راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توسط ایران کیش منتشر شد: پژوهشنامه مدیریت تأمین خدمات پرداخت

شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش با همکاری پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، گروه صنایع فناوری اطلاعات و دانشکده مهندسی صنایع پژوهشنامه‌ای با عنوان «مدیریت تأمین خدمات پرداخت» منتشر کرده است. صادق فرامرزی، عباس کرامتی، محمد لریان فرد، وحید صیامی و نیما نوح پیشه از مؤلفان این پژوهشنامه هستند که در 423 صفحه تهیه و تنظیم شده است.

این پژوهشنامه چهار بخش اصلی دارد. در بخش اول مفاهیم کلی و مقدماتی نوشته شده که در آن مقدمه‌ای در پول، بانکداری و بانکداری الکترونیک آمده و همچنین نگاهی به صنعت پرداخت الکترونیک داشته است.

بخش دوم به صورت اختصاصی به مباحث مدیریتی در صنعت پرداخت در کشور می‌پردازد و شرایط داخلی ار مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد. مدیریت در خدمات پرداخت از دیدگاه‌های متفاوت و مختلفی بررسی می‌شود. به عنوان مثال مدیریت خدمات پرداخت از دیدگاه علم مدیریت و سازمان بررسی می‌شود. همچنین شش مفهوم دیگر کارآفرینی سازمانی، مسئولیت‌های اجتماعی، مدیریت ریسک، مدیریت دانش، مدیریت پروژه و مدیریت استاندارد در حوزه تأمین خدمات پرداخت تعریف و تحلیل می‌شوند و در فصل دیگری هم مؤلفان به قواعد کنترلی خدمات پرداخت بانکی و پرداخت در کشور پرداخته‌اند.

فصل چهارم کتاب، مدیریت خدمات پرداخت از دیدگاه علم مدیریت و سازمان اصلی‌ترین مبحث این پژوهشنامه است و فصل‌های بعدی برهمین اساس تنظیم شده‌اند.

بخش سوم وسعت نگاه را جهانی می‌کند و به صنعت پرداخت در سطح جهانی می‌پردازد. این بخش دو فصل مجزا دارد و در یکی از آنها استاندارد EMV به عنوان رسانه جهانی پرداخت معرفی می‌شود و در فصل دیگر معیارهای جهانی انتخاب تأمین‌کننده خدمات پرداخت تشریح می شوند.

بخش نهایی پژوهشنامه آینده صنعت پرداخت را بررسی می‌کند و ابتدا مؤلفان برنامه پیشنهادی خود را در دوران پساتحریم به صنعت پرداخت ارائه می‌کنند و بعد به آینده‌پژوهی در سازمان‌های تأمین‌کننده خدمات پرداخت می‌پردازند. به عقیده آنان آینده پیش‌روی صنعت پرداخت را می‌توان به هشت سطح تقسیم‌بندی کرد: سطح صفر، آینده قابل‌تصور در حوزه زیرساخت فناوری مخابراتی، سطح یک، آینده قابل تصور در حوزه زیرساخت فناوری شبکه و ارتباطات، سطح دو، آینده قابل تصور در حوزه فناوری‌های پایه سخت افزاری، سطح سه، آینده قابل تصور در حوزه فناوری‌های پایه نرم‌افزاری، سطح چهار، آینده قابل تصور حقوقی و قانونی، سطح پنج، آینده قابل تصور در حوزه شبکه‌های اجتماعی، سطح شش، آینده قابل تصور در حوزه پرداخت بین‌المللی و پرداخت فرامرزی و در نهایت سطح هفت، آینده قابل تصور آینده قابل تصور در حوزه نحوه تعریف خدمات پرداخت.

مخاطبان این پژوهشنامه را مدیران حوزه نظام پرداخت یا سیستم بانکی، محققان و استادان دانشگاهی تجارت الکترونیک و بانکداری، کارشناسان و فعالان صنعت پرداخت تشکیل می‌دهند و هرکدام به نحو جداگانه‌ای می‌توانند از متن پژوهشنامه استفاده ببرند. علاقه‌مندان به مطالعه این پژوهشنامه می‌توانند این کتاب را از روابط‌عمومی شرکت ایران‌کیش دریافت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.