به خاطر نوسانات قیمتی که دارند، ریسک بالایی دارند.»

حکیمی منظورش از ریسک را توضیح داد و گفت درست است که ارزی مانند بیت‌کوین طی یک سال گذشته افزایش قیمت داشته اما ممکن است در یک سال آینده دچار کاهش قیمت شود بنابراین ریسک بالا و نوسانات خیلی زیادی داشته است.

توصیه‌ای که حکیمی به افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین کرد این است که حواسشان به ریسک‌های موجود در این حوزه باشد و از آنجایی که هنوز هیچ سیاست رسمی وجود ندارد، این ریسک به پای خود فرد خواهد بود.

حکیمی توضیح داد: «هرکسی که بخواهد در این حوزه کار کند و پولش را روی این ارزها سرمایه‌گذاری کند باید توجه کند که ریسک ها بالا است. همچنین باتوجه به اینکه هیچ سیاست رسمی در این حوزه وجود ندارد و یا همچنان در حال مطالعه است و هنوز به‌صورت عمومی اعلام نشده است، بنابراین این افراد باید بدانند هرکاری که انجام می‌دهند با ریسک خودشان است و احتمال مال باختگی در این قضیه وجود دارد.»

حکیمی به یک بخش منفی دیگر از سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین هم اشاره کرد. بخشی که ممکن است در ظاهر بسیار مناسب و قانع‌کننده و رضایت‌بخش اما می‌تواند کلاه بسیار بزرگی سر فرد بگذارد.

به گفته حکیمی افرادی هستند که از این ابزار به‌عنوان محمل استفاده می‌کنند و درواقع حتی به خود این ابزار هم کاری ندارند و یک ابزارهای ثانویه‌ای مانند ژتون و کوپن و … ارائه می‌دهند و مدعی می‌شوند که این ابزارها پشتش به بیت‌کوین وصل است.

حکیمی در توضیح چنین شرایطی گفت: «باید بگویم که این کار کلاه‌برداری است و خلاف قانون است و اگر هم به شکل یک شبکه هرمی دربیاید، مشکلات قانونی خودش را خواهد داشت. بازدهی در هر ابزاری یک اندازه مشخصی دارد. اما اگر این بازده‌ها فضایی است، حتما این موضوع را درنظر بگیرید که حرف و حدیثی در این ماجرا وجود دارد.»

حکیمی در پاسخ به این سؤال که سازمان‌ها و نهادهای دولتی در رابطه با بیت‌کوین چه استراتژی باید داشته باشند گفت:

«دستگاه‌های اجرایی هرکدام متولی یک بخش از حفاظت از منافع مردم هستند. پدیده‌های نو و فناوری‌هایی که وارد می‌شوند ممکن است در دوره‌ای توسط این سازمان‌ها انکار و ممنوع شوند. به نظر من تمام دستگاه‌های اجرایی به این نتیجه رسیده‌اند که همه مسائل را باید به صورت کارشناسی و درون خودشان حل کنند. کارشناسی بررسی کردن به این معنی است که پدیده تبیین شود و جایگاه و نقش هر کدام از دستگاه‌ها برای حفاظت از مردم نسبت به ابزارها و رویکردهای جدید مشخص شود. به نظر من در یک سال گذشته ما به درجه‌ای از هماهنگی در شوراهای مشترک رسیده‌ایم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.