راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به ارزش افزوده GSS روی کارت‌خوان‌های موبایلی

اواخر سال گذشته کارت‌خوان‌های موبایلی به کشور راه پیدا کردند و اکنون شرکت‌های فناوری‌های پرداخت یک‌به‌یک در پی اخذ مجوز شاپرک برای توزیع عمده محصولات خود هستند. تاکنون برخی شرکت‌ها توانسته‌اند تأییدیه نهایی شاپرک و بانک مرکزی را دریافت کنند. شرکت GSS نیز یکی از آن‌ها است. کارت‌خوان موبایلی LYNX این شرکت تأییدیه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را از بانک مرکزی از طریق شرکت فن‌آوا کارت دریافت کرده است که متقاضیان علاوه بر مراجعه به شبکه نمایندگان شرکت فن‌آوا کارت، می‌توانند به صورت مستقل نیز این دستگاه را از طریق سایت آنی‌پی خریداری کنند.

شرکت جی‌اس‌اس برای کارت‌خوان‌های موبایلی خود که آن را «کارت‌خوان شخصی» یا «آنی‌پی» نیز می‌نامند برنامه‌های زیادی برای گسترش کارکردهای این دستگاه دارد.

کارت‌خوان موبایلی GSS
کارت‌خوان موبایلی GSS

تینا مجدآبادی، سرپرست فروش پروژه‌های خاص شرکت گرایش تازه کیش یا جی‌اس‌اس است. او در گفت‌وگوی خود با راه پرداخت درباره بازار هدف دستگاه‌های کارت‌خوان موبایلی می‌گوید: «یکی از نوآوری‌های خدمات نسل جدید پایانه‌های فروش سیار، کارت‌خوان موبایلی است که بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت در دنیا با سرعت روزافزونی خود را به آن مجهز می‌کنند. کارت‌خوان‌های موبایلی مستقل از زمان و مکان عمل می‌کنند و به همین علت داخل یا خارج از کشور، در هر نقطه‌ای که دسترسی به شبکه موبایل و اینترنت همراه وجود داشته باشد، می‌توان از این سیستم استفاده کرد.»

کار با کارت‌خوان‌های موبایلی ساده است. این دستگاه به‌راحتی از طریق بلوتوث به تلفن هوشمند و یا تبلت پذیرنده متصل می‌شود و بعد از نصب  نرم‌افزار کارت‌خوان موبایلی، خریدار کارت خود را در ریدِر این قطعه می‌کشد (درست مانند سایر کارت‌خوان‌ها)، سپس رقم وجه موردنظر و رمز کارت را در کارت‌خوان موبایلی وارد می‌کند و در نهایت فرایند خرید از طریق نرم‌افزار نصب شده بر روی گوشی، انجام می‌شود. در کارت‌خوان‌های موبایلی به جای رسید کاغذی رسید الکترونیکی صادر می‌شود و در نتیجه به محیط‌زیست نیز آسیبی وارد نمی‌کند. بدین ترتیب هر گوشی هوشمند و تبلت به راحتی می‌تواند به یک دستگاه کارت‌خوان تبدیل شود. حجم دستگاه کوچک است و به راحتی حمل می‌شود.

کارت‌خوان موبایلی GSS
کارت‌خوان موبایلی GSS

مجدآبادی می‌گوید: «جامعه هدفی که گستره وسیعی از کسب و کارهای خرد را در برمی‌گیرد، باعث محبوبیت این تکنولوژی شده است و امروزه می‌توانند از اصلی‌ترین مشتریان ما باشند. به عنوان مثال دو گروه از مشاغل جامعه بیش از همه می‌توانند از کارت‌خوان‌های موبایلی سود ببرند. یک گروه مشاغلی که مکان ثابتی برای دریافت وجه از مشتریان خود ندارند و خارج از فضایی مانند فروشگاه محصولات و خدمات خود را به فروش می‌رسانند، مثل پیک‌های موتوری، تهیه غذا، ناوگان حمل و نقل کشوری (تاکسیرانی، اتوبوسرانی، آژانس‌های مسافربری و غیره) و مشاغلی خدماتی که در منزل سرویس می‌دهند و گروه دیگر نیز کسب‌وکارهایی هستند که ارسال و تحویل کالا در محل دارند مانند رستوران‌ها، شرکت‌های پستی و همه تولیدکنندگان کالایی که کالای خود را به مشتریان ارسال می‌کنند.

به گفته او همچنین با رواج اینترنت و استفاده مردم از این راه ارتباطی، استقبال بیشتری از خریدهای اینترنتی می‌شود و در نتیجه ارسال کالا به محل متقاضیان، با استقبال بیشتری مواجه شده است. مجدآبادی معتقد است دریافت هزینه کالا یا خدمات از مشتریان، از چالش‌های بزرگ این کسب‌وکارها است. او در توضیح این مسئله می‌گوید: «حجم کسب‌وکارهای خرد در کشورها زیاد است و گستره متنوع و وسیعی دارد. به عنوان مثال تاکنون شرکت‌هایی که کالا یا خدمات خود را در خانه‌ها ارائه می‌کردند، با مشکل دریافت وجه خود مواجه بوده و ناچار به دریافت نقدی وجه، از مشتریان می‌شدند. اکنون با ورود دستگاه‌های کارت‌خوان GPRS تا حدودی این مشکل برطرف شد اما هزینه بالای خرید این دستگاه‌ها از یک سو و خدمات محدود آنها از سوی دیگر، سبب شد تا کارت‌خوان‌های موبایلی به بازار معرفی شوند.»

تینا مجدآبادی، سرپرست فروش پروژه‌های خاص GSS
تینا مجدآبادی، سرپرست فروش پروژه‌های خاص GSS

سرپرست فروش پروژه‌های خاص این شرکت توضیح می‌دهد: «نگاه جی‌اس‌اس این نیست که تنها یک کارت‌خوان شخصی ارائه کند که همان خدمات کارت‌خوان را ارائه دهد. نگاه ما فراتر از این مسئله است. می‌خواهیم نسبت به سایر کارت‌خوان‌های موبایلی ارزش افزوده‌ داشته باشیم و در تلاش هستیم به‌مرور زمان خدمات دستگاه را کامل‌تر و جامع‌تر کنیم. همچنین شرکت‌هایی که علاقه‌ دارند برنامه و نرم‌افزار سازمانی خود را در کنار نرم‌افزار پرداخت ما روی دستگاه داشته باشند، می‌توانند با جی‌اس‌اس تماس بگیرند و درخواست چنین سرویسی داشته باشند.»

به عقیده مجدآبادی حجم بالای کسب‌وکارهای خرد، تأثیر آن‌ها روی اقتصاد کلان جامعه، تنوع در روش‌های مختلف پرداخت مانند پرداخت از طریق کارت‌های شتابی، کارت‌های هوشمند، تکنولوژی NFC، کیف پول، پرداخت از طریق سیم‌کارت و بارکد و غیره از دلایلی هستند که با اتکا به آن‌ها می‌توان به روشنی آینده کارت‌خوان‌های موبایلی امیدوار بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.