راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رایانه‌ای برای دنیای ابری

عبدالحمید منصوری، مدیرعامل شرکت سامانه‌های یکپارچه بزرگ فردا؛ ماهنامه پیوست / در ماه جولای امسال شرکت آیبیام رایانه Z14 از سری Z خود را به بازار معرفی کرد. برخی گفته‌اند «رایانه IBM Z14 برای کمک به پردازش‌ها، کاربردها و محاسبات دیجیتالی مطمئن طراحی شده است» و برخی دیگر گفته‌اند «رایانه IBM Z14 یک طرح معماری برای سیستم‌ها و سامانه‌های کاربردی خودمحوری (Autonomic Computing) است.»

مارتین کین (Martin keen) از کارشناسان شرکت IBM می‌گوید رایانه Z4 آخرین عضو خانواده سری Z شرکت IBM بوده که ویژگی‌های ذیل را داراست:

معماری استوار و آزمایش‌شده (Tried and True) برای استفاده از نوآوری‌های دگرگونی‌های دیجیتالی کسب‌وکار شما

ایجاد زیرساخت ابری قوی (Cloud Infrastructures)

ارائه برنامه‌های کاربردی پس‌خوان (Bank end server) از طریق رابط برنامه‌های کاربردی امن (Secure Application Program interface)

توانایی یکپارچه‌سازی سیستم‌های گوناگون مرکز داده‌ها.

دلایلی که رایانه Z14 شرکت IBM می‌تواند یک معماری ارزشمند برای دنیایی باز و متصل (Open Connected World) تلقی شود:

 

الف- ایمن‌سازی داده‌ها با رمزگذاری فراگیر

این پردازنده در سخت‌افزار (Hardware)، سیستم‌های میانی (Finm wane) و سیستم‌عامل (Operating System) خود از ویژگی‌های امنیتی تعالی‌یافته استفاده می‌کند.

روش‌های امنیتی فراگیر IBM Z14 حفاظت جامعی را برای داده‌های سازمان شما و مشتریان شما فراهم می‌کنند، در واقع با قرار دادن لایه کنترل امنیت روی داده‌ها راه‌حل مطمئن برای آن ایجاد می‌کند. برای مثال روش رمزگذاری فراگیر در معماری ارزشمند Z14 حفاظت از داده‌های ساکن یا در جریان را برای ما میسر می‌سازد.

 

ب- پردازش تحلیل آنی (Real Time Analytical Pressing) ارزان‌تر و ساده‌تر می‌شود

در سامانه‌های کاربردی داده‌ها بر اساس رخداد یک تراکنش ایجاد می‌شوند (OLTP OnLine Transaction – Processing) و برای به دست آوردن گزارش‌های تحلیلی (OnLine Analytical Processing – OLAP)، در زمان‌های خاص این داده‌ها به سامانه‌های دیگری حتی با معماری‌های متفاوت کپی و منتقل می‌شوند.

فرایند مذکور بسیار ناکارآمد، گران و زمان‌بر بوده و امنیت آن نیز پایین و پردازش آن دارای مخاطره (risk) است.

از این رو در معماری ارزشمند Z14 با دادن دسترسی‌های مجاز و ایمن به داده‌ها می‌توانیم پردازش تحلیلی آنی (OTAP) را هم‌زمان با رخدادهای تراکنش کسب‌وکارها (OITP) انجام دهیم.

 

ج- خرابی صفر (Zero Downtime)

این پردازنده همانند سلف‌های خود در سری Z به‌گونه‌ای طراحی شده است که بدون وقفه همواره کار خواهد کرد. این رایانه با استفاده از فناوری و خدمات نهادینه‌شده در آن نقاط خرابی‌ها (Single Points Of Failures – SPOF) را شناسایی و پیدا و آن را از جریان کار خارج می‌کند. در این رایانه می‌توان قطعات و مؤلفات آن را با کمترین اثر بازدارنده در کسب‌وکارهای تجاری در حال اجرا تعویض کرد.

برخی از مفاهیم افزایش و کاهش کارایی و افزایش و کاهش ظرفیت به گونه پویا (Capacity On Deemed) در IBM Z14 امکان‌پذیر است.

 

د- زیرساخت رابط خدمات باز (Open Service Interfaces)

معماری رایانه Z14 در شرکت IBM به‌گونه‌ای طراحی شده که روابط برنامه‌های کاربری (Application Program Interface – API) را برای نیاز برنامه‌های کسب‌وکار فراهم کرده است. در اختیار گذاشتن APIهای باز جهت استفاده بر اساس تقاضا و نیاز در سازمان با کسب‌وکار پویا، یکی از ویژگی‌های پردازش ابری به شمار می‌رود و این مورد با بهره‌برداری و به‌کارگیری پردازنده‌های جدید با کارایی بالا، حافظه‌های بزرگ و دسترسی به داده‌های بیشتر انجام می‌شود و رایانه Z14 را قادر می‌سازد در یک گردش کاری تراکنش‌های کسب‌وکار، اطلاعات عملیاتی، اطلاعات مدیریتی و تجزیه و تحلیل را در کنار هم و در یک جعبه فراهم آورد.

 

ه- رایانه‌ای است برای کسب‌وکار و زنجیره تأمین (Blockchain)

با شروع انقلاب کسب‌وکار زنجیره تأمین (Blockchain) با سرعت زیاد در حال گسترش است و زیرساخت تمامی کسب‌وکارهای نوین خواهد شد. اعتماد، مسئولیت و شفافیت از ویژگی‌های بنیادی کسب‌وکار زنجیره تأمین محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه اعتماد، مسئولیت و پاسخگویی و شفافیت از ارکان معماری رایانه Z14 شرکت IBM به شمار می‌رود، بنابراین می‌توان آن را رایانه‌ای برای زنجیره تأمین قلمداد کرد.

 

و- رایانه برای دنیای ابری

با توانمندی و معماری پیاده‌شده در رایانه Z14 امکان اجرای کسب‌وکارها با (Platform) سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای گوناگون، از طریق مدیریت دسترسی در کنار هم و به‌صورت هم‌زمان امکان‌پذیر است. در واقع هر چه را که کسب‌وکار نیاز دارد در زمان تقاضا در اختیار آن قرار می‌دهد و مراکز پردازش و ذخیره داده گوناگون را ایجاد می‌کند که این‌یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های دنیای ابری محسوب می‌شود.

در انتها با معرفی رایانه Z14 از سوی IBM رشد و گسترش کسب‌وکارهای مبتنی بر زیرساخت ابری سرعت بیشتری خواهد گرفت.

* اقتباسی از یادداشت مارتین‌کین (Martin keen) از کارشناسان شرکت IBM با عنوان ۵ Thing to Know about IBM z14

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.