راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دانش‌بنیان شدن ایران کیش؛ حرکت در مسیر تحقق چشم‌انداز بیست‌ساله کشور

هفته گذشته بود که شرکت کارت اعتباری ایران کیش از میان شرکت‌های پرداخت کشور توانست، مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی را از آن خود کند.

به گزارش روابط عمومی ایران کیش، در نگاه اول شاید اخذ یک مجوز دانش‌بنیان برای یک شرکت از این حیث مهم باشد که قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را پشتیبان خودمی بیند، موضوعی که باعث رشد و پویایی هرچه بیشتر آن شرکت خواهد شد.

اما بی‌تردید اخذ مجوز دانش‌بنیان صنعتی برای شرکتی مثل ایران کیش مراحل سخت و دشواری را طی می‌کند. مراحلی که زمین تا آسمان با مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا که معمولاً در پارک‌های علم و فناوری مشغول به فعالیت هستند فرق دارد.

ازاین‌رو این پرسش پیش میاید که آیا ایران کیش به‌عنوان یک شرکت قدیمی «پی‌اس‌پی» که اکنون با معتبرترین مؤسسات و بانک‌های کشور فعالیت می‌کند، اساساً نیازی به اخذ چنین مجوزی با پیچیدگی‌ها و دردسرهای آن داشت؟

صادق فرامرزی مدیرعامل ایران کیش خطاب به کارکنان به مناسبت دانش بنیان شدن این شرکت نامه زیر را نوشت:

 

چرا ایران کیش دانش‌بنیان شد

پاسخ این پرسش را باید با نگاهی به برنامه چشم‌انداز توسعه کشور بدهیم. به عبارتی دانش‌بنیان شدن ایران کیش را باید در سطح اهداف کلان کشور بررسی کرد و نه یک استراتژی درون‌سازمانی.

امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان ابزاری کارآمد جهت ارتقاء و ارتباط مؤثر بین ارزش‌های مشترک و عوامل رشد جوامع مختلف، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و همچنین به‌عنوان عامل تعیین‌کننده در کلیه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در راستای ارتقای تلاش‌های مستمر برای نوآوری و اتحاد عملکردهایی که از یک سو باید شرایط انتشار فعالیت‌های نوآورانه توسعه‌یافته در دانشگاه‌ها و واحدهای تحقیقاتی را ارتقا ء دهند و از سویی دیگر باید دسترسی آزاد به نوآوری‌های توسعه‌یافته توسط دیگر شرکا و یا جوانان مستعد را فراهم کنند، مورد بحث قرار می‌گیرند.

 

یک هدف کلان

در چشم‌انداز بیست‌ساله ایران، تبدیل ایران به قدرت اول منطقه به لحاظ اقتصادی و علمی، تعامل خردمندانه و هوشیارانه با اقتصاد جهانی و دستیابی به بیش از 520 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی آمده است که قراراست تا یک‌چهارم از این تولید ناخالص داخلی از طریق اقتصاد دانایی و شرکت‌های دانش‌بنیان به دست بیاید و همین نشان‌دهنده اهمیت دانش‌بنیان شدن در ایران امروز است.

 

 اقتصاد دانایی

در دنیای امروز اقتصاد بر دو بخش تقسیم می‌شود:

نخست اقتصاد فیزیکی: اقتصادی که مبتنی بر تولید محصولات، ابزارها و روش‌های تولید است در اقتصاد فیزیکی، نیروی کار و سرمایه عوامل اصلی شمرده می‌شوند

و دوم اقتصاد دانایی: در دودهه گذشته نوآوری و دانایی به محور توسعه اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته تبدیل شده است به‌عبارت‌دیگر اقتصاد فیزیکی جای خود را به اقتصاد دانایی داده که در آن مهم‌ترین عامل تولید نه نیروی کار و سرمایه بلکه «دانایی» و «فناوری» است. اقتصاد دانایی اقتصادی است که مستقیماً بر اساس تولید، توزیع، مصرف دانایی و اطلاعات شکل‌گرفته و بدون وزن است. اقتصاد دانایی اقتصاد کمیابی منابع نیست بلکه اقتصاد فراوانی منابع است.

در اقتصاد دانایی بازارهای مجازی برای مبادله دانایی در جهان شکل می‌گیرد در اقتصاد دانایی، دانایی به مصرف می‌رسد و به‌صورت فناوری به فروش می‌رسد. اقتصاد دانایی، اقتصاد بدون وزنه است. این اقتصاد شکل‌گرفته بر پایه تولید و فروش مستقیم دانایی، صنایع مبتنی بر فناوری‌های نوین و صنایع با سرمایه‌گذاری بیش از 10 در صدر در تحقیق و توسعه است و آن چیزی که مولد ثروت در این اقتصاد است دانایی است. دانایی که محصول پژوهش به شمار میاید.

شرکت ایران کیش با اخذ مجوز دانش‌بنیان شدن بیش‌ازپیش در مسیر اقتصاد دانایی در کشور گام برمی‌دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.