راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ایران به موافقت‌نامه منطقه‌ای تسهیل تجارت بدون کاغذ فرا مرزی پیوست

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، ایران به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) موسوم به UN/ESCAP، موافقت‌نامه منطقه‌ای تسهیل تجارت بدون کاغذ فرا مرزی در منطقه آسیا و اقیانوسیه را امضا کرد. ایران به‌عنوان پنجمین کشور بعد از ارمنستان، بنگلادش، کامبوج و چین به این موافقت‌نامه پیوسته است.

کمیسیون اسکاپ، بازوی توسعه منطقه‌ای این سازمان در محدوده آسیا و اقیانوسیه است که از 53 کشورهای عضو و 9 عضو وابسته تشکیل شده است. چشم‌انداز اصلی کمیسیون اسکاپ این است که به‌عنوان پلتفرم چندجانبه جامعی در توسعه اقتصادی و اجتماعی فراگیر و پایداری در سطح آسیا و اقیانوسیه فعالیت نماید و به‌ویژه، به موضوع تسهیل و ساده‌سازی مقررات و فرآیندهای تجارت فرا مرزی از طریق تدوین و تصویب موافقت‌نامه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بپردازد.

کمیسیون مذکور از سال 1394 اقدام به تنظیم موافقت‌نامه‌ای با محوریت تسهیل تجارت بدون کاغذ فرا مرزی کرد و طی آن از کلیه ذینفعان درخواست کرد تا به‌منظور دستیابی به یک سیستم متحد و یکپارچه تبادل و شناسایی اطلاعات و اسناد تجاری در تدوین و پیاده‌سازی آن نقش‌آفرین باشند. ازاین‌رو مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از سوی وزارت امور خارجه به‌عنوان نقطه تماس ایران به این کمیسیون معرفی شد و از آن پس مذاکرات مربوط به این موافقت‌نامه را پیگیری کردتا سرانجام، پس از برگزاری جلسات متعدد در باب تدوین و نهایی سازی متن و مفاد موافقت‌نامه، این سند در 30 اردیبهشت‌ماه سال 1395 به تصویب اعضا رسید.

مراسم امضای موافقت‌نامه مزبور با هماهنگی دبیرخانه اسکاپ در 29 آگوست مقارن با 7 شهریورماه سال جاری در بانکوک برگزار شد که طی آن، مقامات کمیسیون مزبور و نمایندگانی از کشورهای بنگلادش، کامبوج، چین، تایلند، مغولستان، پاکستان، کره جنوبی، روسیه حضور داشتند و کشورهای بنگلادش، کامبوج و چین اقدام به امضای موافقت‌نامه کردند. در آن تاریخ نمایندگی کشورمان در بانکوک به دلیل نهایی نشدن فرآیند داخلی اخذ تأییدیه‌های لازم از سوی هیئت محترم وزیران بدون اظهار نظری در مراسم شرکت کرد؛ اما این موافقت‌نامه سرانجام در جلسه مورخ 96/06/08 هیئت وزیران به تصویب و طی تصویب‌نامه شماره 72533 مورخ 96/06/14 توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

پیوستن به موافقت‌نامه تسهیل تجارت بدون کاغذ فرا مرزی در منطقه آسیا و اقیانوسیه یکی از دستاوردهای بزرگ ملی و منطقه‌ای برای کشور است که پیش‌بینی می‌شود مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

  • خروج از موضع آسیب‌پذیری و انزوای اقتصادی و گسترش روابط تجاری در راستای بهره‌گیری از فضای باز بین‌المللی ایجادشده در دوران پسا برجام
  • تشویق توسعه تجارت در سطح منطقه‌ای و ایجاد زمینه حضور فعال ایران در سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی
  • افزایش تعامل‌پذیری سیستم جامع تجارت ایران با سایر کشورهای منطقه و استحکام بخشیدن به روابط سیاسی و اقتصادی میان طرفین
  • شکل‌گیری چارچوب‌های قانونی و فنی مؤثر و مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی روز دنیا در سیستم تجارت الکترونیکی کشور و ایجاد زمینه یکسان‌سازی مقررات تجاری در سطح بین‌المللی
  • ادغام در اقتصاد جهانی به سبب افزایش حجم تبادلات تجاری ناشی از حمایت از معاهدات و پیمان‌های بین‌المللی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.