راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در اختتامیه نخستین رویداد اینشورتک کشور چه گذشت؟

شاید زمانی که مدیران شتاب‌دهنده فارابی و بیمه آرمان برای برگزاری اولین رویداد اینشورتک کشور با عنوان ماراتون برنامه‌نویسی بیمه برنامه‌ریزی می‌کردند، گمان نمی‌کردند استقبال فعالان برنامه‌نویسی و حوزه استارت‌آپ از اینشورتک تا این اندازه باشد. اینشورتک نسبت به سایر حوزه‌های استارت‌آپی کشور و حتی سایر بخش‌های مختلف و متنوع استارت‌آپ‌های فین‌تک، بخش بکر و جدیدی محسوب می‌شود. با این همه استقبال فعالان این حوزه از این رویداد بالا بود. جالب آنکه تقریباً از همه استان‌ها در این رویداد شرکت کرده بودند و گروه‌هایی از کرمان و یزد تا مشهد و البرز در مراسم اختتامیه این رویداد که جمعه، 28 مهرماه برگزار شد، حضور داشتند.

ببینید: اینشورتک چیست؟

 

برنده چه کسی بود؟

پویا کندری، مدیرعامل شتاب‌دهنده فارابی خبر از راه‌یابی 29 شرکت‌کننده به ماراتون برنامه‌نویسی داد که قرار بود از این تعداد تنها 10 گروه به مرحله نهایی راه پیدا کنند و بتوانند برای هیئت داوران ایده و کار خود را شرح دهند. اما چهار امتیاز گروه آخر یکسان بود و در نتیجه 12 گروه توانستند در مراسم اختتامیه به مدت چهار دقیقه ارائه داشته باشند و در سه دقیقه نیز به پرسش‌های داوران پاسخ دهند. جایزه تیم اول 10 میلیون تومان، تیم دوم پنج و تیم سوم نیز سه میلیون تومان در نظر گرفته شد.

برگزارکنندگان این رویداد سه چالش‌ پیش‌روی شرکت‌کنندگان قرار دادند. کندری درباره این سه چالش گفت: «چالش اول، چالش مرتبط با صنعت بیمه در حوزه اینترنت اشیا است. خواسته ما طراحی دستگاهی است که روی خودروها نصب می‌شود و اطلاعاتی مانند شتاب، سرعت در لحظه و وضعیت بنزین را در خود ثبت می‌کند. این دستگاه با فناوری GPRS اطلاعات را به یک سرور مرکزی منتقل می‌کند و در نتیجه در کنار اطلاعات آب‌وهوایی و جاده می‌تواند اطلاعات مفید و کاربردی برای بیمه‌گذاران جمع‌آوری کند. چالش دوم در حوزه بیمه مجازی است. از گروه‌ها خواستیم تا رباتی طراحی کنند که می‌توانند به یک سرور متصل شود و یک چک لیست امنیتی داشته باشد که با ارائه اطلاعات لازم بتواند تعرفه بیمه‌ای مناسب را تخمین بزند. سومین چالش هم به انتخاب و اختیار خود شرکت‌کنندگان است تا به هر موضوعی در حوزه بیمه که می‌خواهند بپردازند.»

.

آخرین خبرهای روز، مقالات، یادداشت‌ها، تحلیل‌ها و مطالب مربوط به حوزه اینشورتک (InsurTech) را از اینجا در سایت تحلیلی خبری راه پرداخت ببینید

.

در انتهای مراسم گروه بیمایند، به عنوان تیم اول، گروه باینری تیم دوم و دو گروه آی‌نو و آبرون به صورت مشترک به عنوان تیم سوم معرفی شدند. ایده بیمایند، بیمه هوشمند مبتنی بر رفتار راننده بود. محصول گروه باینری، نرم‌افزار شنیداری دستوری بود که کاربر را به بیمه موردنظرش هدایت می‌کرد. گروه آبرون سامانه هوشمندی طراحی کرده بود که میزان ریسک تصادفات را برمبنای معیارهای فردی و اجتماعی را محاسبه می‌کرد و گروه آی‌نو نیز، درگاه اینترنتی ارسال ویدیو طراحی کرده بودند که کاربران را به صورت مستقیم به کارشناس بیمه متصل می‌کرد تا بدون حضور فیزیکی کارشناس، میزان خسارت خودرو مشخص شود.

 

جای خالی بیمه مرکزی را هیچ مهمان ویژه‌ای پر نکرد

در انتخاب هیئت داوران تلاش شده بود از متخصصان دانشگاهی و بیمه‌ای و استارت‌آپی همه حضور داشته باشند. علیرضا بیانیان، مدیرعامل بیمه آرمان، هادی رئیس‌الذاکرین، عضو هیئت مدیره این بیمه، کوروش پرند، سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، محمد مرادی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ایرانیان تحلیل فارابی (بورس24) و رحمان بابازاده مدیرعامل کارگزاری فارابی پنل داوری را تشکیل می‌دادند.

اما آنها تنها مهمانان خاص مراسم نبودند. چهره‌های استارت‌آپی و دولتی زیادی در مراسم حضور داشتند. از مدیرعامل شرکت‌های استارت‌آپی بزرگی مانند اسنپ، اول مارکت، سرزمین هوشمند، الوپیک، بیمیتو و علی‌بابا گرفته تا مدیران و معاونانی از سازمان‌های دولتی مختلف مانند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌های علوم پزشکی، خانه کارگر و دانشگاه شهید بهشتی همه حضور داشتند، اما هیچ‌کدام از آنها نمی‌توانست جای خالی نمایندگان و مدیران سازمان بیمه مرکزی را پر کند. پویا کندری پیش از این خبر داده بود از مدیرکل بیمه مرکزی و سایر معاونان این سازمان نیز برای شرکت در این همایش دعوت کرده است. با این همه شاید نبود عبدالناصر همتی در ایران و سفر کاری او به خارج از کشور در نبود مدیران این سازمان نیز بی‌تأثیر نبوده است.

علت را از علیرضا بیانیان، مدیرعامل بیمه آرمان جویا شدیم. او گفت: «از بیمه مرکزی انتظار داشتیم حداقل یکی از مدیران و معاونان خود را به عنوان نماینده به این مراسم بیاورد. بیمه مرکزی در ورود به حوزه اینشورتک‌ها تأخیر داشته است و باید سریع‌تر فعالیت در این حوزه را بررسی کند. چراکه چاره دیگری ندارد. فناوری به همه حوزه‌ها وارد شده است و صنعت بیمه نیز جدا از این مسئله نیست. هرگونه تأخیر در بررسی و ورود به این مسئله باعث ضرر و زیان به خود صنعت می‌شود.»

او در ادامه از مذاکرات در جریانی که با بیمه مرکزی صورت گرفته، خبر داد و گفت: «قرار بر این شده که مجموعه نشست‌هایی برگزار شود و همکاران فعال صنعت بیمه به نتیجه‌های خوب و مشخصی برسند.» به عقیده بیانیان، ورود همتی می‌تواند تأثیر مثبتی بر پیشرفت سریع‌تر اینشورتک بگذارد، چرا که او فردی پیشرو و نوآور است و از فناوری‌های نوین استقبال می‌کند.

هادی رئیس‌الذاکرین، داور رویداد و عضو هیئت مدیره بیمه آرمان نیز در سخنرانی خود در ابتدای مراسم، چالش چهارم این ماراتون را عدم حمایت دستگاه بیمه مرکزی در خصوص ورود استارت‌آپ‌ها به این صنعت دانست. او گفت: «بیمه آرمان در مدت زمان کوتاهی توانست برای این رویداد برنامه‌ریزی کند و توانست تغییر بزرگی در این حوزه سنتی مالی به وجود بیاورد. درنتیجه بیمه مرکزی نیز می‌تواند با ورود به این عرصه روش‌ها و راهکارهایی را که در یک قرن گذشته نوآوری زیادی در آنها صورت نگرفته را متحول کند.»

به گفته او، صنعت بیمه کشور، جزو فقیرترین صنعت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات است و اکثر شرکت‌ها و سازمان‌های بیمه‌ای، سال‌ها است از یک نرم‌افزار استفاده می‌کنند. رئیس‌الذاکرین توضیح داد: «اگر آمارهای مندرج در سالنامه‌های مالی شرکت‌های بیمه را نگاه کنید، متوجه می‌شوید ما هرسال با رشد روزافزون بیمه‌های اختیاری روبه‌رو هستیم. نسبت به سال گذشته بیمه‌های مربوط به امور سرمایه‌گذاری 35 درصد افزایش داشته است. همه اینها نشان می‌دهد مردم می‌خواهند خود انتخاب کنند. هدف ما نیز از برگزاری چنین رویدادی همین است که بتوانیم این نگرش را به گروه‌های جوان و نوآور منتقل کنیم تا نقطه عطفی برای خلق استراتژی‌های جدید بازار بیمه باشد.»

 

پازل گمشده‌ای به نام دانش بیمه‌ای

آنچه شاید بیش از بقیه توجه را به خود جلب می‌کرد، موضوع‌هایی بود که گروه‌های شرکت‌کننده برای شرکت در مسابقه ارائه کرده بودند. برخی راهکارها پیچیده و برخی ساده بود. اما تقریباً همه گروه‌ها به دو چالشی که خود رویداد اعلام کرده بود توجه نشان داده بودند و یا در حوزه بیمه خودرو فعالیت می‌کردند یا با طراحی یک بات تلگرام و سایت مشخص در تلاش بودند بیمه‌های مجازی را توسعه دهند. در این میان جای چالش‌های دیگر صنعت بیمه خالی بود و به حوزه‌هایی مانند انواع مختلف بیمه مانند بیمه درمان، ارتباط با کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها، بیمه‌های شخصی، آتش‌سوزی، دزدی و غیره توجه زیادی نشده بود. این مسئله تنها نشان می‌داد بیشتر گروه‌های شرکت‌کننده با دغدغه‌های بیمه‌ای خریداران بیمه و شرکت‌های بیمه آشنا نبودند.

بیانیان درباره این مسئله به راه پرداخت گفت: «در این چند روز کوتاه نمی‌توانستیم به صورت کامل دانش بیمه‌ای را منتقل کنیم. البته برخی از آنها آشنایی خوبی با این حوزه داشتند. امیدواریم ورود آنها به این حوزه بتواند در آینده تأثیر بیشتری داشته باشد. همچنین به دنبال ایجاد مرکزی هستیم که فعالان حوزه اینشورتک را در آنجا جمع‌آوری کنیم و از توان آنها برای پیشبرد فناروی در صنعت بیمه استفاده ببریم.»

پویا کندری، مدیر شتاب‌دهنده فارابی نیز گفت: «برخی از تیم‌ها خود در شرکت‌های بیمه فعالیت می‌کردند و آشنایی خوبی با این صنعت داشتند، اما تا همه گروه‌ها به این سطح از دانش دست پیدا کنند کمی زمان می برد.» کندری درباره آینده گروه‌های منتخب این رویداد نیز گفت: «همکاری شتاب‌دهنده فارابی و بیمه آرمان با این گروه‌ها برای توسعه و رشد بیشتر آنها ادامه خواهد داشت و تلاش داریم ماراتون برنامه‌نویسی بیمه را سالانه برگزار کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.